• Yle Tieteen I Love Muovi -kampanjan kamerat vierailulla kuvaamassa kunnanjohtaja Juha Viitasaarta ja markkinointipäällikkö Johannes Aaltoa. Kuva: Juha Viitasaari

Soini kuntamarkkinoinnin SM-finaaliin

Soinin kunta on 12 kuntasektorin parhaan markkinointiteon joukossa Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailussa. MuoviSampo – Luonnostaan huipulla -teemalla osallistunut Soini valikoitui mukaan 47 osallistujan joukosta.

Kuntaliiton mukaan ympäristö ja vastuullisuus korostuvat kuntien markkinoinnissa. Kunnat rakentavat nyt kestävillä ajatuksilla yhteisöllisyyttä ja elinvoimaa, houkuttelevat matkailijoita ja uusia asukkaita sekä panostavat elinkeinokehitykseen. Tärkeitä elementtejä ovat luonnonläheisyys ja kestävän kehityksen toteuttaminen käytännössä. Kuntalaisten osallistuminen on monin tavoin esillä.

–Kuntamarkkinointi on varsin ammattimaista ja oivaltavaa. Kunnat ovat myös markkinoinnin alueella hyvin erilaisia, ja jokainen painottaa omia vahvuuksiaan omilla resursseillaan. Markkinointi ei välttämättä ole suurta ja kallista, vaan keskeistä on oikein kohdistettu ja mitoitettu, selkeä ja herättävä viestintä, sanoo SM-kisan tuomariston puheenjohtaja, Kuntaliiton viestintäjohtaja Maira Kettunen.

Hyvä esimerkki oivaltavasta, herättävästä ja resurssiviisaasta markkinointitoimenpiteestä on MuoviSampo. Soinin kuntastrategian vetovoimaisen elinympäristön tavoitteen mukaisesti Soinissa on aloitettu työ kohti luonnonläheistä kuntaprofiilia. Sen markkinoinnissa keskeiseksi nousi MuoviSampo syksyllä 2018. Se on paikallinen pilotti, jossa pullopanttijärjestelmä laajennettiin muihin kotitalouden muovipakkauksiin 4H-yhdistyksen, kunnan, Seinäjoen ammattikorkeakoulun ja Kuudestaan ry:n yhteistyöllä. Kokeilu vähensi hiilidioksidipäästöjä 1 300 kilolla.

–Kokeilu sai kansallista huomiota sekä poiki kansalaisaloitteen ja valtuustoaloitteita. Soinilaiset ottivat MuoviSammon ylpeydenaiheekseen. Sidosryhmät, kuten K-Ryhmä, hyödynsivät sitä markkinoinnissaan kertoen samalla Soinin profiilista. Viesti kulki somessa, osallistamalla kumppaneita ja herättämällä median kiinnostus, kertoo kunnanjohtaja Juha Viitasaari.

Kunnan näkökulmasta kokeilu kannusti kolmatta sektoria luovuuteen toiminnassaan ja samalla kehitettiin kunnan markkinointia. Kunta antoi kunnanjohtajan johdolla kasvoja kokeilulle. Soinin 4H-yhdistyksen konsortio osallistui myös Sitran Maapalloliiga-haastekilpailuun.

–Imagona luonnonläheisyys ja vastuullisena edelläkävijänä palvelee Soinin tunnettuutta ja uskottavuutta luontomatkailukohteena.

Etelä-Pohjanmaa painottuu semifinalistien joukossa: Seinäjoki on edustettuna kahdella markkinointi-toimenpiteellä, jotka ovat Taivastelija ja Avaruuden pääkaupunki.

–Toivomme onnea myös Seinäjoelle. Hienoa, että heidän merkittävä panos uudenlaiseen näkyvyyteen saa arvostusta. Yhdessä nostamme koko maakunnan profiilia, Viitasaari jatkaa.

TUOMARISTO arvioi erityisesti markkinoinnin vaikuttavuutta. Hyvätkään ideat ja toteutukset eivät välttämättä vielä tuota lopullisia tuloksia asukasluvun tai elinvoiman mittareilla. Tulosten mittaaminen on myös vaikeata, sillä markkinointi on vain osa toimintaa, ja toisaalta kaikki kunnan toiminta on markkinointia. Koko kunnan henkilöstö, yhteistyökumppanit ja asukkaat onkin monissa kampanjoissa saatu hyvin mukaan uuden idean levittämiseen.

Sosiaalinen media ja videot ovat yleisesti käytettyjä kuntamarkkinoinnin välineitä. Kunnat käyttävät käsikirjoitettuja elokuvia, dokumenttivideoita, sävellettyä musiikkia ja verkko- ja mobiilisovelluksia. Erikoisempia välineitä ovat muiden muassa kunnan tuoksu, kuosi tai lastenkirja.

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun tarkoituksena on kehittää kuntien ja alueiden markkinointia, levittää hyviä käytäntöjä ja nostaa esiin erilaisia kuntien vahvuuksia. Kilpailu järjestettiin nyt 14. kerran. Palkinnot jaetaan kuntamarkkinoinnin Piiri-verkoston tapahtumassa Espoossa 22. toukokuuta.

Kilpailun voittava työ saa Kuntamarkkinoinnin Suomen mestarin tittelin. Piirin yhteistyöyritykset osoittavat kärkisijoille palkintoina medianäkyvyyttä. Tuomaristo voi lisäksi jakaa kunniamainintoja.

Jaa juttu: