Korkokate ja palkkiotuotot nostivat Avain Säästöpankin erinomaiseen tulokseen

Annamari Malm iloitsee Avain Säästöpankin hyvästä tuloksesta. –Se antaa pankille hyvän pohjan panostaa kasvuun, jota haemme erityisesti toimialueen kasvupaikkakunnilla, toteaa Malm.
Annamari Malm iloitsee Avain Säästöpankin hyvästä tuloksesta. –Se antaa pankille hyvän pohjan panostaa kasvuun, jota haemme erityisesti toimialueen kasvupaikkakunnilla, toteaa Malm.
Annamari Malm iloitsee Avain Säästöpankin hyvästä tuloksesta. –Se antaa pankille hyvän pohjan panostaa kasvuun, jota haemme erityisesti toimialueen kasvupaikkakunnilla, toteaa Malm.
Annamari Malm iloitsee Avain Säästöpankin hyvästä tuloksesta. –Se antaa pankille hyvän pohjan panostaa kasvuun, jota haemme erityisesti toimialueen kasvupaikkakunnilla, toteaa Malm.

Avain Säästöpankki saavutti erinomaisen tuloksen vuonna 2023. Pankin liikevoitto tilikaudelta oli 3 459 500 euroa. Liikevoiton kehitykseen vaikuttivat erityisesti korkokatteen kasvu sekä palkkiotuottojen hyvä taso. Luottotappiot säilyivät edelleen erittäin alhaisella tasolla. Vakavaraisuus vahvistui ollen 21,30 prosenttia (CET 1). Hyvän liiketuloksen myötä hallitus esittää isännille, että kantarahasto-osuuksille maksetaan 4,0 prosentin voitto-osuus vuodelta 2023. Isäntien kokous päättää asiasta kevätkokouksessaan.

–Vuosi 2023 oli meille erittäin hyvä. Olemme onnistuneet monella saralla ja tästä erityiskiitos kuuluu asiakkaillemme sekä sitoutuneelle ja innostuneelle henkilöstöllemme. Säästöpankkiperiaatteen kulmakivet, taloudellinen hyvinvointi ja vastuullisuus ovat paikallisen pankkitoimintamme keskiössä, kuvailee Avain Säästöpankin toimitusjohtaja Annamari Malm.

Vuotta 2023 kuvasti kohonneen korkotason myötä talouden epävarmuus ja investointikysynnän heikkeneminen. Henkilöasiakkaiden asuntolainakanta kasvoi kuitenkin edellisvuodesta 3,7 prosenttia. Koko luottokannan kasvu oli 2,8 prosenttia. Yritysluototus kehittyi pankin strategisten tavoitteiden suuntaisesti. Luottokannan luottoluokitukset pysyivät erittäin hyvällä tasolla. Palkkiotuotot tukivat osaltaan liiketoiminnan hyvää tulosta. Pankin tase vahvistui 3,8 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

–Vahva tuloskehitys antaa pankille hyvän pohjan panostaa kasvuun, jota haemme erityisesti toimialueen kasvupaikkakunnilla, toteaa Malm.

Panostus säästäväisyyden edistämiseen

Säästöpankkien 200 vuotta vanha tahtotila toimia säästäväisyyden, taloudellisen hyvinvoinnin ja vaurastumisen edistäjänä vahvistui myös Avain Säästöpankissa tilikaudella. Pankki laajensi palvelutarjontaansa kehittämällä varallisuudenhoidon palvelua.

–Liiketoimintavastuun määrittelyllä ja johtamisjärjestelmän muutoksella vastaamme kasvavaan asiakaskysyntään säästämisen ja sijoittamisen osalta, kertoo Malm.

Mainos

Avain Säästöpankissa otettiin maaliskuussa 2023 käyttöön Säästöpankki Yksityispankki – palvelukonsepti, joka tarjoaa räätälöityä ja henkilökohtaista palvelua varainhoidon vaativimmille asiakkaille. Yksityispankin palvelut ovat saaneet hyvän vastaanoton. Vahva panostus varallisuudenhoidon palveluun ja liiketoimintaan jatkuu edelleen vuonna 2024.

Palkittu asiakaspalvelu – tyytyväiset asiakkaat

Säästöpankkien yhteinen asiakaspalvelu sai tunnustuksen vuoden 2023 parhaana asiakaspalveluna. Asiakaskokemuksen lisäksi Säästöpankkien asiakaspalvelu sai kilpailussa kiitosta työntekijöiden kuuntelemisesta ja hyvinvointiin panostamisesta. Myös kokemus Säästöpankkien luotettavuudesta on erittäin korkealla tasolla. Vuoden 2023 EPSI Rating -tutkimuksessa lukema oli peräti 86,6. Säästöpankin ymmärrys asiakkaiden tarpeista on tutkimuksen mukaan alan parasta.

 –Paikallisten kohtaamisten tukena toimiva Säästöpankkien asiakaspalvelu on tärkeä osa menestystämme ja asiakastyytyväisyyttämme. Strategiamme mukaisesti tahdomme tarjota parasta mahdollista palvelua sekä lähitapaamisissa että digitaalisten kanavien kautta tapahtuvissa tapaamisissa.

Säästöpankkiryhmä käynnisti syksyllä 2023 mittavan liiketoimintakehityshankkeen, johon ryhmä tulee investoimaan yli sata miljoonaa euroa seuraavan viiden vuoden aikana. Hanke sisältää konkreettisia askeleita kohti Säästöpankkiryhmän digitaalisen vision toteuttamista ja se toteutetaan yhteistyössä useiden toimittajien kanssa. Kehityshankkeen myötä asiakkaiden kohtaamiselle jää entistä enemmän aikaa taustatyön automaation myötä.

–Paikallinen palvelumme rakentuu asiantuntevasta palvelusta, inhimillisestä ja arvostavasta asiakkaiden kohtaamisesta sekä sujuvuudesta vastata asiakkaiden talouden tarpeisiin ja toimia asiakkaiden talouden kumppanina. Säästöpankkiryhmän investointihanke tukee meitä tässä jatkossakin, Malm toteaa.

Aiheesta meillä aiemmin julkaistua

https://www.jarviseudunsanomat.fi/en/arkisto/2022/03/29/avaimia-tulevaisuuteen/

Lue lisää

Muuta luettavaa

Jaa tämä juttu:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Uutiset

Kirjaudu

Anna palautetta

Olemme uudistaneet nettisivumme, ja haluaisimme kovasti tietää mielipiteesi. Voit antaa tähän myös muuta palautetta, voit olla mukana kehittämässä sivuja eteenpäin. Halutessasi voit jättää yhteystietosi, jos haluat yhteydenottomme asiaan. Lämmin kiitos! Voit myös vastata nimettömänä.