Ikääntyminen vaikuttaa liikenneturvallisuuteen

Huumorilla ryyditetty esitys piti yleisön tarkkaavaisena koko puolentoista tunnin mittaisen esityksen ajan.
Huumorilla ryyditetty esitys piti yleisön tarkkaavaisena koko puolentoista tunnin mittaisen esityksen ajan.
Huumorilla ryyditetty esitys piti yleisön tarkkaavaisena koko puolentoista tunnin mittaisen esityksen ajan.
Huumorilla ryyditetty esitys piti yleisön tarkkaavaisena koko puolentoista tunnin mittaisen esityksen ajan.

KORTESJÄRVEN kirkonkylän Nuorisoseuralla kuultiin keskiviikkona Eläkeliiton tilaisuudessa liikenneturvallisuusasiaa. Liikenneturvan kouluttaja Harri Kivikoski kertoi humoristisin maustein ikääntyvien ihmisten autoilusta, ajokyvystä ja -terveydestä, pyöräilystä ja monesta muusta tärkeästä liikenneturvallisuusasiasta nelikymmenpäiselle yleisölle.

Poliisina työskennellyt Kivikoski on kiertänyt pitkään Liikenneturvan kouluttajana ja toimii edelleen myös liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnassa Pohjanmaalla.

Kivikoski kertoo, että iäkkäille sattuu liikenneonnettomuuksia liikuttuihin kilometreihin nähden paljon enemmän kuin nuoremmille. Hänen mukaansa liikenteen toimintakyky on eri asia kuin toimintakyky vaikkapa kuntopolulla.

−Vanhemman ihmisen pää ei enää käänny niin hyvin, jalat ja kädet toimivat hitaammin, etäisyyksien arviointikyky on heikentynyt, hämäränäkö ja näkö yleensäkin huononee, samoin kuin kuulokin. Ajetaan tutuilla paikoilla, eikä huomata itse omia arviointivirheitä. Perässä ajaja saattaa päivitellä kuinka oikaisemme kurveissa niin, että aurausviitat vaan heiluvat.

−Naiset ovat parempia ja turvallisempia kuskeja, mutta yhdeksästä tapauksesta kymmenestä mies ajaa ja nainen istuu vieressä, vaikka molemmilla on ajokortti. Ajotuntuma säilyy vain ajamalla. Antakaa niiden vaimojenne ajaa.

Jos ei uskalla ajaa, Kivikoski kehottaa luopumaan ajamisesta. Se, että etukäteen jännittää saako ajokortin uusittua, on hänestä jo merkki siitä, että henkilö ei välttämättä ole enää ajokykyinen. Lääkkeillä on myös vaikutusta autolla ajoon, uusi lääke voi aluksi aiheuttaa sivuvaikutuksia. Lääkkeen mukana tullut lakanan kokoinen käyttöohje onkin syytä lukea läpi.

Muistisairaus merkittävä taustatekijä liikenneonnettomuuksille

ERITTÄIN suuri liikenneonnettomuuksien taustatekijä ikäihmisen kohdalla on muistisairaus. Kivikoski peräänkuuluttaa muiden vastuuta ikäihmisen ajamisesta.

−Jos tiedetään, että joku henkilö on vaaraksi itselleen tai muille liikenteessä, niin miksi tilanteen annetaan jatkua. Emmehän me katso vierestä silloinkaan, kun pieni lapsi on menossa heikolle jäälle.

Polkupyöräilijöille Kivikoskella on yksi neuvo ylitse muiden.

−Käyttäkää kypärää ja oikean kokoista kypärää, jonka kiinnityshihna on niin kireä, että alle mahtuu yksi sormi.

Suomalaisen miehen kansallispuvuksi nimeämäänsä mustaa vaatekertaa Kivikoski pitää vaarallisena jalankulkijan yllä liikenteessä. Hän suosittelee kaikille oranssia huomioliiviä − ei pelkkiä heijastavia valjaita, sillä ne eivät näy päivällä varjoisassa kohdassa.

Lopuksi Kivikoski tuo esiin fysiikan lain, joka liittyy liike-energiaan. Jos törmäämme autolla 50 kilometrin tuntinopeudella, muuttuu massa painoltaan nelikymmenkertaiseksi. Takapenkillä ilman turvavyötä istuva 50 kilon painoinen henkilö sinkoutuu 2000 kilon voimalla etupenkkiläisen niskaan. Myös autossa olevat irralliset esineet, kuten kännykkä, muuttuvat törmäystilanteessa erittäin vaarallisiksi.

Korona pysäytti ajamisen

Liikenneturva-asiat herättivät keskustelua kahvipöydässä. Carita ja Simo Kontiainen pitivät liikenneturvaluentoa loistavana.

−Se sisälsi hyvää ja tärkeää asiaa, mutta oli esitetty hauskasti. Autossa olevien irtotavaroiden vaarallisuus oli hyvä muistutus.

Pariskunnalla on koti Espoossa, joten ajokilometrejä kertyy.

−Molempien pitäisi aina ajaa, he toteavat.

Kahvipöytäkeskustelussa nousi esiin se, että linja-automatkoilla ei turvavöitä  useinkaan käytetä, vaikka onnettomuusriski on niilläkin kuljettaessa aina olemassa.

Pentti Autio kertoo, että ajokilometrejä kertyy alle 10000 vuodessa.

−Korona pysäytti myös ajamisen, siihen tuli pitkä tauko.

Paula Manninen oli tullut tilaisuuteen autolla ja ajaa muutenkin lyhyempiä matkoja. Työssään terveydenhoitajana hän tottui aikanaan ajamaan paljon.

−Härmä, Kauhava, Kortesjärvi, niitä reittejä nykyään ajan. Vältän pitempiä matkoja, enkä aja pimeällä. Talviaikaan auto on seisonnassa, kohta alkaa olla taas sen aika.

Manninen ajaa myös polkupyörällä, mutta pyörällä kaatumisen jälkeen hän ei enää ole käynyt pyörällä kaupassa, vaan tuo ostokset kotiin autolla, talvisin kävellen.

Kortesjärven kirkonkylän nuorisoseuralla pidetään Eläkeliiton yhdistyksen tapahtumia kerran kuukaudessa. Tällä kerralla tarjottiin jäsenille keittolounas ennen varsinaista tilaisuutta. Ohjelmassa oli myös arvontaa.

−Toivomme toimintaan mukaan lisää eläkeläisiä. Ja jos toivoo tänne jotakin ohjelmaa tai tapahtumaa, niin voi ottaa yhteyttä, kehottavat Kortesjärven Eläkeliiton puheenjohtaja Tapio Ketola sekä sihteeri Elisa Hietala.

Seuraavaksi nuorisoseuralle on tulossa Ekoroskista henkilö kertomaan roskien lajittelusta.

Tilaisuuden kahvituksesta nauttimassa Taimi Kangasniemi (vas.), Pentti ja Reetta Autio, Harri Kivikoski ja oikealla selin Carita ja Simo Kontiainen.

Lue lisää

EL-Kortesjärvi liikuntapäivässä Kitkalla ratkaistiin mölkkymestaruudet – Järviseudun sanomat (jarviseudunsanomat.fi)

Lue lisää

Muuta luettavaa

Jaa tämä juttu:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Uutiset

Kirjaudu

Anna palautetta

Olemme uudistaneet nettisivumme, ja haluaisimme kovasti tietää mielipiteesi. Voit antaa tähän myös muuta palautetta, voit olla mukana kehittämässä sivuja eteenpäin. Halutessasi voit jättää yhteystietosi, jos haluat yhteydenottomme asiaan. Lämmin kiitos! Voit myös vastata nimettömänä.