Suomalaiset uskovat alempien nopeusrajoitusten turvallisuushyötyyn

Huonoissa ajo-olosuhteissa kelivaraa saa pitämällä kunnollista turvaväliä ja säätelemällä nopeutta järkevästi. Kuva: Liikenneturva / Kaisa Tanskanen
Huonoissa ajo-olosuhteissa kelivaraa saa pitämällä kunnollista turvaväliä ja säätelemällä nopeutta järkevästi. Kuva: Liikenneturva / Kaisa Tanskanen
Huonoissa ajo-olosuhteissa kelivaraa saa pitämällä kunnollista turvaväliä ja säätelemällä nopeutta järkevästi. Kuva: Liikenneturva / Kaisa Tanskanen
Huonoissa ajo-olosuhteissa kelivaraa saa pitämällä kunnollista turvaväliä ja säätelemällä nopeutta järkevästi. Kuva: Liikenneturva / Kaisa Tanskanen
Talviajan kelien muutoksiin varaudutaan talvinopeusrajoituksilla. Pimeä vuodenaika ja liukkaat tienpinnat edellyttävät alempia nopeuksia. Liikenneturvan kyselyn mukaan 85 % suomalaisista autoilijoista* uskoo talvinopeusrajoitusten turvallisuushyötyihin.

Rajoitukset kesänopeuksista talveen vaihdetaan usein loka-marraskuussa. Talvinopeuksissa on aina kyse myös pimeän ajan nopeusrajoituksista. Huonoissa ajo-olosuhteissa kelivaraa saa pitämällä kunnollista turvaväliä ja säätelemällä nopeutta järkevästi.

Liikenneturvan kyselyn perusteella yhdeksän kymmenestä suomalaisesta** pitää tieliikenteen turvallisuuden lisäämistä nopeusrajoitusten tärkeimpänä tehtävänä.

–On hyvä, että suomalaiset ymmärtävät nopeusrajoitusten tehtävän, sanoo Liikenneturvan koulutusohjaaja Erkka Savolainen. –Alhaisempi ajonopeus on kiistaton turvallisuutta parantava tekijä ja jokaisen kuljettajan pitäisi se muistaa nyt, kun illat pimenevät ja liukkaus lisääntyy. Savolainen jatkaa.

Alhaisemmalla nopeuden hyödyt

Sateessa, sumussa, hämärässä tai pimeällä ajettaessa on samat vaarat kuin valoisallakin. Niiden havainnointia varten tarvitaan tielle mahdollisimman paljon valoa. Tehokaskaan valojen käyttö ei takaa päivänäkyvyyttä. Siksi on tarpeen vähentää nopeutta.

Hidastamalla nopeutta havaintojen tekemiseen jää enemmän aikaa. Pysähtymismatka ja -aika lyhenevät. Jos kuljettajalla on lisäksi riittävä turvaväli edellä ajavaan autoon, alhaisempi ajonopeus mahdollistaa turvallisen matkan teon. Ajoneuvoa on helpompi hallita ja vaikka törmäys tulisikin, seuraukset ovat lievemmät.

Savolainen huomauttaa, että nopeusrajoitusta alemman nopeuden käyttöön on yleensä aina syynsä.

–Jos ajat satasta kymmenen kilometrin matkalla 80 km/h sijaan, säästät vain puolitoista minuuttia, Savolainen toteaa.

Kelin vaihtelujen tulee muuttaa kuljettajan käyttäytymistä

Vaihtelevat kelit lisäävät onnettomuusriskiä. Talvella onnettomuusriski on suurimmillaan alku- ja lopputalvesta. Nopeuksien alentamisen tavoitteena on pienentää vuodenaikojen vaihtelusta johtuvaa onnettomuusriskiä.

Kuljettajat tottuvat vakaisiin talviolosuhteisiin, mutta kun kelit alku- ja lopputalvesta vaihtelevat, ei kuljettajan käytös välttämättä muutu, vaikka pitäisi.

–Onnettomuusriski on suurempi, jos keli on harvinainen. Talvi yllättää joka vuosi autoilijan, vaikka siihenkin voisi varautua etukäteen, Savolainen muistuttaa.

Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan ja saa sen pysäytettyä tarvittaessa kehnoissakin kelioloissa.

Lue lisää

Muuta luettavaa

Jaa tämä juttu:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Uutiset

Kirjaudu

Anna palautetta

Olemme uudistaneet nettisivumme, ja haluaisimme kovasti tietää mielipiteesi. Voit antaa tähän myös muuta palautetta, voit olla mukana kehittämässä sivuja eteenpäin. Halutessasi voit jättää yhteystietosi, jos haluat yhteydenottomme asiaan. Lämmin kiitos! Voit myös vastata nimettömänä.