Evijärven Tuulentuvan päiväkodissa on syksyn ajan meneillään kokeilu, jossa yli 3-vuotiaiden lasten arkea rytmittää muskaritoiminta. Keski-Pohjanmaan konservatorion kanssa yhteistyössä tehdyssä kokeilussa musiikkileikkikoulun ohjaaja käy kaksi kertaa kuukaudessa pitämässä kahdelle eri ryhmälle 45 minuutin mittaisia tuokioita.
–Toiminnan tavoitteena on, että musiikki olisi osana lasten arkea, elävöittäisi varhaiskasvatuspäivää ja innostaisi lapsia myöhemmällä iällä harrastamaan tai tekemään musiikkia ammatikseen, kuvailee Evijärven kunnan sivistys- ja hyvinvointijohtaja Leila Qvist-Pettersson.
Qvist-Petterssonin mukaan toiminnan järjestämiselle on painavia perusteita.
–Musiikin avulla leikki-ikäinen voi löytää omia vahvuuksiaan. Musiikkiin osallistuminen edistää yhteisöllisyyttä ja yhteishenkeä. Musiikki rauhoittaa, edistää keskittymiskykyä ja kasvattaa itsetuntoa. Muutamia syitä mainitakseni.

Keski-Pohjanmaan konservatorion muskariopettaja Vuokko Korva vahvistaa Qvist-Petterssonin näkemyksiä.
–Tutkimustuloksissa on havaittu, että vuorovaikutustaidot paranevat, kun lapset musisoivat yhdessä. Musiikillisen toiminnan, kuten laulamisen, soittamisen ja leikkimisen kautta opitaan yhteistyötä, kun tehdään saman aikaisesti. Musiikin tiedetään aktivoivan monia aivojen osa-alueita yhtä aikaa ja sillä on näin myönteinen vaikutus oppimiskykyyn. Musisoinnin myötä voi saada positiivisia oppimiskokemuksia, onnistumisen ja pystyvyyden kokemuksia. Musiikki itsessään on elämys, universaali tapa luoda merkityksellisiä kokemuksia sanallisen maailman tuolla puolen, Korva listaa.
Korvan mukaan toistuvat elementit ja rutiinit luovat turvallisuutta. Muskarituokio alkaa yhteisellä jo lapsille tutuksi tulleella alkulaululla ja päättyy loppulauluun. Monesti ulkoiseen asiayhteyteen kuten syksyyn sidottu ohjelmisto vaihtuu sykleittäin.
–Riemu repeää lapsella, kun hän oppii hahmottamaan laulujen ja leikkien rakenteet ja pystyy ennakoimaan mitä tapahtuu.
Musiikki on kaikkien oikeus
Kokonaisvaltaisessa tuokiossa lapset soittivat, lauloivat ja jumppasivat kehon eri osia, harjoittelivat motorisia taitoja, laskemista, seuraamista ja kuuntelemista. Marakasseilla ja kehärummuilla harjoiteltiin soittamisen eri tapoja, kuten hiljaa ja kovaa, nopeasti ja hitaasti. Mielikuvitusta ruokittiin syksyaiheisten laulujen ja leikkien tarinallisuuden avulla.
–Musiikki vaikuttaa vahvasti tunteisiin. Tunteita käsitellään laulettuja laulujen ja sanojen kautta. Myös esimerkiksi harmonia, sekä sävellajit kuten iloinen duuri- tai surullinen mollikappale herättävät erilaisia tunteita.
Korvan mukaan kynnys tarttua musisointiin saattaa varhaiskasvattajilla olla suuri.
–Musiikki on kaikkien oikeus! Ei vain sellaisen, joka harrastaa tai jonka perheessä tai suvussa musiikki kulkee. On hienoa, että musisointi tuodaan varhaiskasvatuksen kautta kaikkien ulottuville. Toivon, että varhaiskasvattajat löytäisivät kukin oman tapansa sisällyttää musiikkia päivään oli se sitten laulua, musiikkiliikuntaa, soittoa, rytmittelyä tai vaikka loruttelua. Päiväkodissa lauluilla voi esimerkiksi rytmittää päivää. Laulu poistaa kiirettä ja suorittamisen tunnetta.
Qvist-Pettersson kertoo, että sopimus konservatorion kanssa on tälle syksylle, mutta toiveita pidempiaikaisesta toiminnasta on esitetty.
–Ohjaajalta ja henkilöstöltä tulleen hyvän palautteen perusteella pyrimme saamaan rahaa myös ensi vuoden talousarvioon. Taide ja taideopetus on tärkeää ja haluaisimme tarjota sitä matalalla kynnyksellä vauvasta vaariin. Että kaikilla kuntalaisilla olisi mahdollisuus osallistua taideopetuksiin ja -elämyksiin.
Muskarituokioihin kutsuttiin myös perhepäivähoidossa ja kotona vanhempien kanssa olevat lapset.
–Perhepäivähoidosta ei vielä tässä vaiheessa olla osallistuttu käytännön syistä. Kotona vanhempien kanssa olevat yli 3-vuotiaat lapset ovat tervetulleita muskariin missä vaiheessa syksyä vaan. Lisätietoja saa päiväkodilta, vinkkaa päiväkodin johtaja Jenni Isosomppi.














