Kehnossa kunnossa

Evijärvellä pohjustettiin pari viikkoa sitten Evijärven, Kauhavan, Kruunupyyn ja Kaustisen kuntien yhteistä lausumaa, jossa vaaditaan kantatie 63:n korjaamista Evijärven ja Kaustisen välillä.

Tieasiaa käsitelleessä alueen päättäjien yhteistapaamisessa yksimielisyyttä ei tarvinnut etsiä. Kaikkihan sen tietävät: Evijärven ja Kaustisen välinen tieosuus on kehnossa kunnossa.

Tilaisuudessa riitti tarinoita siitä, kuinka monta kertaa eri kokoonpanot ovat vedonneet rahaa jakaviin tahoihin kantatien kuntoon saattamiseksi. Tie on yltänyt useamman kerran korjattavien teiden listalle, mutta aina tipahtanut pois ennen kuin käytännön toimiin on ryhdytty. Muistoissa mentiin jopa parin vuosikymmenen taakse. Remonttirahoja odotellessa tien kunto on vain rapistunut.

Kapeaa ja mutkaista taivalta ajellessa ei uskoisi olevansa samalla kantatiellä, joka avautuu Evijärveltä Kortesjärvelle ja Kauhavalle päin leveänä ja suorana baanana.

Evijärven ja Kaustisen välisen tien kehnosta kunnosta kertoo paljon se, että turvallisuutta on pyritty parantamaan nopeusrajoituksia laskemalla. Lähes puolet matkasta pitää körötellä 60–70 kilometriä tunnissa.

Moniko kuitenkaan ehtii noudattaa nopeusrajoituksia? Useinhan matkaan tulee varattua aikaa turhan hintsusti, ja menetettyä aikaa kiritään kiinni painalla kaasua. Ja vaikka kiire ei olisikaan, niin harva malttaa körötellä aivan tarkasti nopeusrajoitusten mukaan.

Monet paikalliset ovat tottuneet tien kehnoon kuntoon, ettei sitä edes sen kummemmin enää ajattele. Itse ajelen tietä alvariinsa edestakaisin. Paikkakunnalta toiselle vievät kaksi osa-aikaista työtä: tämä toimittajan pesti täällä Evijärvellä ja tiedottajan tehtävät Kaustisella. Tuntuu siltä, että tien kapeimmat kohdat ja tiukimmat mutkat osaisi luetella vaikka unissaan.

Tie on siis tuttuakin tutumpi. Silti yllätyin, millaisessa kunnossa tien pinta todella on. Koko karmeus paljastui itselleni vasta pari viikkoa sitten, kun pysähdyin kuvaamaan tietä lehtijuttua varten. Toki urat ja paikkaukset ovat ratin taakse näkyneet, mutta röpelöksi syöpynyttä pintaa silmä ei kaikessa vauhdissa ehdi näkemään. Oikein rupesi hirvittämään!

Paikallisen liikenteen lisäksi tietä käyttävät myös pitkämatkalaiset: etelän ja pohjoisen välinen henkilöliikenne ja raskaat kuljetukset. Lyhin mahdollinen reitti Tampereelta Ouluun kulkee kantatie kuuskolmosen kautta.

Laskelmien mukaan Evijärvi-Kaustinen-välillä kulkee vuorokaudessa 2000–2500 autoa ympäri vuoden. Määrä voisi olla paljon enemmänkin, jos tie olisi kunnossa. Vilkas läpikulkuliikenne ja hyvät tieyhteydet voisivat tuoda lisää työtä ja toimeentuloa koko alueelle. Tärkeintä kuitenkin on kaikkien tienkäyttäjien turvallisuus.

Jaa tämä juttu:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Aihealueeseen liittyviä juttuja

Artikkelit vuosittain

Anna palautetta

Olemme uudistaneet nettisivumme, ja haluaisimme kovasti tietää mielipiteesi. Voit antaa tähän myös muuta palautetta, voit olla mukana kehittämässä sivuja eteenpäin. Halutessasi voit jättää yhteystietosi, jos haluat yhteydenottomme asiaan. Lämmin kiitos! Voit myös vastata nimettömänä.