Kriisistä kiitollisuuteen 

Kiitollisuutta on määritelty muun muassa seuraavasti: "Kiitollisuus on yksi vahvimmista hyvinvointia ja onnellisuutta ennustavista tekijöistä. Se lisää itsearvostusta ja hyviä ihmissuhteita ja vähentää kateutta, pettymystä, sosiaalista vertailua, narsistisuutta, kyynisyyttä ja materialismia.”

   

KUORMITTAVAT ajat ovat saaneet ihmiset kääntymään yhä enemmän sisäänpäin, miettimään keinoja, joilla tukea omaa jaksamistaan tässä alati muuttuvassa maailmassa. Siksi haluankin omilla kolumnivuoroillani jakaa mentaalivalmentajan näkökulmasta kaikille sopivia työkaluja, joilla edistää ja ylläpitää hyvinvointia.  

Yksi voimakkaimmista harjoituksista mitä tiedän, on kiitollisuuden harjoittaminen. Kiitollisuutta määritellään muun muassa seuraavasti: ”Kiitollisuus on yksi vahvimmista hyvinvointia ja onnellisuutta ennustavista tekijöistä. Se lisää itsearvostusta ja hyviä ihmissuhteita ja vähentää kateutta, pettymystä, sosiaalista vertailua, narsistisuutta, kyynisyyttä ja materialismia.”  

Kiitollisuuden tunteen harjoittaminen ei vaikuta vain mielen tasolla, vaan se saa myös kehossa aikaan muutoksia. Mielihyvähormonien toiminta aktivoituu ja stressitasot laskevat. Kehon toiminnat tasapainottuvat. Tutkimukset osoittavat, että ravintoaineet imeytyvät paremmin kiitollisuuden tilassa, samoin sillä on todettu olevan vaikutusta ruuansulatukseen. Kaiken kaikkiaan kiitollisuus saa kehon ja mielen tasolla aikaan niin pitkän listan positiivisia vaikutuksia, että tämän kolumnin merkkimäärät eivät siihen riitä. Kokeilemalla huomaat. 

ITSE ajattelen, että kiitollisuuden tunne on kuin eräänlainen koodi, jonka avulla voit murtautua läpi rajoittavien uskomusten kohti uusia mahdollisuuksia ja kokonaisvaltaista hyvinvointia. Käytänkin kiitollisuutta myös manifestointiin! 

Kokeile tätä harjoitusta: ”Sulje silmät ja laskeudu läsnä olevaksi hetkeen aistimalla hengityksen tasaista, luontaista rytmiä. Ajattele jotain, josta koet syvää kiitollisuutta. Tartu tuohon kiitollisuuden tunteeseen ja anna sen kasvaa, laajentua. Jää tunteeseen kylpemään, viipyile siinä rauhassa.” 

Joskus voi olla vaikea saada kiinni kiitollisuuden tunteesta. Mutta muista, että joka kerta kun harjoitat kiitollisuutta, luot aivoihisi sitä tukevia hermoratayhteyksiä. Harjoitus tekee mestarin, tässäkin, joten ota tämä osaksi jokapäiväisiä rutiineja!

Kirjoittaja on mentaalivalmentaja, joka itse löysi kiitollisuuden kantavan voiman muutamien itku-potku-raivareiden jälkeen kriisin keskellä. 

Jaa tämä juttu:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Aihealueeseen liittyviä juttuja

Artikkelit vuosittain

Anna palautetta

Olemme uudistaneet nettisivumme, ja haluaisimme kovasti tietää mielipiteesi. Voit antaa tähän myös muuta palautetta, voit olla mukana kehittämässä sivuja eteenpäin. Halutessasi voit jättää yhteystietosi, jos haluat yhteydenottomme asiaan. Lämmin kiitos! Voit myös vastata nimettömänä.