Reko-toiminnan suosio kasvussa

Jyrki Uusitalon hunajakioski on tuttu näky Reko-ryhmissä. Kuva: Päivi Kultalahti
Jyrki Uusitalon hunajakioski on tuttu näky Reko-ryhmissä. Kuva: Päivi Kultalahti

KORTESJÄRVEN Purmojärvellä toimiva Tyynismaan maitotila on ollut alusta asti mukana Reko-jakelussa. Hanne ja Arto Tyynismaan navetassa on tilaa 70 lypsylehmälle.

–Jatkojalostamme oman tilan maidosta kotijuustoa. Alkuvaiheessa tehtiin myös suolaista ja makeaa piirakkaa ja salaatinkastiketta, mutta viime aikoina olemme keskittyneet juuston valmistukseen, sanoo Hanne Tyynismaa.

Tuottajan näkökulmasta Reko-myynti tuntuu olevan lisääntymään päin. Alussa mukaan lähteneet asiakkaat käyttävät jakelua edelleen, ja uusia tulee koko ajan. Tietoisuus toiminnan hyvistä puolista tuntuu lisääntyvän asiakkaiden keskuudessa.

–Kyllä tässä on tultu tutuiksi asiakkaiden kanssa. Korona-aikana huomasi, miten tärkeä toiminnan turvallisuus ja samalla sosiaalinen puoli oli. Silloin asiakkaiden määrä lisääntyi huomattavasti. Kun myynti tapahtuu kokonaan ulkona, asiakkaat uskalsivat tulla tuotteita hakemaan ja tapaamaan samalla ihmisiä, kertoo Tyynismaa.

TYYNISMAAN mukaan Reko-jakelun etuna on, että ostaja näkee tuottajan ja tietää mistä ruoka tulee. Näin tuottaja saa kasvot, ja voi haluttaessa antaa lisätietoja tuotteesta.

Tilalla pystytään valmistamaan jopa 30 juustoa päivässä, jolloin maitoa kuluu 360 litraa. Tällainen huipputuotantopäivä vaatii kuitenkin huomattavat ponnistelut, koska juustoja pitää kääntää valmistamisen aikana, jäähdytystilojen on oltava riittävät ja tuotteet on pakattava saman tien. Tavallisesti keskiviikon Reko-jakoa varten aloitetaan juustojen valmistus maanantai-iltana. Maatila työllistää 2–3 henkilöä, eikä luppoaikoja juurikaan ole.

–Kuluneena kesänä tila ei osallistunut Reko-jakeluun, koska työtä tilalla oli niin paljon rehun valmistuksessa ja pellolla. Kuuma kesä teki myös katkeamattomasta kylmäketjusta huolehtimisen vaativaksi, eikä ruokaturvallisuutta haluttu vaarantaa. Syksyn tullen juuston valmistukseen taas palataan, sanoo Tyynismaa.

REKO-JAKELUUN osallistuminen vie oman aikansa. Järvilakeuden Rekon lisäksi Tyynismaat osallistuvat myös Seinäjoen ja Lapuan Rekoihin. Ne ajetaan samana päivänä. Reko-myynti tarkoittaa tuottajalle tuotteiden valmistamiseen lisäksi ajelua johonkin suuntaan maakuntaa joka viikko.

–Työtähän Reko teettää, mutta toisaalta siinä tapaa muita tuottajia ja vaihdetaan kuulumisia. Vertaistuki on tarpeen — ja kaikilla tuottajilla on samat haasteet tänä päivänä, sanoo Tyynismaa.

Reko välittää tuotteita ilman välikäsiä tuottajalta kuluttajalle

YMPÄRI maata syntyneet Reko-piirit välittävät lähiruokaa ja tuotteita, joka ovat turvallisia, terveellisiä ja tuoreita. Lähellä tuotettu ja kulutettu tuote säästää energiaa. Reko-piirien ansiosta syntyy työtä, osallisuuden kokemus vahvistuu samoin kuin maaseudun vetovoimaisuus. Reko-jakelun avulla pientuottajat voivat testata uusia tuotteita ja tehdä koemarkkinointia. Tuotteiden myyminen tapahtuu Facebookissa ja niiden ostajille toimittaminen jakotilaisuuksissa.

Reko Järvilakeus syntyi loppuvuodesta 2015, ja nyt Facebookin ryhmässä on lähes 4 000 jäsentä. Tämä Reko toimii Järviseudulla ja Kauhavan-Härmien alueella.

–Rekon ideana on taata lyhyt ketju tuottajalta kuluttajalle eli myydä tuoretta ja turvallista tavaraa ja tavoitteena paikallisen tuottajan puolustaminen, tiivistää Aisaparin Kylille-hankkeen kehittämissuunnittelija Päivi Kultalahti.

JÄRVILAKEUDEN Reko-piirissä tuottajat tarjoavat tuotteitaan Facebookissa kerran kuukaudessa kullekin alueelle. Tarjolla on esimerkiksi kananmunia, juustoa, perunoita, kalaa, hunajaa ja leipomotuotteita. Ennen juhlapäiviä järjestetään joskus kierroksia, joilla myydään sesonkituotteita.

Reko-toiminnan ideana on turvata hyvää sekä tuottajalle että kuluttajalle. Kuluttaja saa turvallisen, tuoreen ja terveellisen tuotteen. Tuottaja saa koko myyntituoton.

Järvilakeuden piirissä on kolme Facebook-sivun ylläpitäjää, Annika Kujanen Alahärmästä, Sari Ranta Lappajärveltä ja Päivi Kultalahti Evijärveltä. Työ on talkootyötä.

MYYJÄ postaa myynti-ilmoituksensa Facebook-sivulle. Ilmoituksen alle tilaaja jättää tilauksensa ja kertoo, mille pysäkille tavara toimitetaan. Toimituspäivänä myyjät ja ostajat kohtaavat ja tavara vaihtaa omistajaa. Maksu tapahtuu käteisellä, kortilla tai mobile pay -suorituksena. Reko-toiminta toimii kuten tilamyynti eli torimyyntilupia ei tarvita.

Tuottajaa Reko-jakelu työllistää kahtena iltana kuukaudessa. Toisena keskiviikkona ajetaan reitti Kortesjärvi-Evijärvi-Lappajärvi ja toisena Kauhava-Ylihärmä-Alahärmä. Lenkki ajetaan, vaikka tuotteita olisi tilannut vain muutama asiakas reitin varrella eli aina tarjolla ei ole suuria rahoja.

Aino Alppinen

Jaa Somessa

Facebook
X (Twitter)
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Jätä kommentti

Lue uusin

Isojako digilehti

ilmaiseksi