PÄÄKIRJOITUS: Julkisilla vai ei?

Isolla kirkolla ollaan huolissaan ilmastonmuutoksesta. Ihan aiheesta, mutta keinot sen torjumiseksi ovat väärät, ainakin osittain. Metropolialueella on nostettu tikun nokkaan yksityisautoilu, jota pyritään lähitulevaisuudessa suitsimaan niin, että entistä useampi turvautuisi julkisiin kulkuvälineisiin.

Helsingissä ja sen ympäryskunnissa julkisilla pääsee paljon kätevämmin paikasta toiseen kuin henkilöautolla. Muissa kaupungeissa tilanne ei ole yhtä hyvä, mutta kuitenkin siedettävä. Kaupunkilainen tuskin tarvitsee päivittäiseen asiointiin autoa, koska kaikki palvelut ovat käden ulottuvilla tai ainakin linja-auton toimintasäteen sisäpuolella.

AUTOVEROTUSTA säädettiin syyskuussa entistä ympäristöystävällisempään suuntaan. Päästöt mitataan jatkossa siten, että ne vastaavat todellista hiilidioksidikuormaa. Uusi mittaustapa näkyy autoverotuksessa: mitä enemmän päästöjä, sen enemmän veroja. Koska uusi mittaustapa antaa todenmukaisemman kuvan päästöistä, autot tupruttelevat aiempiin mittauksiin verrattuna 20–30 prosenttia enemmän.

Päästömittausten vaikutuksia korjattiin lainsäädännöllä vuodenvaihteessa, josta seurasi, että lähestulkoon kaikki uudet autot halpenivat. Tälle on syynsä, sillä päästöjen ja turvallisuuden näkökulmasta kotimaista autokantaa pitäisi saada nuorennettua. Suomalaisen auton keski-ikä on 12 vuotta.

LIIKENNE- ja viestintäministeriössä tavoitellaan hiiletöntä liikennettä vuoteen 2045 mennessä. Tätä tavoitetta varten laadittu toimenpideohjelma on maalla asuvan näkökulmasta karua luettavaa, sillä se käytännössä pakottaa siirtymään bensiini- ja diesel-autoista ekologisempiin vaihtoehtoihin. Viimeinen niitti fossiilisille polttoaineille on täyskielto, joka toimenpideohjelman mukaan koittaisi vuonna 2045.

Autokantaa kehitettäisiin sähköautojen suuntaan vuodesta 2020 alkaen tuntuvilla veronkorotuksilla polttoaineeseen. Arvioiden mukaan bensalitra maksaisi kymmenen vuoden kuluttua 2,5 euroa. Kun tähän leivotaan päälle päästöihin perustuvat korotukset autoveroon, johan alkaa löytyä sähköauto jokaisen pirtin pihasta.

AUTO on monelle välttämättömyys. Jos julkiset yhteydet toimisivat täällä yhtä hyvin kuin kaupungeissa, monet varmasti luopuisivat yksityisautoilusta. Pakko on paras konsultti, mutta on hankala nähdä, että hintojen nosto tai veronkiristykset tekisivät Suomesta päästöttömän.

Pitkien etäisyyksien maaseudulla autoa yksinkertaisesti tarvitaan monella elämän osa-alueella ihan arkisten rutiinien pyörittämiseen: lasten viemiseen päivähoitoon, kauppareissuihin tai ihan vaikkapa kyläilyyn.

ILMASTONMUUTOKSEN torjuminen on hyvä tavoite, ja myös Suomen on sitouduttava kestävään kehitykseen, mutta siihen luulisi löytyvän muunlaisiakin konsteja. Liikenne- ja viestintäministeriön toimenpideohjelmien laatijat voisi majoittaa muutamaksi kuukaudeksi vaikka tänne Järviseudulle, jotta tulisi selväksi, miten täällä pärjää julkisilla kulkupeleillä.

Jaa tämä juttu:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Aihealueeseen liittyviä juttuja

Artikkelit vuosittain

Anna palautetta

Olemme uudistaneet nettisivumme, ja haluaisimme kovasti tietää mielipiteesi. Voit antaa tähän myös muuta palautetta, voit olla mukana kehittämässä sivuja eteenpäin. Halutessasi voit jättää yhteystietosi, jos haluat yhteydenottomme asiaan. Lämmin kiitos! Voit myös vastata nimettömänä.