Mäkelä Alun tuotantolinjan modernisointi vähentää nestekaasun kulutusta ja hiilidioksipäästöjä

Tomi Pilbacka (oik.), Mäkelä Alun tuotantojohtaja Tero Suomalainen sekä profiilituotannon kehitysinsinööri Jan Rintala ja projektipäällikkö Reijo Seppälä odottavat Mäkelä Alu Oy:n uuden investoinnin valmistumista.
Tomi Pilbacka (oik.), Mäkelä Alun tuotantojohtaja Tero Suomalainen sekä profiilituotannon kehitysinsinööri Jan Rintala ja projektipäällikkö Reijo Seppälä odottavat Mäkelä Alu Oy:n uuden investoinnin valmistumista.
Tomi Pilbacka (oik.), Mäkelä Alun tuotantojohtaja Tero Suomalainen sekä profiilituotannon kehitysinsinööri Jan Rintala ja projektipäällikkö Reijo Seppälä odottavat Mäkelä Alu Oy:n uuden investoinnin valmistumista.
Tomi Pilbacka (oik.), Mäkelä Alun tuotantojohtaja Tero Suomalainen sekä profiilituotannon kehitysinsinööri Jan Rintala ja projektipäällikkö Reijo Seppälä odottavat Mäkelä Alu Oy:n uuden investoinnin valmistumista.
Mäkelä Alu Oy on tehnyt sopimuksen uuden sähköisen aihionlämmitysuunin hankinnasta. Tuotantolinjan laajan modernisoinnin kokonaiskustannus on noin kolme miljoonaa euroa. Uudistus vähentää nestekaasun kulutusta noin 320 tonnia. CO2-päästöt vähenevät sitä myötä 960 tonnia vuodessa.

Alumiiniprofiileja valmistetaan puristamalla niitä alumiiniaihioista, joita kutsutaan tuttavallisemmin pölleiksi tai billeteiksi. Ne ovat kiinteitä raaka-alumiinitankoja, joita lämmitetään korkeassa lämpötilassa aihionlämmitysuuneissa ennen kuin ne menevät puristimen läpi. Aihion kuumentaminen vie paljon energiaa. Mäkelä Alulla puristinlinjoja on kolme.

–Puristinlinjalla 3 (P3) aihiot lämmitetään vielä toistaiseksi nestekaasu-uunilla, jonka energiahyötysuhde on noin 40 prosenttia. Olemme uudistamassa nyt P3-linjan koko alkupään. Uudistuksessa nykyinen laitteisto vaihtuu moderniin, sähköllä toimivaan tekniikkaan, joka vähentää vuodessa nestekaasun kulutusta noin 320 tonnia ja CO2-päästöjä 960 tonnia, kertoo uudistusprojektia vetänyt kehitysjohtaja Tomi Pilbacka.

Sähköistämällä prosessin energiahyötysuhde paranee noin 70–80 prosenttiin. Aihionlämmityksen vaatima energian tarve lähes puolittuu, mikä tuo merkittävän säästön energian hankinnassa.

Luitko jo tämän? Juttu jatkuu linkin jälkeen

Tarkkaan suunniteltu investointi

Uudistamisprojektia on suunniteltu kahden vuoden ajan noin viisihenkisellä tiimillä, johon on kuulunut myös tuotannon henkilökuntaa.

–On tärkeää, että projekteja viedään eteenpäin tiiviissä yhteistyössä heidän kanssaan, jotka laitteita tulevat arjessa käyttämään, Pilbacka sanoo.

Laitetoimittajan kanssa sopimus solmittiin marraskuun puolessa välissä. Laitetoimittajaksi valikoitui saksalainen Extrutec Gmbh.

–Kyseinen yritys on meille entuudestaan tuttu toimija P4-linjan laitetoimittajana. Extrutecilla on pitkä kokemus aihionlämmityslaitteistojen valmistajana. He ovat viime vuosina satsanneet paljon erityisesti sähköisten aihionlämmitysjärjestelmien kehittämiseen, hän jatkaa.

Uusi laitteisto koostuu sähköllä toimivien vastusuunin ja induktiouunin kokonaisuudesta. Projektissa uusitaan myös aihiopöytä ja aihiosaha.

Kyseessä on RRF-hanke

Projektin kustannusarvio on noin kolme miljoonaa euroa ja siihen sisältyy uuden muuntamon rakentaminen. Hankkeelle on myönnetty RRF-energiainvestointitukea 27 prosenttia investoinnin koko arvosta. Rahoituksen myöntää työ- ja elinkeinoministeriö (TEM). RRF (Recovery and Resilience Facilty) tuki on osa Euroopan unionin NextGenerationEU -rahoitusta, jota myönnetään muun muassa vihreän siirtymän hankkeisiin.

Käytännössä uudistus toteutetaan 1.12.2024–15.1.2025 välisenä aikana. P3-puristinlinja on pois käytöstä koko joulukuun 2024. Uuden laitteiston testaaminen on tarkoitus aloittaa tammikuun 2025 alussa. Linja on tavoitteena saada kolmivuorotuotantoon tammikuun 2025 puolivälissä.

–Vastaavaa projektia kaavaillaan toteutettavaksi myös P2-linjalla näillä näkymin vuodenvaihteessa 2025–2026. Testaamme P3-linjan ratkaisua käytännössä jonkin aikaa ennen lopullista päätöstä P2-linjalle hankittavasta laitteistosta, Pilbacka sanoo.

P3-linjan modernisointi on osa laajempaa investointikokonaisuutta, jolla Mäkelä Alu tähtää noin 40 prosentin CO2-päästöjen vähennykseen omassa tuotannossa.

Tulevia käyttäjiä. Puristinajurit Mikko Peura ja Leevi Hautamäki näyttivät P3-linjalla peukkua tulevalle sähköiselle aihionlämmittysuunille. Takana vasemmalla nykyistä laitteistoa.
Tulevia käyttäjiä. Puristinajurit Mikko Peura ja Leevi Hautamäki näyttivät P3-linjalla peukkua tulevalle sähköiselle aihionlämmittysuunille. Takana vasemmalla nykyistä laitteistoa.

Mäkelä Alusta meillä aiemmin kirjoitettua

Lue lisää

Muuta luettavaa

Jaa tämä juttu:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Uutiset

Kirjaudu

Anna palautetta

Olemme uudistaneet nettisivumme, ja haluaisimme kovasti tietää mielipiteesi. Voit antaa tähän myös muuta palautetta, voit olla mukana kehittämässä sivuja eteenpäin. Halutessasi voit jättää yhteystietosi, jos haluat yhteydenottomme asiaan. Lämmin kiitos! Voit myös vastata nimettömänä.