Vetovoimatekijöitä on, imagoon panostettava

ALAJÄRVEN kaupunki osallistui yhdessä 50 muun seutukaupungin kanssa tutkimukseen, jossa selvitettiin kaupunkikohtaisesti kaupungin tunnettavuutta, imagoa, vetovoimaa eri tekijöissä, muuttohalukkuutta ja mielikuvaa.

Tutkimuksen toteutti Innolink Kuntaliiton Seutukaupunkiverkoston tilauksesta. Tulokset pohjautuvat 12 800 vastaukseen eri puolilta Suomea. Alajärveltä saatiin 161 vastausta.

Tutkimus osoittaa selkeästi sen, että ulkoiseen valtakunnalliseen tunnettavuuteen ja imagoon vaikuttavat muun muassa alueella olevat vetovoimaiset matkailukohteet.

–Alajärven osalta tällaiset valtakunnallisesti tunnetut vetovoimatekijät puuttuvat, ja Suomessa Alajärvi tunnetaankin yleensä Alajärven Ankkureista, toteaa kaupunginjohtaja Vesa Koivunen.

–Osin tämän takia Alajärven valtakunnallinen tunnettavuus on heikko. Maakunnan sisällä Alajärvi tunnetaan suhteellisen hyvin.

Valtakunnalliseen ulkoiseen imagoon ja tunnettavuuteen ja niiden vahvistamiseen pystytään osin vaikuttamaan markkinoinnilla ja tätä työtä on Alajärvellä alettu kehittämään systemaattisesti vuoden 2019 alusta. 

MUUTTOVETOVOIMAN ja pitovoiman osalta Alajärvi kuului heikoimpaan viidennekseen yhdessä Kurikan ja Alavuden kanssa.  Tämä todennäköisesti korreloi myös heikohkon ulkoisen tunnettavuuden kanssa. Erot vetovoimaisimpaan viidennekseen eivät ole kuitenkaan suuret tässä otoskoossa. Alajärvi on investoinut voimakkaasti asuinympäristöön sekä palvelurakenteisiin, minkä uskotaan vaikuttavan myönteisesti veto- ja pitovoimaan. Tätä tukee myös se, että Alajärvellä jo asuvista vastaajista merkittävä osa valikoisi uudelleenkin Alajärven asuinpaikakseen.

Valtuusto käsittelee kevään aikana euron tonttikampanjaa. Sen toivotaan omalta osaltaan kasvattavan muuttovetovoimaa alueella yhdessä muiden jo toteutettujen ja toteuttavissa olevien toimenpiteiden kanssa.

KAUPUNKIKOHTAISISSA tuloksissa voittaja oli Pietarsaari.  Pietarsaaren kolme vahvinta vetovoimatekijää olivat kulttuuri- ja vapaa-ajan palvelut, turvallisuus ja keskustan viihtyisyys ja vireys.  Alajärven kaupunki on panostanut erityisen paljon vapaa-aikaan ja kulttuuriin sekä myös keskustan viihtyisyyteen ja vireyteen. Näiden tunnetuksi tekeminen on varmasti nyt seuraava isompi haaste ja tehtävä.

–Tutkimus antaa mielenkiintoista tietoa tulevaisuuden markkinointiin ja kehittämiseen. Työ Alajärven vetovoimatekijöiden tunnetuksi tekemiseksi on jo aloitettu ja tutkimus antaa siihen päämäärän ja suuntaviivoja. 

Jaa tämä juttu:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Aihealueeseen liittyviä juttuja

Artikkelit vuosittain

Anna palautetta

Olemme uudistaneet nettisivumme, ja haluaisimme kovasti tietää mielipiteesi. Voit antaa tähän myös muuta palautetta, voit olla mukana kehittämässä sivuja eteenpäin. Halutessasi voit jättää yhteystietosi, jos haluat yhteydenottomme asiaan. Lämmin kiitos! Voit myös vastata nimettömänä.