Liikenneympyrän suunnitelmat esillä

Katkoviivat ovat tilavarauksia mahdolliselle alikululle, jota ei tässä vaiheessa olla toteuttamassa. Kuva: Ramboll

Julkaistu:

Aihe:

EVIJÄRVEN kunnantalolla esiteltiin keskiviikkona suunnitelmaluonnoksia liikenneympyrästä, joka tehdään Mäntyhovin risteykseen, eli Lappajärvi–Pietarsaari-suuntaisen kantatie 68:n ja Kortesjärvi–Kaustinen-suuntaisen kantatie 63:n liittymään.

Hankkeelle ei ole vielä rahoituspäätöstä, eikä liikenneympyrän rakentamisaikatauluista ole myöskään päätetty. Rahoituspäätöstä odotetaan ensi kesälle.

LIIKENNEYMPYRÄN tavoitteena on parantaa liittymän turvallisuutta ja sujuvuutta erityisesti vilkkaammin liikennöidyn kantatien 63 suunnassa.

–63:n suuntainen liikenne on suunnilleen kolminkertainen verrattuna Pietarsaari–Lappajärven suuntaan: keskimäärin kolmisen tuhatta autoa vuorokaudessa, kun se on 68:lla vähän toista tuhatta, projektipäällikkö Jussi Pajula Rambollista kertoo.

Eri liittymävaihtoehdoista käytiin kattava esiselvitysvaihe. Sen perusteella todettiin, että risteykseen sopisi parhaiten joko liikenneympyrä tai sitten porrastettu liittymä ja pääsuunnan muutos.

–Jälkimmäinen olisi tarkoittanut sitä, että Kortesjärvi–Kaustinen-suunta olisi muutettu niin sanotuksi pääsuunnaksi, eli se liikenne olisi mennyt suoraan liittymän läpi, ja Lappajärvi–Pietarsaari-suunta olisi porrastettu. Porrastaminen tarkoittaa, että liittymät eivät ole vastakkain kuten nykyisessä nelihaaraliittymässä, joka on vaarallisin vaihtoehto, vaan liittymillä olisi noin 100 metriä eroa, Pajula avaa.

Liikenneympyrävaihtoon päädyttiin liikenneturvallisuussyistä sekä myös osin Evijärveltä saadun palautteen takia. Kun vaihtoehtoja esiteltiin kesällä yleisötilaisuudessa, ympyrää pidettiin halvempana ja liikenteen sujuvuuden kannalta parempana vaihtoehtona. Sen myös ajateltiin oleva turvallisin jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden, kuten koululaisten, kannalta.

JALANKULKIJOITA ja pyöräilijöitä varten ei olla tässä vaiheessa toteuttamassa alikulkutunnelia risteyksen, eikä jalkakäytäviä ja pyöräteitä uloteta pidemmälle koulun suuntaan. Niille on kyllä tehty tilavaraus luonnoksissa siltä varalta, jos suunnitelmat muuttuvat.

–Tässä vaiheessa suunnitelmaa esitetään, että ne tulevat tasoylityksinä eli tulee saarekkeilla ja suojatiet ja kevyen liikenteen väylät kiertävät kiertoliittymän. Ne yhdistyvät olemassa olevaan pientareeseen. Tässä suunnitelmassa ei tutkita sen pidemmälle kevyen liikenteen reittejä, Pajula sanoo.

YMPYRÄN valmistuttua liittymän läpiajo hidastuu hieman kantatien 68 suuntaisesti ja paranee jonkin verran tien 63 suuntaisesti, kun pakollinen pysähtyminen jää pois.

Pajula korostaa myös, että se on mitoitettu riittävän leveäksi pitkiä HCT-yhdistelmärekkoja varten.

KUSTANNUSARVIO on noin 600 000 euroa. Suunnitelmiin voi tutustua tarkemmin liikenneviraston nettisivuilla.

Jätä kommentti

Uutiset

Kirjaudu

Anna palautetta

Olemme uudistaneet nettisivumme, ja haluaisimme kovasti tietää mielipiteesi. Voit antaa tähän myös muuta palautetta, voit olla mukana kehittämässä sivuja eteenpäin. Halutessasi voit jättää yhteystietosi, jos haluat yhteydenottomme asiaan. Lämmin kiitos! Voit myös vastata nimettömänä.