Data osoittaa: Black Weekin alennuksista 6,5 % feikkialennuksia – määrä lähes puolittunut viime vuodesta 

Lukuja tarkastellessa on kuitenkin tärkeää muistaa, että määrällisesti yli 123 000 tuhannen tuotteen hintaa on nostettu ennen tarkastelujakson alkua ja laskettu Black Weekin aikana korkeiden alennusprosenttien saavuttamiseksi
-Lukuja tarkastellessa on tärkeää muistaa, että määrällisesti yli 123 000 tuhannen tuotteen hintaa on nostettu ennen tarkastelujakson alkua ja laskettu Black Weekin aikana korkeiden alennusprosenttien saavuttamiseksi, muistuttaa Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.
Lukuja tarkastellessa on kuitenkin tärkeää muistaa, että määrällisesti yli 123 000 tuhannen tuotteen hintaa on nostettu ennen tarkastelujakson alkua ja laskettu Black Weekin aikana korkeiden alennusprosenttien saavuttamiseksi
-Lukuja tarkastellessa on tärkeää muistaa, että määrällisesti yli 123 000 tuhannen tuotteen hintaa on nostettu ennen tarkastelujakson alkua ja laskettu Black Weekin aikana korkeiden alennusprosenttien saavuttamiseksi, muistuttaa Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.
  • Hintavertailupalvelu Hintaoppaan data osoittaa, että tällä hetkellä 6,5 prosenttia Black Friday -viikon tarjouksista on niin sanottuja feikkialennuksia. Viime vuoden vastaavana ajankohtana feikkitarjousten osuus oli 11 prosenttia. 
  • 24 prosentilla tuotteista hinta on tällä hetkellä korkeampi kuin marraskuun alussa. Viime vuonna vastaava luku oli 18 prosenttia. 
  • Viime vuonna Black Fridayn keskimääräinen alennusprosentti jäi hieman alle viiteen prosenttiin, ja tämän vuoden toteutunut alennusprosentti tulee todennäköisesti pysymään samalla tasolla.
  • Tuoreen kuluttajatutkimuksen* mukaan 52 prosenttia suomalaisista kokee painetta tehdä ostoksia Black Fridayn ja joulualen kaltaisina suurina ostospäivinä.

Hintaopas seuraa hintojen kehitystä huomenna vietettävän Black Fridayn alla. Hintavertailupalvelun data osoittaa, että tällä hetkellä 6,5 prosenttia Black Friday -viikon tarjouksista on niin sanottuja feikkitarjouksia. Palvelun listaaman noin 1 897 000 tuotteen joukosta hieman yli kuuden prosentin hintaa on siis nostettu ennen uuden alennusmyyntilain edellyttämää 30 päivän tarkastelujaksoa ja laskettu Black Weekin keskiviikkoon mennessä.

Viime vuoden vastaavana Black Weekin tiistaina marraskuun 22. päivä keinotekoisten alennusten osuus oli jopa 11 prosenttia.

“Keinotekoisten hinnan nostojen määrä on prosentuaalisesti lähes puolittunut viime vuodesta, mikä on tietysti kuluttajan kannalta hyvä asia. Lukuja tarkastellessa on kuitenkin tärkeää muistaa, että määrällisesti yli 123 000 tuhannen tuotteen hintaa on nostettu ennen tarkastelujakson alkua ja laskettu Black Weekin aikana korkeiden alennusprosenttien saavuttamiseksi”, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett huomauttaa.

Viime vuonna feikkialennusten lopullinen määrä asettui Black Fridayn jälkeen kahdeksaan prosenttiin. 

“Nopeita hinnanmuutoksia estävä alennusmyyntilaki astui voimaan tämän vuoden alussa, mikä saattaa näkyä tämän vuoden Black Fridayn keinotekoisten alennusten määrässä. Ero viime vuoteen verrattuna on tällä hetkellä huomattava, mutta luvut voivat vielä kehittyä suuntaan tai toiseen”, Matinvesi-Bassett muistuttaa. 

Keskimääräinen alennusprosentti noin -4 %, viidesosa tuotteista isossa alennuksessa

Aiempina vuosina Black Fridayn toteutunut keskimääräinen alennusprosentti on ollut noin -5 %. Tämänhetkisen lukujen valossa alennusprosentti näyttää pysyvän tänä vuonna samalla tasolla, ollen tällä hetkellä -4,05 %. Kuitenkin niiden tuotteiden, joiden hinta on laskenut enemmän kuin 10 prosenttia, keskimääräinen alennusprosentti on tällä hetkellä jopa -21,4 %. Näiden tuotteiden osuus kaikista alennustuotteista on hieman vajaa viidesosa.

Kun verrataan puolestaan eilisen keskiviikon hintoja marraskuun 1. päivään, nähdään, että kaiken kaikkiaan 37 prosentilla tuotteista hinta on laskenut ja 24 prosentilla tuotteista hinta on noussut. 

