Seuraava tapahtuma:
joulu 17

Sininen tie – Euroopan sydämen halki kulkeva kulttuurireitti 

Dsc 0403 1536x1293
Vesa Koivunen. Arkistokuva.
Dsc 0403 1536x1293
Vesa Koivunen. Arkistokuva.
Julkaistu:
Kategoria:
,
Aihe:

Sininen tie on historiallinen matkailureitti, joka kulkee halki neljän maan ja tarjoaa matkailijoille ainutlaatuisen mahdollisuuden tutustua Pohjois-Euroopan kulttuuriin, luontoon ja historiaan. Reitti alkaa Norjan Mo i Ranasta, kulkee Ruotsin ja Suomen läpi ja kulkee aina Venäjän Petroskoihin asti Äänisjärven rannalle. 

Sininen tie sai alkunsa 1950-luvulla Ruotsissa, kun matkailun edistämiseksi alettiin kehittää reittiä, joka seuraisi muinaisia vesiväyliä. Suomessa reitti kulkee maan leveimmältä kohdalta, Vaasasta Joensuuhun, ja sen varrella sijaitsevat muun muassa Lapua, Alajärvi, Viitasaari ja Kuopio. Vaikka reitti tarjoaa runsaasti nähtävää, sen tunnettuus on viime vuosina hiipunut. Nyt käynnistyneen hankkeen voimin pyritään tekemään töitä reitin elvyttämiseksi. Uusia tapahtumia, opasteita ja digitaalisia palveluita kehitetään, jotta reitti houkuttelisi niin kotimaisia kuin ulkomaisia matkailijoita. 

Muuttunut globaalitilanne on nostanut Sinisen tien aivan uuteen asemaan. Se voi olla avain koko Pohjois-Euroopan strategiseen tulevaisuuteen. Kun katseet kääntyvät Jäämeren satamiin ja arktisten alueiden kasvavaan merkitykseen, Sininen tie nousee uudelleen kartalle – tällä kertaa logistiikan ja geopoliittisen pelin osana. Vaikka se tunnetaan matkailutienä, sen potentiaali ulottuu paljon syvemmälle: se voisi yhdistää Suomen teollisuuden ja kuljetusverkoston Jäämeren satamiin, jotka pysyvät sulina myös talvella. Lisäksi Sininen tie tarjoaa suoran väylän itään mahdollisille NATO- kuljetuksille, mikäli Itämerellä Tanskan salmien liikennöinti olisi häiriintynyt. 

Sininen tie tarjoaa vaihtoehdon Itämeren mahdollisille pullonkauloille

Ilmastonmuutoksen myötä arktiset merireitit ovat yhä pidempiä auki ympäri vuoden. Tämä tekee Jäämeren satamista entistä houkuttelevampia vaihtoehtoja Suomen viennille ja tuonnille. Sininen tie voisi toimia osana tätä yhteyttä, tarjoten vaihtoehdon Itämeren mahdollisille pullonkauloille ja geopoliittisille riskeille. 

Sininen tie menee Alajärven läpi valtatie 16.ta pitkin. Suomen puolen Sinisen tien pitäminen valtatie tasoisena koko matkan varrella on ensiarvoisen tärkeää. Huomioiden myös matkalla olevat sillat sekä niiden kantavuus raskaan kaluston siirtelyä varten. Etelä-Pohjanmaan kuuluisi olla vahvasti viemässä tätä asiaa valtakunnallisesti eteenpäin yhdessä muiden Sinisen tien varrella olevien kaupunkien ja maakuntien kanssa. Mahdollinen Vaasa-Uumaja välinen silta ei myöskään olisi aivan huono ajatus moneltakin kantilta katsottuna.  

Sininen tie on enemmän kuin historiallinen reitti – se on tulevaisuuden valtaväylä. Kun maailma etsii uusia logistisia ratkaisuja ja turvallisia kuljetusreittejä, Pohjolan sininen nauha voi osoittautua korvaamattomaksi.  Pidetään siis olemassa olevat reitit hyvässä kunnossa sen sijaan, että haaskaamme rahaa ja aikaa uusien valtateiden suunnitteluun. 

Vesa Koivunen, Alajärven kaupunginjohtaja 

Lue myös nämä

Jaa Somessa

Jätä kommentti