Tapio Höykinpuro: Tankarin majakkasaarella viehättävät linnut ja saaren karu kauneus

Tapio Höykinpuro kertoo retkestään Tankarin majakkasaareen.
Tapio Höykinpuro kertoo kesäblogissa retkestään Tankarin majakkasaareen.
Tapio Höykinpuro kertoo retkestään Tankarin majakkasaareen.
Tapio Höykinpuro kertoo kesäblogissa retkestään Tankarin majakkasaareen.
Julkaistu:
Kategoria:
Aihe:

JÄRVISEUDUN kunnista ei ole pitkä matka Kokkolaan. Vaikka Kokkola on lähellä, ei monikaan tiedä mitä kaikkea jännää Kokkolasta löytyy. Pietarsaareen teki vanha kansa tervamatkoja ennen muinoin. Kun kysyin tuttaviltani mitä Kokkolasta tulee mieleen, vanhemmat ihmiset vastasivat, että Ykspihlajan satama, kemiantehdas ja Outokummun metallurgitehdas. 1950–1970-luvuilla täältä lähdettin sinne myös ansiotyöhön. Moni ei tiennyt paljon mitään Tankarin saaresta, paitsi että Ylen uutisissa merisäätä luettaessa se mainittiin.

Kokkolassa Tankarin majakkasaari oli itselleni mainio yllätys. Kivikkoinen saari on eri lähteiden mukaan muodostunut 1200-luvulla maannousun myötä. 1500-luvulla se toimi kalastajien ja hylkeenpyytäjien suojana ja myös merimerkkinä laivoille karikkoisella alueella. Kalastajat pitivät siellä lyhtyä ja valkeaakin, joka näkyi majojen ikkunasta merelle merenkulkijoita varten. Vähitellen sinne muutti asutusta ja sinne vietiin kotieläimiä, kanoja ja lampaita. Saarella oli yksi tai kaksi lehmää, joiden maito jaettiin saarelaisten kesken. Saarella on vanhoja asumiseen tarkoitettuja rakennuksia, 1750-luvulla valmistunut vanha kirkko ja tietenkin kunnon majakka.

Kävin hetki sitten saarella toisen kerran. Minua viehättävät saaren vanhat rakennukset, linnut ja saaren karu kauneus. Toisella tutustumiskäynnillä sain myös enemmän tietoa saaren elämästä. Tarinan mukaan saaren kirkko rakennettiin saareen siksi, että oli helpompi ja ehkä halvempaa hakea pappi saareen sunnuntaiksi, kuin että koko porukka olisi lähtenyt Kokkolan kirkkoon. Jumalanpalvelus pidettiin jokaisena sunnuntaina. Kirkon läheisyydessä oli valtava kivikasa ja se oli syntynyt siitä, että jokainen ensi kerran saaressa vieraillut oli kantanut jaksamansa kiven siihen kasaan. Enää se ei ollut suositeltua.

TALVIAIKAAN saaressa ei tietääkseni ollut vakituista asutusta. Saaressa oli ennen varsinaista majakkaa kiviröykkiön päällä tangon päässä tynnyri ja myöhemmin 1800-luvun alkupuolella rakennettiin punainen puinen majakka. Myöhemmin, vuonna 1889, valmistui uusi majakka. Itselleni oli yllätys, että nykyisen majakan on suunnitellut sama toimisto, joka suunnitteli Eiffel-tornin. Majakan korkeus on noin 30 metriä ja majakkaan pääsee kiipeämään ilman välitasanteita olevia kierreportaita pitkin. Mielenkiintoinen tieto oli myös se, että majakan vartija vei joka toinen tunti lisää petrolia majakan yläkertaan. Onpa siinä täytynyt olla hyväkuntoinen mies.

Saarella on ollut myös traagisia tapahtumia – luotsiveneen kaatuminen ja luotsien hukkuminen. Myös venäläiset alkoivat isännöidä saarella eivätkä suomalaiset hyväksyneet heidän isännöintiään. Puolet luotseista irtisanoutui ja saamani tiedon mukaan heidät teloitettiin.

Saari on yksi erikoisempia ja mielenkiintoisimpia paikkoja, joissa olen käynyt. Kun tietää vähän saaren historiasta, osaa arvostaa paikkaa paremmin.

Tapio Höykinpuro

Oplus 32
Tankarin majakka.
Oplus 32
Kiviröykkiö.

Jaa Somessa