Asian ytimessä

Paavali osoittaa roomalaiskirjeessä (3:23), että kaikki ihmiset ovat tehneet syntiä.  Mutta miten Jumala korkeimpana tuomarina käsittelee meidän tekomme? Kokevatko kaikki ihmiset viimeisen tilinteon hetkellä yleisen armahduksen?  
Paavali osoittaa roomalaiskirjeessä (3:23), että kaikki ihmiset ovat tehneet syntiä.  Mutta miten Jumala korkeimpana tuomarina käsittelee meidän tekomme? Kokevatko kaikki ihmiset viimeisen tilinteon hetkellä yleisen armahduksen, pohtii Markku Tuomaala hartauskirjoituksessaan.
Paavali osoittaa roomalaiskirjeessä (3:23), että kaikki ihmiset ovat tehneet syntiä.  Mutta miten Jumala korkeimpana tuomarina käsittelee meidän tekomme? Kokevatko kaikki ihmiset viimeisen tilinteon hetkellä yleisen armahduksen?  
Paavali osoittaa roomalaiskirjeessä (3:23), että kaikki ihmiset ovat tehneet syntiä.  Mutta miten Jumala korkeimpana tuomarina käsittelee meidän tekomme? Kokevatko kaikki ihmiset viimeisen tilinteon hetkellä yleisen armahduksen, pohtii Markku Tuomaala hartauskirjoituksessaan.

APOSTOLI PAAVALI oli saanut virkansa ei ihmisiltä vaan ”Jeesukselta Kristukselta ja Isältä Jumalalta.” (Gal.1:1.) Evankeliumi, jota hän julisti, ei ollut ihmismielen mukaista. Hän oli saanut sen ilmestyksessä Jeesukselta Kristukselta

Galatiassa evankeliumia oli julistettu, ihmisiä oli tullut uskoon. Sinne oli perustettu seurakunta. Mutta. Sitten oli tullut takapakkia. Galatiaan oli tuotu ”toisenlaista evankeliumia”. Kun Paavali sen kuuli, hän pisti seurakuntaa ojennukseen ja kirjoitti heille: ”Mutta jos joku meistä – tai vaikka enkeli taivaasta – julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.” Suoraa tekstiä!

Monenlaista kengänkuluttajaa tänäänkin on liikkeellä. Jos on erimielisyyksiä politiikkojen kesken, niitä on myös ”hengellisissä” piireissä. Se on valitettavaa. Raamattu kehottaa kristittyjä yksimielisyyteen. Filippiläiskirjeessä on sanat, jotka kuuluvat näin: ”Jos jossakin kohdassa ajattelette toisin, Jumala kyllä ilmoittaa teille, kuinka asia on”, ja kehottaa vaeltamaan samaa tietä. Jumala elää. Häneltä voi kysyä, hän pystyy ilmoittamaan, kuinka asia on!

Miten oikean opin erottaa väärästä? Raamattu antaa hyvän neuvon: ”koetelkaa kaikki ja pitäkää se, mikä hyvä on.” (1. Tess.5:21.) Mistä tietää, mikä se hyvä on? Siitäkö, että mikä minun mielestäni tuntuu parhaimmalta, mikä minusta tuntuu oikealta? Ei! Meidän pitää ottaa Jumalan Sana käteen, tutkia mitä siellä on sanottu. Raamatussa Jumala itse on ilmoittanut, kuinka asia on.

Korinttolaiskirjeessä Paavali palauttaa ihmiset asian ytimeen: ”Veljet, minä palautan mieleenne sen evankeliumin, jonka olen teille julistanut, ja jonka olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte. Sen kautta te myös pelastutte, jos pidätte kiinni siitä sellaisena kuin minä sen teille julistin.” (1.Kor. 15:1.-11.)

Mitkä olivat sen opin pääkohdat? Kohta A: ”Kristus kuoli meidän syntiemme tähden kirjoitusten mukaan…” B: ”Hänet haudattiin ja Hänet herätettiin kolmantena päivänä kuolleista kirjoitusten mukaan…” C: ”ja Hän näyttäytyi Keefakselle ja sitten niille kahdelletoista…” jne. Sitten jopa yli viidellesadalle veljelle yhtä aikaa. Sitten Paavali sanoo ”Viimeiseksi kaikista Hän näyttäytyi minullekin.” Hänen ei tarvinnut puhua vain toisten kokemuksesta. Hän sai puhua omasta kokemuksestaan.

Mainos

Voin nöyrästi sanoa että näin on minunkin kohdallani! Hän on näyttäytynyt minullekin. Vaikka luonnollisin silmin en ole Häntä nähnyt, silti tiedän että Jeesus on monella tavalla minullekin osoittanut elävänsä! Onko sinulla sitä kokemusta? Sinä voit sen saada!

Jumalan tahto on, että jokainen tähän maailmaan syntynyt ihminen tulisi tuntemaan Jeesuksen ja tulisi uskoon. Että jokainen saisi syntinsä anteeksi ja pääsisi taivaaseen. Mitään sen parempaa ei ihmiselle voi tämän elämän aikana tapahtua!

Tuula Palola

Lisää Viikon sana -tekstejä täällä

Raamatun sanoma on ilosanoma – Järviseudun sanomat (jarviseudunsanomat.fi)

Leppälintu varoitti! – Järviseudun sanomat (jarviseudunsanomat.fi)

Itsensä tutkiminen  – Järviseudun sanomat (jarviseudunsanomat.fi)

Mainos
Lue lisää

Muuta luettavaa

Jaa tämä juttu:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Uutiset

Kirjaudu

Anna palautetta

Olemme uudistaneet nettisivumme, ja haluaisimme kovasti tietää mielipiteesi. Voit antaa tähän myös muuta palautetta, voit olla mukana kehittämässä sivuja eteenpäin. Halutessasi voit jättää yhteystietosi, jos haluat yhteydenottomme asiaan. Lämmin kiitos! Voit myös vastata nimettömänä.