Palveluallianssi rakennetaan allianssin toimintaperiaatteiden ja hengen mukaisesti monialaista osaamista hyväksikäyttäen. Pilotin pääsopijaosapuolet ovat Seinäjoen kaupunki, Etelä-Pohjanmaan TE-toimisto ja ELY-keskus, Koulutuskuntayhtymä Sedu ja Kela Keskinen vakuutuspiiri. Jokainen organisaatio tuo toimintaan oman asiantuntemuksensa ja palvelunsa kohderyhmälle. Täydentäviä palveluja hankitaan myös markkinoilta. Palvelun toteuttamisessa mahdollistetaan entistä joustavampi toimintamalli, jossa asiakas saa yksilöllisesti tarvitsemansa palvelut helposti käyttöönsä. Myös työmarkkinat hyötyvät, kun asiakkaan prosessi lyhenee ja oikean henkilön ja työpaikan kohtaamistarkkuus lisääntyvät.
Kohderyhmän kuuluvien n. 1700 henkilön asiakaspalvelu siirretään palveluallianssin hoidettavaksi noin kahdeksi vuodeksi. Pilotissa haetaan tiiviimpää ja selkeämpää yhteistyötä sosiaali-, terveys-, kuntoutus- ja työvoimapalveluissa siten, että asiakas on oikeaan aikaan oikeissa palvelutarpeensa mukaisissa palveluissa.
Etelä-Pohjanmaalla yhdenjaksoinen pitkäaikaistyöttömyys on viime vuodesta vähentynyt n. 40 %, mutta työmarkkinatukea saavien määrä Seinäjoella on laskenut hitaammin. Siksi palvelu kohdennetaan juuri tähän ryhmään.
Palveluallianssin asiakaspalvelu käynnistyy toukokuussa.