Yrittäjäopiston hankkeessa visioidaan tulevaisuuden kyläkauppaa

Mari Kahilakoski on toiminut Itäkylän M-Marketin yrittäjänä jo viiden vuoden ajan.
Mari Kahilakoski on toiminut Itäkylän M-Marketin yrittäjänä jo viiden vuoden ajan.
Kyläkaupat kehittyvät monipalvelukeskuksiksi, joissa palvelu on kilpailuvaltti.

SUOMEN Yrittäjäopisto toteuttaa valtakunnallista Kyläkauppa 2.0 -hanketta tämän vuoden loppuun saakka. Projektipäällikkönä toimii lappajärveläisjuurinen Vesa Hilden. Hän iloitsee valtioneuvoston alkuvuonna tekemästä päätöksestä vakinaistaa kyläkauppatuki jatkuvaksi tueksi, jota voi hakea kerran vuodessa.

–Tuella on suuri merkitys pienelle kaupalle, mikäli nykyinen kauppakanta halutaan säilyttää ja näin ylläpitää palvelutarjontaa maaseutualueilla, Hilden sanoo.

Kyläkauppiaiden kanssa käydään hankkeessa aktiivista vuoropuhelua ajankohtaisista asioista ja tulevaisuuden suunnitelmista. Toisena tärkeänä tehtävänä on edistää positiivista viestintää kyläkaupoista. Hankkeessa on tarjottu verkossa kyläkauppiaille ja myymäläpäälliköille liiketoiminnan kehittämiseen tähtääviä työpajoja ja syventäviä pienryhmiä.

–Osallistujat visioivat tulevaisuuden kyläkauppaa ja kehittävät uusia palveluita ja oman kaupan liiketoimintaa työpajoissa, Hilden kertoo.

YLI 30 vuotta alalla työskennelleen Hildenin mukaan jo kymmenisen vuotta sitten alettiin puhua kyläkaupoista monipalvelukeskuksina. Se kuvaa kyläkauppojen roolia kokoaan suurempana palvelujen solmukohtana.

–Mitä enemmän kauppa kykenee ottamaan ja saamaan uusia lisäpalveluita, sitä tukevammalla pohjalla tuloksellinen kaupanteko säilyy; muun muassa pakettipalvelut kasvavat koko ajan, Hilden mainitsee.

Asiakkaan kuuntelu herkällä korvalla missä tahansa yrityksessä on tärkeää. Kyläkaupassa se on helppoa, kun kauppias itse on asiakkaiden keskellä. Hinnoilla niiden on mahdotonta kilpailla jättimarketteja vastaan, mutta palvelulla voi.

–Henkilökohtainen palvelu on kyläkaupan valttikortti ja pienilläkin asioilla voi ylittää asiakkaan odotukset, Hilden muistuttaa.

Hildenin karkean laskelman mukaan autolla asiointi esimerkiksi 15 kilometrin päähän olevaan markettiin tuo lisäkustannuksia noin 14 euroa.

–Lähikaupassa asioiminen on myös ekologinen valinta, sillä matkat isompiin keskuksiin ovat pitkiä, hän sanoo.

KYLÄKAUPPA ei ole pelkästään paikka ostosten tekemiselle. Sillä on iso sosiaalinen merkitys lähialueiden asukkaille, jotka tapaavat toisiaan kaupassa, jossa myös suunnitellaan ja keskustellaan kylän asioista muun asioinnin lomassa.

–Asioidaan siis kyläkaupoissa, koska lopettamisen jälkeen harmittelu ei enää auta, hän toteaa.

Hankkeessa tehty suosittu video Itäkylän M-Marketista löytyy YouTubesta. Kauppias Mari Kahilakosken lisäksi siinä esiintyy asiakkaana vakuuttavasti puhuva Ari Kujala. Oivallinen tilaisuus kyläkaupassa käyntiin on vaikkapa 10. kesäkuuta, jolloin vietetään valtakunnallista Kyläkauppapäivää.

Tapani Tyynelä

Lisää yritysjuttuja täällä

Lue lisää

Muuta luettavaa

Jaa tämä juttu:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Uutiset

Kirjaudu

Anna palautetta

Olemme uudistaneet nettisivumme, ja haluaisimme kovasti tietää mielipiteesi. Voit antaa tähän myös muuta palautetta, voit olla mukana kehittämässä sivuja eteenpäin. Halutessasi voit jättää yhteystietosi, jos haluat yhteydenottomme asiaan. Lämmin kiitos! Voit myös vastata nimettömänä.