Alajärveläisen Elias Oravan intohimo on yhdistää autoharrastus ja äänentoisto. Hän rakentaa subbareita ja vahvistinkoteloita, jotka muuttavat tavallisen auton liikkuvaksi konserttisaliksi.
Kaikki alkoi, kun 18–19-vuotias Elias asensi kaverinsa kanssa ensimmäiseen autoonsa ylimääräiseksi jääneen subbarin.
–Pyörittiin sitten Alajärven kylillä musiikkia kuunnellen, ja siinä hetkessä ajattelin, että tämähän on oikein mukavaa hommaa, Elias muistelee.
Kiinnostus kasvoi, ja pian hän alkoi perehtyä kotelosuunnitteluun sekä eri vahvistimien ja subbareiden toimintaan.
–Insinööriluonteena minulla on taipumus pohtia, miten asiat toimivat ja miten ne voisi tehdä paremmin. Siitä se sitten pikkuhiljaa lähti käsistä, Elias naurahtaa.
Ensimmäinen rakennusprojekti tehtiin vuoden 2000 Nissan Primeraan, jonka takakonttiin Elias ja hänen ystävänsä alkoivat rakentaa subbareita. Alkuun käytössä oli kierrätettyä kalustoa, mutta pian mukaan tuli jo varsinaista kisatason laitteistoa. Kun eri valmistajat alkoivat kehittää tuotteitaan, Elias hankki uudet subbarit ja osallistui Porissa Propper Droppers -kisoihin takakonttiluokassa – tuloksena Suomen ennätys.
–Siitä siirryttiin sitten vähitellen isompiin autoihin. Rakennettiin rautahäkkejä auton sisälle, ja käytössä olivat enää etupenkit, Elias kertoo.
Nykyinen kisakäytössä oleva auto on 2011 vuosimallin Volkswagen Caddy, jolla Elias on kavereineen ollut mukana muun muassa Alahärmän Power Truck Show’ssa.
–Caddyt ovat suhteellisen kalliita ja harvinaisia autoja. Tämän projektin aloittaminen oli helppoa, kun entisen omistajan koira oli jo tuhonnut sisustuksen. Sisusta saatiin purkaa pois ja aloittaa rautahäkin hitsaus. Katto on tehty vanerista ja bassolevy käsijyrsimellä, Elias kertoo.

Tavoitteena saada auto valmiiksi ensi kesäksi
Kesällä Elias kavereineen osallistui Kivijärvellä järjestettyyn autotapahtumaan, jossa oli bassokisat. Kisoista tuli voitto kotiin. Tapahtuman pääsponsorina toimi Pekkalan Autofixaamo Karstulasta, joka palkitsi voittajat 200 euron lahjakortilla. Lisäksi yksi yrityksen edustajista tarjoutui maalaamaan auton ja korjaamaan lommoja.
–Saimme itse valita maalit, ja siitä tuli kyllä hieno juttu koko porukalle, Elias kertoo tyytyväisenä.
Tavoitteena on saada Caddy viimeisen päälle valmiiksi ensi kesään mennessä. Suunnitelmissa on osallistua American Car Show’hun sekä useisiin bassotapahtumiin ja -kisoihin Seinäjoen seudulla.
–Enemmän tämä auto on menossa näyttelykäyttöön kuin kisakäyttöön. Kisat rasittavat autoa niin, että paikkoja saa jatkuvasti olla korjaamassa. Näyttelyissä taas voi keskittyä siihen, että auto on viimeistelty ja tyylikäs. Minusta on tärkeää, että asiat tehdään kunnolla. Jos auto on ulkoa ruosteinen ja peltivanteilla, ei siinä oikein ”vau”-elämystä synny – ja jos kaikki vain rämisee, niin ei se ole minun juttuni, Elias sanoo.
Paavo Matintupa














