Yrittäjät toivovat kaupungilta avoimempaa viestintää ja tehokkaampaa kuntamarkkinointia 

Alajärven kaupungin ja yrittäjien pitsailta veti valtuustosalin täyteen.
Alajärven kaupungin ja yrittäjien pitsailta veti valtuustosalin täyteen.

VALTUUSTOSALIN täydeltä yrittäjiä saapui kaupungin ideoimaan tilaisuuteen Alajärvellä tiistaina kuulemaan heitä koskevia asioita ja keskustelemaan kaupungin edustajien kanssa. 

–Kaupunki ja yrittäjät tarvitsevat toisiaan, kumpaakaan ei ole ilman toista, totesi tilaisuuden juontanut Yrittäjien puheenjohtaja Toni Harjula. 

Tilaisuudessa kaupunginjohtaja Vesa Koivunen ja elinvoimajohtaja Jaakko Aninko kertoivat Taloustutkimus Oy:llä teetetystä tutkimuksesta, jossa selvitettiin, kuinka yrittäjät kokevat kaupungin toiminnan. Positiivisiksi asioiksi nousivat hankintojen toteutus, asiointi kunnan kanssa sekä yrityspalvelut – niissä Alajärvellä onnistuttiin verrokkikuntia paremmin. Suurimmaksi heikkoudeksi nähtiin vetovoimaisuus yrityksen sijaintipaikkakuntana. Sille Aninko keskusteluiden pohjalta oli löytänyt selitykseksi muun muassa sijainnin ja liikenneyhteydet, kun ei ole junaa tai vesiyhteyttä.  

–Saman asian kanssa tehdään töitä joka puolella maata, mutta peruspalveluiden hyvä saatavuus helpottaa työntekijöiden rekrytointia, ollaan sitten missä päin tahansa.  

Eräs korjattavista asioista on avoimuus kunnan viestinnässä.  

–Sitä on pohdittu. Iso juttu mistä on keskusteltu, on ostodatan julkaisu, eli avattaisiin, mitä ostetaan ja mistä. Noin puolet Etelä-Pohjanmaan kunnista toteuttaa jo tätä. 

Hankintailtojen konseptia suunnitellaan muutettavaksi niin, että ne palvelisivat yrittäjiä paremmin ja niissä olisi mahdollisuus kahdenkeskisiin ajatustenvaihtoihin toimialojen edustajien kanssa. 

Viime vuonna päivitetyn strategian painopistealueena ovat yritystoiminnan, työllisyyden ja työvoiman saatavuuden edistäminen. Yrittäjäkokemuksen parantamiseksi aiotaan kaupungilla tehdä töitä ja tutkimus uusitaan parin, kolmen vuoden päästä. 

Keskusteluissa toivottiin vahvempaa ja näkyvämpää kuntamarkkinointia. Harjula haastoi yrittäjiä esittämään kysymyksiä, mutta keskustelu pysyi varsin yleisellä ja kohteliaalla tasolla. 

ETELÄ-POHJANMAAN yrittäjien varapuheenjohtaja Jussi Eväsoja Ilmajoelta nosti esille yrittäjiä koskevia ajankohtaisia aiheita ja viittasi puheenvuorossaan esiteltyyn tutkimukseen todeten, että kun viestintä laitetaan kuntoon, muut tekijät nousevat siinä samalla.  

–Se edellyttää suunniteltua ja järjestelmällistä toimintaa.  

Toimitusjohtaja Vesa Alanko-Luopa toi tervehdyksen JPYP:ltä ja kertoi, yrityspalvelut on mukana kahdessa alkavassa Seamkin vetämässä hankkeessa: toisessa pureudutaan omistajanvaihdoksiin, toisessa kasvuyrittäjyyden edistämiseen. Molempiin otetaan mukaan paikallisia pilottiyrityksiä.  

Kraatterijärven Geopark ry:n toiminnanjohtaja Annie Laitila kertoi yrittäjille Geoparkista. Aihe viritti runsaasti kysymyksiä ja keskustelua. 

Kuka tarttuisi toimeen? 

TONI Harjula kertoo, että Alajärven Yrittäjät pyrkivät määrätietoisesti parantamaan yhteistyötä ja tiedonkulkua kaupungin kanssa. Yhdistys tapasi alkuvuodesta kaupungin johtoryhmää ja virkamiehiä. Siitä virisi toive myös luottamushenkilöiden tapaamiseen, joka toteutuikin hiljattain.  

–Keskusteluissa käytiin läpi muun muassa yritysvaikutusten arviointia, omistajanvaihdoksia ja muita asioita, jotka tulevat jossain kohtaa vastaan päätöksenteossa. Monet asiat, kuten kaavoituksen sujuvuus, vaikuttavat yrittäjiin välillisesti, mutta merkittävästi. Keskustelut olivat antoisia. Luottamushenkilöiden kanssa päätimme alkaa kokoontua pari kertaa vuodessa seuraamaan, miten asiat etenevät ja mitä tapahtuu. 

ERÄS kaupungin elinvoimaan suuresti vaikuttava asia on yritysten houkuttelu.  

–Esimerkkinä meillä on eräs paikkakunnalla toimiva yritys, joka haki uusia tiloja facebook-ilmoituksella. Heille soitettiin muun muassa Kyyjärveltä ja Seinäjoelta ja tarjottiin tiloja, jossakin olisi saanut vuokranalennustakin uutena yrittäjänä. Tällaista toimintakulttuuria meillä ei ole, mutta se kyllä lisäisi vetovoimaisuutta, josta teetetyn tutkimuksen mukaan on pulaa.  

–Kaupungin markkinointibudjetti on tällä hetkellä todella pieni verrattaessa esimerkiksi joihinkin paikallisiin yrityksiin. Hyviä tutkimuksia ja ideoita on jo olemassa ja esimerkiksi aluemarkkinointivideokin löytyy. Olisi aihetta mainostaa niin asumista kuin yrittämistäkin Alajärvellä ja Järviseudulla – kuka tähän tarttuisi niin, että saataisiin aikaan näkyvää tekemistä ja myös tuloksia? 

–Kuitenkin meillä on kilpailuetuja, jotka kiinnostaisivat varmasti monia yrityksiä; on halpa energia, lämpökulut edulliset, hyvät tietoliikenneyhteydet, edullinen vuokrataso ja ollaan kuitenkin hyvien kulkuyhteyksien varrella, koska toimiihan täällä useita metalli- ja puualan isoja yrityksiä. 

Lue lisää

Muuta luettavaa

Jaa tämä juttu:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Uutiset

Kirjaudu

Anna palautetta

Olemme uudistaneet nettisivumme, ja haluaisimme kovasti tietää mielipiteesi. Voit antaa tähän myös muuta palautetta, voit olla mukana kehittämässä sivuja eteenpäin. Halutessasi voit jättää yhteystietosi, jos haluat yhteydenottomme asiaan. Lämmin kiitos! Voit myös vastata nimettömänä.