”Asioita ei tehdä vain pöytälaatikkoon”

Kaisu Huhtala, Pirjo Räsänen ja Elina Järvinen tuotteistivat matkailuyritysten palveluita Lakeaharjulla.
Kymmenen järviseutulaista matkailuyritystä aloitti maanantaina tuotteistamaan omia palveluitaan. Kevään aikana järjestetään kuusi työpajaa, joiden aikana yrityksille karttuu tuotteistamisosaamista.

–Täällä opetellaan työkaluja ja menetelmiä tuotteistamiseen, kertoo Elina Järvinen Seinäjoen ammattikorkeakoulusta, joka hallinnoi hanketta.

Yritysryhmään kuuluvia yrityksiä yhdistää sijainti Järviseudulla ja koko.

–Kivitippu on yrityksistä suurin. Kaikki muut ovat mikroyrityksiä, Järvinen toteaa.

Järviseudun yritysryhmän koulutushanketta tuotteistamiselle rahoittaa Aisapari Euroopan maatalousrahastosta.

–Tavoitteena on synnyttää konkreettisia tuotteita. Asioita ei tehdä vain pöytälaatikkoon.

HANKKEEN pohjana toimii tammikuussa 2018 julkistettu Järviseudun matkailun master plan.

–Julkistamisen jälkeen kävi ilmi, että myytäviä tuotteita on varsin vähän. Ne ovat myös hyvin kesäpainotteisia. Jotta alueen matkailu saa lisää potkua, on tehtävä tuotteistamista ja yhteistyötä, Järvinen sanoo.

Lappajärvellä toimivaa Kultaista kiulukkaa pitävä Kaisu Huhtala sanoo, että hän kaipaa koulutuksesta työkaluja omalle yritykselleen terävämpää brändiä.

–En ehkä ole matkailuyrittäjä perinteisessä mielessä, mutta yritykseni on myös käyntikohde. Sitä pystyy myös tarinallistamaan.

Huhtala kertoo, että Kiulukka on Euroopan pienin taidegalleria Euroopan suurimman kraatterijärven rannalla.

–Uniikki kohde, uniikissa paikassa.

MAANANTAIN koulutusta vetänyt Pirjo Räsänen sanoo, että master plan pitää pystyä tuotteistamaan.

–Näin on tehtävä, jotta se muuttuisi matkailutuloiksi. Meillä on kevään aikana kuusi valmennusta, joiden tarkoituksena on tähän tähtäävä tuotteistaminen.

Tuotteistamista käydään valmennuksissa läpi hinnoittelun, tarinallisuuden ja vastuullisuuden kautta.

–Esimerkiksi majoitusta ei kannata myydä pelkillä seinillä. Pitäisi tarjota sisältöä ja elämyksiä.

Digimaailma liikkuu nopeasti. Tämän vuoksi matkailun tuotteistamisessa on tärkeää herättää kiinnostus ja kertoa täsmällisesti, mitä tarjotaan.

–Pitää olla visuaalista ja helposti ymmärrettävää. Tuotteiden elinkaaret ovat lyhyitä, ja eri sesonkeja varten pitää olla erilaisia tuotteita.

Jaa tämä juttu:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Aihealueeseen liittyviä juttuja

Artikkelit vuosittain

Anna palautetta

Olemme uudistaneet nettisivumme, ja haluaisimme kovasti tietää mielipiteesi. Voit antaa tähän myös muuta palautetta, voit olla mukana kehittämässä sivuja eteenpäin. Halutessasi voit jättää yhteystietosi, jos haluat yhteydenottomme asiaan. Lämmin kiitos! Voit myös vastata nimettömänä.