• Laadukas varhaiskasvatus on suunnitelmallista ja tavoitteellista työtä.

Varhaiskasvatuksen opettajat haluavat palkkauksen ja työolot kuntoon

Varhaiskasvatus tuli entistä vahvemmin osaksi koulutus- ja kasvatusjärjestelmää, kun eduskunta viime kesänä hyväksyi uuden varhaiskasvatuslain. Muutos korosti varhaiskasvatuksen laatua ja pedagogista tehtävää.

Varhaiskasvatuksen opettajien toiveissa on kohtuullinen ryhmäkoko, joka auttaisi opettajaa tarjoamaan pedagogisesti laadukasta varhaiskasvatusta.

–Uusi varhaiskasvatuslaki ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteet korostavat aiempaa vahvemmin työn pedagogista sisältöä ja luonnetta. Laadun toteuttaminen on päiväkotien henkilöstön varassa. Varhaiskasvatuksen opettajat vastaavat saamaansa tehtävään, mutta se edellyttää, että tavoitteet voivat täyttyä myös työolojen puolesta, OAJ:n 3. varapuheenjohtaja ja Lastentarhanopettajaliiton puheenjohtaja Anitta Pakanen muistuttaa.

–Laadukas varhaiskasvatus on suunnitelmallista ja tavoitteellista työtä. Sitä on vaikea toteuttaa ylisuurissa lapsiryhmissä, Pakanen huomauttaa.

Varhaiskasvatus tuli entistä vahvemmin osaksi koulutus- ja kasvatusjärjestelmää, kun eduskunta viime kesänä hyväksyi uuden lain. Muutos korosti varhaiskasvatuksen laatua ja pedagogista tehtävää. Säädökset velvoittavat muun muassa laatimaan lapselle varhaiskasvatussuunnitelman, mikä päiväkodissa on varhaiskasvatuksen opettajien tehtävä.

Laissa määriteltiin myös tulevien vuosien henkilöstörakennemuutoksen suunta. Päiväkotihenkilöstön koulutustasoa nostetaan ja varhaiskasvatuksen opettajien määrää lisätään.

–Kuntien pitää varautua uuteen henkilöstörakenteeseen ajoissa, vaikka siirtymäaika onkin pitkä. Yliopistollisen opettajankoulutuksen saaneista hakijoista on pulaa kautta maan. Se tuntuu erityisesti pääkaupunkiseudulla ja niissä maakuntakeskuksissa, joissa ei ole tarjolla alan yliopistokoulutusta, Pakanen kertoo.

–Etelä-Pohjanmaalla on onneksi havahduttu siihen, että varhaiskasvatuksen opettajien saamiseksi on keksittävä uusia keinoja. Esimerkiksi Seinäjoella tehdään yhteistyötä Tampereen yliopiston kanssa. Yliopisto tarjoaa ohjatun harjoittelun paikkoja myös Seinäjoen päiväkodeista ja yliopisto huolehtii ohjaajien kouluttamisesta.

–Kuntien on mietittävä, kuinka ne näyttäytyisivät houkuttelevina työnantajina varhaiskasvatuksen opettajien, erityisopettajien ja päiväkodin johtajien näkökulmasta.

Jyväskylän ja Tampereen yliopistot ovat muiden yliopistojen tavoin lisänneet varhaiskasvatusalan koulutusmääriä. Kasvatustieteen kandidaatteja ja maistereita valmistuu näin lähimmiltä yliopistopaikkakunnilta aiempaa enemmän. Vaasassa on taas tarjolla alan ruotsinkielisistä koulutusta.

Seinäjoki näytti palkkauksessa esimerkkiä

OAJ Pohjanmaan puheenjohtaja, pääluottamusmies Kari Nieminen kiittää Seinäjoen kaupunkia siitä, että se käytti kunta-alan sopimuksen mukaista järjestelyvaraa varhaiskasvatuksen opettajien ja päiväkodinjohtajien palkkoihin. Varhaiskasvatuksen opettajien palkat nousivat Seinäjoella huhtikuussa, ja palkka on nyt 2546 euroa.

–Suunta on oikea ja siitä on annettava reilusti kiitosta Seinäjoelle työnantajana.

–Myös päiväkoteja työpaikkoina pitää kehittää niin, että opettajat pystyvät tekemään entistä vaativampaa työtään kohtuullisissa oloissa. Esimerkiksi ryhmäkoosta ei Seinäjoella ole paikallisia linjauksia, sitä säätelevät vain valtakunnalliset normit. Ryhmiin tulee jatkuvasti lisää lapsia, mikä tuntuu työmäärän kasvuna ja työn kuormittavuutena, Nieminen toteaa.

Seinäjoki on myös yksi niistä kunnista, joissa subjektiivinen oikeus päivähoitoon on rajattu 20 tuntiin viikossa.

Jaa juttu: