Pysäyttävästä pyynnöstä talon seinässä keskellä kylää on tullut Lappajärven maamerkki

Reino Savola laittoi puhuttelevan lauseen kotitalonsa seinään Lappajärven keskustassa 1970-luvulla.
Reino Savola laittoi puhuttelevan lauseen kotitalonsa seinään Lappajärven keskustassa 1970-luvulla.
Reino Savola laittoi puhuttelevan lauseen kotitalonsa seinään Lappajärven keskustassa 1970-luvulla.
Reino Savola laittoi puhuttelevan lauseen kotitalonsa seinään Lappajärven keskustassa 1970-luvulla.

LAPPAJÄRVEN Nississä ensimmäistä kertaa vieraileva turisti hieraissee silmiään ja saattaa katsahtaa toiseen kertaan valkoseinäistä 40-luvulla rakennettua kivitaloa, jonka päädyssä suurin punertavin tikkukirjaimin loistavat sanat ”Tule Jeesus pian”. Vaikka jo lapsuudessani 80-luvulla teksti oli seinässä, yhä edelleen taajamamaisemassa erikoinen näky sykähdyttää, ja siitä on ikään kuin tullut Lappajärven maamerkki.

Tekstin takana on Reino Savola, joka vaimonsa Seijan kanssa asuu talon yläkerrassa.

–Kysyin isältäni Väinöltä lupaa tekstin laittamiseen, ja luvan sain. Vanhin veljeni ei tekstistä pitänyt, hän vitsaili, että laita myös päivämäärä. Mutta hänkin tuli uskoon myöhemmin, kertoo Reino.

Tarkkaa vuotta Reino ei muista, mutta 1970-luku on ollut kyseessä, kun teksti seinään tuli. Kyläläisiltä ei negatiivista palautetta ole tullut, mutta eräiden rock-juhlien aikaan seinään oli ilmestynyt vastaveto – teksti, jossa kirjoittaja ilmoitti heidän uskovan ”vastakkaiseen voimaan”.

Kuten monet muistavat, tekstin alkuperäinen muoto oli, ” Jeesus tulee pian”.

–Eräs uskova Alajärveltä kuitenkin sanoi minulle, että Raamatussa sanotaan, että emme tiedä Herramme tulon aikaa, joten teksti kannattaisi laittaa hieman toiseen muotoon, joten minä muutin sitä, muistelee Reino.

Savoloiden seitsemästä lapsesta Reino oli ensimmäinen, joka syntyi talossa, vuonna 1947. Talossa on toiminut Tyyne Perälän liike, myöhemmin vuonna 1971 taloon tuli Seija Viitalan kodinkoneliike ja sittemmin Lappajärven sähköliike. Myös Hannes Lammin hierontaliike on toiminut talossa.

Reino meni 1969 Ruotsiin Skövdeen Volvon moottoritehtaille töihin ja tapasi siellä Oulusta kotoisin olevan Seijan, ja he menivät naimisiin Ruotsissa. Ruotsissa Reino myös tuli uskoon. Lapsista vanhin on Nina, joka syntyi 1970 Ruotsissa. Toinen tytär Riikka, syntyi Suomessa 1971. Ruotsista muuton jälkeen Reino työskenteli Lappajärvellä Lappwoodin puuverstaalla ja Seija Terinitillä.

Lappajärveläiset Reino ja Seija Savola ovat asuneet Israelissa yhteensä kuuden vuoden ajan 1970-, -80 ja -90-luvuilla.
 

Israelin ja palestiinalaisten kriisi koskettaa Savoloita läheltä

VIIMEAIKAISET tapahtumat Gazan kaistalla ja Israelissa koskettavat Savoloita erityisesti paitsi elämänhistoriansa kautta, myös siksi, että heidän kaksi tytärtään, Riikka ja Siri asuvat perheineen Israelissa Jerusalemissa.

Savolat muuttivat 1976 Jerusalemin laitamilla sijaitsevaan Jad Hashmona -nimiseen kibbutsiin.

Kibbutsin perusti 1971 ryhmä Raamattuun uskovia suomalaisia niiden kahdeksan juutalaisen muistoksi, jotka Suomi luovutti vuonna 1942 natsi-Saksalle, ja jotka surmattiin myöhemmin keskitysleirillä.

Nimi ”Jad Hasmona” tarkoittaakin suomeksi kahdeksan muistoa.

–Kibbutsilla oli paljon Alajärveltä lähteneitä rakennusmiehiä rakentamassa asuntoja, ja kun konepuuseppää tarvittiin joukkoon, lähdimme, kertoo Reino.

Kibbutsissa elämä oli yhteisöllistä, ruokailut olivat yhteisiä ja aamuhartaudet pidettiin ruokasalissa. Suomen kielellä pärjäsi kibbutsissa, mutta kaupungilla piti osata englantia tai hepreaa. Sapattia pidettiin ja pidetään siellä lauantaisin, perjantai oli puolikas työpäivä ja sunnuntai työpäivä. Kirkkoon, joka oli 15 kilometrin päässä sijaitsevassa kaupungissa, pääsi kirkkoautolla.

–Heprean kielikin tuli opeteltua, vaikka helppoa se ei ollut. Minulla oli hepreankielinen Raamattu. Olen myös opastanut suomalaisryhmiä Israelissa ja käynyt englannin kielikurssia, kertoo Reino.

Jad Hasmonassa olon aikana Savoloille syntyi kaksi tytärtä, Siri ja Slomit. Savolat viettivät kuusi vuotta kibbutsilla, ja palasivat Lappajärvelle. Vuosina 1991–1993 he asuivat vielä Arielin siirtokunnassa Länsirannalla.

–Israelissa oloaikanamme Gazan kaistalla elämä oli rauhallista rinnakkaiseloa, ei tarvinnut pelätä, nyt ilmapiiri on toinen, ja muutenkin elämä maallistunut. Messiaanisten juutalaisten määrä on Israelissa lisääntynyt, heitä on yli 200 seurakuntaa tai ryhmää, Messiaaniset juutalaiset uskovat Jeesukseen ja heitä on nykyisin valtaosa Jad Hasmonan asukkaista, kertoo Reino.

Seija ja Reino soittelevat päivittäin kuulumisia Riikan ja Sirin perheiden kanssa.

Riikan 27-vuotias poika Ronel on armeijassa töissä, ja hänen puolestaan rukoilemme paljon, että varjeltuisi, huokaavat isovanhemmat.

SAVOLOILLA on kaikkiaan viisi lasta, joista poika Samuel ja tyttäret Nina ja Slomit asuvat etelä-Suomessa.

Savolat osallistuvat helluntaiseurakunnan tilaisuuksiin. Reino on aiemmin ollut vanhimmistossa ja nykyään hän säestää seurakunnan tilaisuuksissa. Seija on vuorollaan kirpputorin tiskin takana palvelemassa sekä mukana järjestämässä lähimmäisenruokailuja. Omassa elämässään Reino kokee olleen siunausta muun muassa saatuaan elää tervettä elämää. Yleistä hengellisen tilan suuntaa Reino pitää Suomessa huonona. Maailman tila tapahtumineen vakuuttaa ja vahvistaa hänelle ajatuksensa nuoruudessaan kotitalon seinään asettamansa viestin mukaisiksi: Herramme Jeesus tulee pian.

Tiina Kiviaho

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä jutut

Lue lisää

Muuta luettavaa

Jaa tämä juttu:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Uutiset

Kirjaudu

Anna palautetta

Olemme uudistaneet nettisivumme, ja haluaisimme kovasti tietää mielipiteesi. Voit antaa tähän myös muuta palautetta, voit olla mukana kehittämässä sivuja eteenpäin. Halutessasi voit jättää yhteystietosi, jos haluat yhteydenottomme asiaan. Lämmin kiitos! Voit myös vastata nimettömänä.