Valikoimalla, palvelulla ja hinnalla pärjää kovemmassakin kilpailussa

DSC_5569
DSC_5569

ALAJÄRVEN Kesportin kauppias Lauri Joensuu tietää, mitä asiakas tarvitsee valitakseen paikallisen myymälän.

–Laajan valikoiman, erinomaisen palvelun sekä markkinahintaiset tuotteet. Eivät verkkokaupat ole enää halpoja – Euroopassa hinnat ovat tasaantuneet ja todella halpaa saa vain Euroopan ulkopuolelta. Lisäksi verkkokauppa voi olla todella hankalaa, jos tuotteita joutuu palauttamaan tai vaihtamaan. Vääränlainen tai heikkolaatuinen tuote on myös aina kallis.

–Pienten paikkakuntien kivijalkamyymälöiden haasteena on usein se, että valikoima on pieni ja kun ei ole riittävästi tuotteita, ei ole osaamista palvella, näkee Joensuu.

Kesportissa valikoimaa pidetään tietoisesti laajana: hyllystä löytyy esimerkiksi noin 10 000 kenkäparia.

–Tämän kokoisella valikoimalla pärjäisi isommassakin kaupungissa. Meiltä löytyy tekstiilit ja jalkineet vapaa-aikaan ja liikkumiseen, urheiluvälineet sisälle, kesään ja talveen, metsästys- ja kalastusvälineitä. Meillä ei mene sormi suuhun, vaikka asiakas kysyisi jotain spesifimpää: tukkurikanavat ovat kunnossa ja kaikkea saadaan hankittua.

Palvelu, myös maksutta

Asiakkaan kohtaaminen on ykkösasia. Siihen panostettiin jo aiemmin edellisten omistajien aikana. Joensuu näkee, että osaaminen ja valikoima ovat pitkän työn tulosta.

Keijon (Mattila) ja Erkin (Haukkala) ajalta on jäänyt palveluvalikoimaan muun muassa kellon ja auton avainten paristojen vaihto. Ja moni ikäihminen käy täällä täytättämässä pyörän renkaat. Täytyy kehua henkilökuntaa, osaaminen on sitä luokkaa että asiakkaan kävellessä sisään tiedetään jo, millaiset kengät tämä tarvitsee.

Vaikka pääosa asiakkaista tulee lähikunnista, löydetään paikalle Seinäjoelta ja pääkaupunkiseudulta saakka esimerkiksi isompien kenkien ja naisten D-mitoituksen perässä.

KORONA-AIKA oli urheilukaupalle hyväksi.

–Kun oli aikaa ja rahaa, moni panosti hyvinvointiinsa ja liikkumiseen. Viime vuosien huipputuote on ollut sähköpolkupyörä. Myös suppilautoja ja hiihtovälineitä myytiin valtavia määriä. Padelhallin tulo toi valtavan innostuksen, joka on sittemmin hieman tasaantunut.

Kesport työllistää kolme henkilöä ja saman katon alla oleva, Joensuun omistama Alajärven kenkä lisäksi yhden.

“Viimeisenä sammuvat Alajärven valot”

JOENSUU näkee, että vastuu paikallisten palveluiden säilymisestä on 70-prosenttisesti yrittäjällä ja loput asiakkaalla.

–Täältä Järviseudulta on niin pitkä joka suuntaan, että palveluista olisi tärkeä pitää huolta, että niitä on jatkossakin.

Hän ei kuitenkaan näe Alajärven tilannetta synkkänä, vaikka väki vähenee.

–Palveluita on laajalla skaalalla ja ihmiset myös käyttävät niitä. Inflaatio ja polttoaineen hinnat ovat tuoneet efektin, ettei enää niin usein lähdetä ajamaan kauemmas tekemään hankintoja. Kyllä me olemme vielä kaupan ja palvelun keskus ja viimeisenä sammuvat Alajärven valot.

Joensuu toivoo, että ihmiset lähtisivät yrittäjiksi rohkeasti Järviseudulla.

–Täällä olisi hirveän hyvät mahdollisuudet, kulurakenne on hyvä ja jos homma ei toimi, ei pääse isoa taloudellista tappiota tulemaan. Uskon, että täällä saisi vaateliikkeenkin kannattamaan hyvällä suunnittelulla, oikean hintaryhmän tuotteilla ja hyvällä asiakaspalvelulla.

Luitko jo nämä artikkelit?

Viikon 41 lyhyet uutiset: Rannanjärvi Hämeenkyröön – Järviseudun sanomat (jarviseudunsanomat.fi)

Ajat ovat haastavat, mutta paikallisten palveluiden suurin uhka on kannattavien yritysten loppuminen – Järviseudun sanomat (jarviseudunsanomat.fi)

Luoma-ahon kylätalo liikuttaa ja kokoaa kaiken ikäisiä – Järviseudun sanomat (jarviseudunsanomat.fi)

Lue lisää

Muuta luettavaa

Jaa tämä juttu:

Facebook
X (Twitter)
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Anna palautetta

Olemme uudistaneet nettisivumme, ja haluaisimme kovasti tietää mielipiteesi. Voit antaa tähän myös muuta palautetta, voit olla mukana kehittämässä sivuja eteenpäin. Halutessasi voit jättää yhteystietosi, jos haluat yhteydenottomme asiaan. Lämmin kiitos! Voit myös vastata nimettömänä.

ILMAINEN

ISOJAKO

JA