• Mikko Mäkinen, Jarmo Matila, Harri Mäkinen ja Mikko Liikala Häggblom Motorsilta vuokratun Super Rally Cross -auton äärellä. Konepellin alta löytyy 390 hevosvoimaa, jotka otetaan käyttöön lauantaina Kouvolassa.

Mikko rattiin -projekti huipentuu Kouvolassa

Vimpeliläinen Mikko Mäkinen ajaa lauantaina Kouvolassa Tykkimäen radalla rallicrossin SRC-sarjan SM-osakilpailussa.

SAMULI Saarimaa sen keksi, ja Kosti Katajamäki sekä Jarmo Matila olivat heti juonessa mukana: Mäkisen Mikko pitää saada SRC-auton rattiin kokeilemaan rallicrossia kunnon kalustolla. He perustivat Mikko rattiin -projektin, jonka päämäärä on lauantaina ajettava rallicrossin SM-kilpailu Tykkimäen radalla Kouvolassa.

Saarimaa neuvotteli Dennis Häggblomin kanssa tämän Ford Fiestan vuokrasta, sillä auto on kisan aikana vapaana Häggblomin kilpaillessa Ruotsissa. Porukka keräsi yhteistuumin rahoitusta hankkeen toteuttamiseen, sillä kuluja koituu myös renkaista, kisaan ilmoittautumisesta ja kisareissusta. Sponsoreita löytyi tavoitteen mukaan, mutta Mäkiselle ja hänen isälleen ja pääsponsorilleen Harri Mäkiselle jää silti vielä omarahoitusosuutta.

Mikko Mäkinen, 25, on ajanut jokkista lähes 10 vuoden ajan. Hänen ajotaitonsa olivat kiinnittäneet paikallisen autoväen, muun muassa rallia pitkään ajaneen Katajamäen huomion. Kun vuokrasopimus oli laadittu ja rahoitus hankittu, kuljettajalta kysyttiin, lähteekö hän mukaan.

–Kalusto on erilainen, mihin olen tottunut, mutta tämä on aikamoinen tilaisuus. Olen valmistautunut muun muassa katsomalla radalla ajettuja kisoja videolta. Kävimme Jurvassa katsomassa rallicross-osakilpailua ja lajia hallitsevan Henri Haapamäen päänahka on tavoitteena, Mäkinen naurahti.

–Toivotaan, että Mikko pärjää mahdollisimman pitkälle, mutta sijoitus ei lopulta ole niin tärkeä: kokemus sinänsä ja lajiin tutustuminen ennemminkin, Matila totesi. –Auto on nyt ainakin viimeisen päälle. Kun saadaan juippi rattiin, kovaa se tulee. Sitä tukevat myös kellotukset, joita radalla on tehty.

RALLICROSSIA ajetaan osittain samoilla radoilla kuin jokkista, mutta kalustoon panostetaan enemmän, kun sitä ei ole pakko laittaa kisan jälkeen myyntiin. –Autot ovat hintaluokkaa 50–80 tonnia, totesi Harri Mäkinen. –Törmäyksiä sattuu sielläkin, mutta kaluston ulkonäköön panostetaan ja vauriot korjataan seuraaviin kisoihin. Tämä on yksi sarjan komeimmista autoista.

Auton voimansiirtoon ja alustaan on tehty muutoksia säädettyä kisaa varten. Työhön on osallistunut edellä mainittujen lisäksi joukko talkoolaisia, kuten Mikko Liikala. –Mäkisen Mikolle on tässä annettu rauha keskittyä ajamiseen ja testaamiseen. Testiajoja on tehty jo neljällä radalla ja vielä ennen starttia viimeistellään.

–Paljon on tehty töitä, Matila myönsi.

Kisa käynnistyy kello 10. Paikan päälle on tulossa ystäviä ja tuttuja ympäri Suomea Mikkoa kannustamaan. –Päivitämme tietoja Mikko rattiin -facebookryhmässä. AKK tekee kisasta koosteen, joka näytetään ainakin 31. elokuuta lauantaina kello 17.30 TV6:ssa, Matila kertoi.  

Jaa juttu: