Fanituotteet kiinnostavat

Toimistotyöntekijä Taina Varpula ja toiminnanjohtaja Jukka-Pekka Kujala iloitsevat Vedon fanituotteiden kysynnästä.
Toimistotyöntekijä Taina Varpula ja toiminnanjohtaja Jukka-Pekka Kujala iloitsevat Vedon fanituotteiden kysynnästä.
Toimistotyöntekijä Taina Varpula ja toiminnanjohtaja Jukka-Pekka Kujala iloitsevat Vedon fanituotteiden kysynnästä.
Toimistotyöntekijä Taina Varpula ja toiminnanjohtaja Jukka-Pekka Kujala iloitsevat Vedon fanituotteiden kysynnästä.

Vimpelin Vedon fanituotekauppa käy vilkkaana superpesiskauden päästyä käyntiin. Erityisen haluttuja ovat erilaiset päähineet, t-paidat, hupparit sekä pelipaidat tietyn pelaajan tai henkilön omalla nimellä. Vedon toiminnanjohtaja Jukka-Pekka Kujala sanoo myös viimesyksyisten mestaruustuotteiden olevan edelleen haluttuja.

– Niitä myytiin todella hyvin viime syksynä. Mestaruusaiheiset tuotteet ovat edelleen haluttuja, esimerkiksi lippalakeille riittää kysyntää.

Kauden edetessä odotetaan Vedon toimistolla pelipaitakaupan vilkastuvan entisestään. Viime kaudella paitojen osalta nousi yksi nimi yli muiden.

– Lukkari Teemu Kinnusen paitaa myytiin eniten. Hän oli uusi tulokas Vetoon, ja pelasi huippukauden, eli hänen pelipaitansa kysyntä ei ollut yllätys. Kaikkiaan pelipaitoja myydään kauden aikana useita satoja.

Vedon fanituotemyynti käynnistyi suuremmassa kaavassa vuonna 2004 Vedon noustua takaisin pääsarjaan.

– Silloin tehtiin t-paita, jossa luki “Superpesis ilman Vimpelin Vetoa on teeskentelyä.” Paitaa myytiin silloin paljon, sillä henki oli korkealla sarjanousun ansiosta.

Tuotevalikoima alkoi vähitellen laajentua. Tällä hetkellä Vedolla on viitisenkymmentä erilaista myyntiartikkelia. Pienimpiä versioita ovat esimerkiksi avaimenperät sekä mukit. Eräs kysytty tuote on kuitenkin joukosta poissa.

– Veto-aiheiset Reino-tossut olivat todella suositut. Nykyään tossuja ei enää saa, sillä niiden tuotanto on loppunut.

Veto-tuotteita on mennyt moniin maihin kuten Yhdysvaltoihin ja Kanadaan. Ostajilla on yleensä jonkinlainen suhde Vetoon tai Vimpeliin.

– Myös muiden joukkueiden kannattajat ostavat Veto-tuotteita, eli ne ovat haluttuja heidänkin keskuudessaan.

Fanituotekauppa on tärkeää Vedolle rahallisesti, sen liikevaihto on vuosittain reilusti yli 50 000 euroa.

– Mietimme myös jatkuvasti uusia tuotteita. Kun idea syntyy, jalostamme sitä eteenpäin. Yksi viime aikojen uutuus on esimerkiksi saunatakki.

Tärkeä osa-alue Vedon talouden kannalta on myös talkootoiminta. Kujala sanoo talkoolaisia olevan eri tehtävissä lähes kolmesataa.

– Talkoolaisilla on valtava merkitys, jos joutuisimme ostamaan heidän työpanoksensa ei hommasta tulisi mitään.

– Onkin todella hienoa, että meillä on näin paljon talkoolaisia. Tällainen yhteishenki lisää myös yhteisöllisyyttä ja yhteenkuuluvuutta, mikä on erittäin merkittävää.

Tomi Olli

Lue lisää

Muuta luettavaa

Jaa tämä juttu:

Facebook
X (Twitter)
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Anna palautetta

Olemme uudistaneet nettisivumme, ja haluaisimme kovasti tietää mielipiteesi. Voit antaa tähän myös muuta palautetta, voit olla mukana kehittämässä sivuja eteenpäin. Halutessasi voit jättää yhteystietosi, jos haluat yhteydenottomme asiaan. Lämmin kiitos! Voit myös vastata nimettömänä.