Kioski pitää pintansa

Jaana Välinen uskoo pienten kioskien olevan osa ihmisten arkea tulevaisuudessa myös pienillä paikkakunnilla. Kuva: Katariina Matilainen

Julkaistu:

Aihe:

–Myynti nousee sekä Alajärvellä että Vimpelissä, kertoo R-Kioskin yrittäjänä toimiva Jaana Välinen.

Hän on vetänyt kioskeja viisi vuotta. Yhtiökumppanina Jaana Välinen Oy:ssä toimii hänen sisarentyttärensä Heli Honkaniemi. Kioskien pyörittämisessä apuna ovat kolme työntekijää.

Kauppojen aukioloaikojen laajentuminen näkyy eniten siinä, että sunnuntait ovat aikaisempaa hiljaisempia. Vedonlyönti- ja hevospelit toimivat yhä enemmän netin kautta.

–Pikaruoka- eli Deli-osasto, kuten hodarit ja paninit ja paistopisteen tuotteet paikkaavat sitä muutosta, ja Vimpelissä menee paljon kahvia etenkin aamuisin. Lisäksi pakettipalveluita käytetään paljon, hän listaa kioskin kärkituotteita.

Kioskin etu ovat laajat aukioloajat, Vimpelissäkin vähintään 12 tuntia joka päivä. Nuoret hakevat kioskilta useimmiten virvoitusjuomia, makeisia ja kahvia. Työikäisiä sinne vetävät Veikkauksen pelit, puhelinliittymien lataukset ja pakettien nouto. Ikäihmiset pelaavat sekä ostavat pullaa ja lehtiä.

–Toivoisin, että ihmiset käyttäisivät yleensäkin enemmän kivijalkapalveluita, Välinen toteaa.

UUTUUDET ja trendit löytävät Ärrälle nopeasti. Tämän hetken hittituote on Kombucha Kola -juoma, joka on maitobakteereja sisältävä, virvoitusjuoman tyyppinen hyvinvointituote. Hyvinvointi-teema näkyy R-Kioskilla proteiinipatukoiden, pirtelöiden ja kivennäisvesien menekkinä.

–Kyllä hyvinvointi on nouseva trendi. Tässä kun on kuntosali vieressä, treenin jälkeen on helppo käydä hakemassa palauttavia tuotteita.

Mainos

R-Kioskilta on jo jonkin aikaa voinut noutaa passinsa tai henkilökorttinsa. Tapahtumalippuja sieltä noudetaan kausittain; loppuvuodesta ja kesällä ennen Provinssi-Rockia.

–Junalippuja meiltä haetaan paljon.

KIOSKI on sosiaalinen kohtaamispaikka.

–Kyllä sinne tullaan tapaamaan ihmisiä, kokoonnutaan juttelemaan ja vaihdetaan kuulumisia myyjänkin kanssa. Miehet etenkin juttelevat päivän tapahtumista. On tosi mukava, että kioskille tullaan viihtymään, eikä asiointi ole vain sitä että ”hei, kiitos, hei”.

Välinen on toiminut yrittäjänä vuodesta 1989 saakka. Hänellä oli kioski Alavudella vuodesta 1993.

–Asiakaskohtaamiset ovat tässä työssä parasta. Asiakas on ensisijainen ja tärkein asia.

Asiakkaita käykin päivittäin satoja. Yrittäjän päivät ovat pitkiä, jopa yli 13-tuntisia.

–Lepohetkiä ei juuri ole, mutta siihen on tottunut. Ammatinvalintakysymys, Välinen hymähtää.

Jätä kommentti

Uutiset

Kirjaudu

Anna palautetta

Olemme uudistaneet nettisivumme, ja haluaisimme kovasti tietää mielipiteesi. Voit antaa tähän myös muuta palautetta, voit olla mukana kehittämässä sivuja eteenpäin. Halutessasi voit jättää yhteystietosi, jos haluat yhteydenottomme asiaan. Lämmin kiitos! Voit myös vastata nimettömänä.