Kortesjärvellä syntynyt Avain Säästöpankki täyttää 120 vuotta

120 vuotta täyttävän Avain Säästöpankin toimitusjohtajana aloitti vuonna 2019 Annamari Malm.
Varat pankin perustamiseksi saatiin, kun kuntakokous päätti myydä huutokaupalla kunnan lainamakasiinista 150 hehtolitraa ohraa. Pankin ensimmäisenä toimitilana toimi pappilan renkitupa. Ovet avattiin asiakkaille 1. helmikuuta 1902.

KORTESJÄRVELTÄ alkunsa saanut Avain Säästöpankki täyttää tänä vuonna 120 vuotta.

Pankin juuret lähtevät vuodesta 1900, kun Säästöpankin perustamista esitettiin Kortesjärven kuntakokoukselle. Ohjesääntö vahvistettiin 1901 ja ensimmäiset luottamushenkilöt valittiin Kortesjärven kunnan Säästöpankille.

Varat pankin perustamiseksi saatiin, kun kuntakokous päätti myydä huutokaupalla kunnan lainamakasiinista 150 hehtolitraa ohraa. Pankin ensimmäisenä toimitilana toimi pappilan renkitupa. Ovet avattiin asiakkaille 1. helmikuuta 1902.

Vuosikymmeniä myöhemmin pankki on laajentunut paikallisesta toimijasta kolmeen maakuntaan Etelä-, Keski- ja Pohjois-Pohjanmaalle. Kaustisen ja Toholammin konttorit avattiin vuonna 1994, Kalajoen 2003, Raahen 2007, Ylivieskan 2010, Kokkolan 2012 ja Kannuksen 2018.

Pankin nimi muuttui Kortesjärven Säästöpankista Avain Säästöpankiksi vuonna 2013.

–Säästäväisyyden edistäminen on kirjattu Säästöpankkeja ohjaavaan säästöpankkilakiin, ja se on ollut pankin perustamisesta erityistarkoitukseksemme. Pandemiankin keskellä taloudellisen hyvinvoinnin edistämisen tavoite johtaa kirkkaana. Se onkin edelleen sekä pankin että koko Säästöpankkiryhmän strategian ydin, Avain Säästöpankin toimitusjohtaja Annamari Malm toteaa.

Hän kertoo, että pandemia-aika on näkynyt erityisesti kasvuna verkkotapaamisten määrissä sekä muun muassa sähköisten allekirjoitusten muodossa, jotka ovat hänen mukaansa sujuvoittaneet esimerkiksi laina-asiakkaiden arkea.

JUHLAVUOSI kuluu lähtökohtaisesti työn merkeissä, mutta yhtenä 120-juhlavuoden tekona pankki on esimerkiksi tilannut ammattikorkeakoulu Centrian opiskelijalta opinnäytetyön.

–Tutkimuksesta saamme pankille hyödyllistä tietoa siitä, miten nuoret aikuiset kokevat pankkien viestinnän ja millaista viestintää he odottavat pankeilta. Samalla autamme opiskelijaa valmistumaan, Malm sanoo. –Myös asiakkaamme tulevat näkymään juhlavuoden viestinnässämme. Tiedossa on muun muassa mielenkiintoisia tarinoita, joissa yrittäjäasiakkaamme pääsevät ääneen.

Jaa tämä juttu:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Aihealueeseen liittyviä juttuja

Artikkelit vuosittain

Anna palautetta

Olemme uudistaneet nettisivumme, ja haluaisimme kovasti tietää mielipiteesi. Voit antaa tähän myös muuta palautetta, voit olla mukana kehittämässä sivuja eteenpäin. Halutessasi voit jättää yhteystietosi, jos haluat yhteydenottomme asiaan. Lämmin kiitos! Voit myös vastata nimettömänä.