“Hintadatan perusteella näyttää siltä, että yhä useampi kauppa on tänä vuonna mukana Black Fridayssa ja aletuotteita nähdään ennätysmäärä. Joukossa on myös aidosti todella hyviä alennuksia. Kaikki tuotteet eivät kuitenkaan suinkaan ole Black Fridayna halvimmillaan, ja lähes neljänneksellä hinta on marraskuun alkua korkeammalla. Myös monia tarjoustuotteita on saanut aiemmin tänä vuonna samaan hintaan, ja saa myös Black Fridayn jälkeen, joten kaupoille kannattaa suunnata harkiten”, Matinvesi-Bassett kommentoi. 

Suomalaiset ostavat alennusmyynneistä matkapuhelimia ja pelikonsoleita

Black Weekin tämän hetken suosituimmat kategoriat ovat suomalaisten tarjoushaukkojen kestosuosikit: matkapuhelimet, pelikonsolit ja kuulokkeet.

“Tämän hetken suosituimpien tuotteiden joukosta löytyy muun muassa Sonyn PlayStation 5, iPhone 13, Samsung 870 ja Microsoft Xbox -pelikonsoli. Lisäksi suomalaiset etsivät alennusmyynneistä erityisesti televisioita, älykelloja, hajuvesiä ja kannettavia tietokoneita”,  Matinvesi-Bassett listaa.

Black Weekin aikana kaikkein suurimpia alennuksia on nähty seuraavissa kategorioissa:

  • PlayStation 5 -pelit: -13,6 % 
  • Urheilukellot -10,2 % 
  • Kuulokkeet -7,6 % 
  • Pelit -7,8 % 
  • Hiiret ja näppäimistöt: -8,7 % 

Nuoret suosivat osta nyt, maksa myöhemmin -mahdollisuutta

Black Fridayn lähestyminen näkyy paitsi kauppojen alennuksina, myös erittäin runsaana kampanjointina. Yli kolmasosa suomalaisista onkin jo saanut tarpeekseen verkon ja sosiaalisen median puolella tapahtuvasta Black Friday -mainonnasta, ja kokee sen ärsyttävänä. Samaan aikaan 52 prosenttia suomalaisista myöntää kokevansa painetta tehdä ostoksia suurina ostospäivinä. Luku on noussut vuodesta 2021, jolloin 42 prosenttia Hintaoppaan tutkimukseen vastanneista koki vastaavanlaista painetta.

Yli puolet kuluttajista on myös päätynyt kuluttamaan enemmän rahaa kuin suunnitteli lähdettyään ensin ostoksille halvan sisäänheittotuotteen perässä. Jopa yli kolmasosa suomalaisista (33,9 prosenttia) rahoittaa Black Friday – tai joululahjaostoksensa maksutavoilla, joiden avulla ostoksen voi maksaa osissa tai myöhemmin. 

“Nämä maksutavat ovat erityisen suosittuja nuorten aikuisten keskuudessa, sillä alle 25-vuotiaiden kohdalla luku on noin 40 prosenttia. Erityisen paljon nuoret suosivat verkkokauppojen tarjoamaa osta nyt, maksa myöhemmin -toimintoa, jota kertoi käyttävänsä lähes kolmasosa 18–24-vuotiaista. Nuoret käyttävät kaikista ikäluokista myös eniten erilaisia pikavippejä ja kulutusluottoja,” Matinvesi-Bassett kertoo. 

Asiantuntijan vinkit Black Friday -ostoksille

1. Tarkista aina euromääräinen hinnanlasku. Älä hurmioidu alennusprosenteista, vaan kiinnitä huomiota tuotteen hintaan ja sen laskuun.

2. Käytä apuna hintahistoriaa. Hintojen vaihtelut voit tarkistaa kätevästi esimerkiksi Hintaoppaan hintahistoriasta. Hintahistoriasta saat selville, saako tuotteen juuri nyt hyvään hintaan vai onko sen saanut halvemmalla jonain muuna ajankohtana.

3. Vertaile hintoja useamman eri kaupan välillä. Tämä onnistuu kätevästi esimerkiksi hintavertailupalvelun avulla. 

4. Huomioi myös toimituskulut. Muista tarkistaa toimituskulut ennen tilauksen hyväksymistä. Kaupoilla on erilaisia toimitusvaihtoehtoja ja osa tarjoaa Black Fridayn aikana ilmaisen toimituksen.

5. Vältä osta nyt, maksa myöhemmin -mahdollisuutta, jos sinulla ei ole mahdollisuutta maksaa ostoksia korottomana maksuaikana.  

Lue lisää

Muuta luettavaa

Jaa tämä juttu:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Uutiset

Kirjaudu

Anna palautetta

Olemme uudistaneet nettisivumme, ja haluaisimme kovasti tietää mielipiteesi. Voit antaa tähän myös muuta palautetta, voit olla mukana kehittämässä sivuja eteenpäin. Halutessasi voit jättää yhteystietosi, jos haluat yhteydenottomme asiaan. Lämmin kiitos! Voit myös vastata nimettömänä.