Eteläpohjalaisen matkailun digitiekartta julkaistiin

Digitalisaatio ja kuluttajakäyttäytymisen muutos haastaa matkailuliiketoimintaa. Alustatalous sekä lukuisat sähköiset myynti- ja jakelukanavat mahdollistavat matkailupalveluiden ja –kohteiden vertailun entistä helpommin. Löydettävyys sähköisissä kanavissa on ensiarvoisen tärkeää kilpailtaessa asiakkaista. Huhtikuun alussa julkaistu suunnitelma, eteläpohjalaisen matkailun digitiekartta, on merkittävä työkalu yhteisten tavoitteiden asettamisessa ja niihin pyrkimisessä. Digitiekartta toteutettiin Digi-EP Eteläpohjalainen matkailu näkyväksi -hankkeessa, jota rahoittavat SeAMK ja Etelä-Pohjanmaan liitto AIKO-rahoituksella

Digitiekartta työstettiin maakunnan yritysten sekä elinkeino- ja aluekehittäjien konsortioyhteistyönä. Työtä johti matkailun sähköisen liiketoiminnan asiantuntija Kirsi Mikkola, Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy:stä.

–Eteläpohjalaiset matkailutoimijat ovat tarttuneet kiinni hyvin ajankohtaiseen aiheeseen, Mikkola kehuu. On tartuttava digitalisaation tuomiin mahdollisuuksiin nyt ja sitä on tehtävä yhteistyössä.

Tavoitteena on rakentaa eteläpohjalainen matkailun palvelutarjonta, joka on jaettavissa matkailijoiden sähköisiin ostopaikkoihin ja erityisesti maakunnan matkailun omaan suoramyyntikanavaan. Sen saavuttamiseksi täytyy lisätä kaikkien matkailutoimijoiden digitaalisen liiketoiminnan osaamista. Tuotteistamiseen tulee kiinnittää huomioita, niin että tuotteet ovat sopivia sähköisiin jakelu- ja myyntikanaviin. Lisäksi kansainvälisille markkinoille pyrkiessä huomioidaan Visit Finlandin ohjeistukset ja toimenpiteet.

Digitiekartassa todetaan myös, että Etelä-Pohjanmaan matkailustrategia tulee päivittää. Eteläpohjalainen matkailu tarvitsee yhteisen vision ja mission. Samoin brändin rakentaminen ja sen jalkauttaminen ovat osa suunnitelmallisempaa yhteistyötä. Kehittyäkseen matkailu tarvitsee toimivaa analysointia ja mittaamista. Mittariston määrittäminen onkin yksi tärkeä työkalu matkailun kehittämisessä.

–Digitiekartta toimii ohjaavana työkaluna, kun ehdotettujen toimenpiteiden toteuttamista suunnitellaan. Alueellisia toteuttajia ja mahdollistajia tarvitaan aina yrityksistä julkisiin rahoittajiin. On tärkeää, että jokin toimija on kasvoina alueelliselle matkailutoiminnalle, joka koordinoi suunnitelman toteutumista, Mikkola tähdentää.

Lisätietoja:
sanna.jyllila@seamk.fi ja elina.jarvinen@seamk.fi

Jaa juttu: