ETELÄ-POHJANMAAN hyvinvointialueella huhtikuussa 2024 voimaan astunut uusi henkilökuljetusten ostopalveluiden kokonaisuuden käyttöönotto on aiheuttanut hankaluuksia niin taksiyrittäjien, kuljettajien kuin asiakkaidenkin keskuudessa. Uudistus koskee uuden kuljetusjärjestelmän käyttöönottoa, kuljetusten myöntämisen kriteereiden selkiyttämistä ja uudenlaisten kuljetusmuotojen kuten joukkoliikenteen ja taksipalveluiden hyödyntämistä. Uudistuksen tavoitteena on kuljetuspalveluiden yhtenäistäminen ja tehostaminen sekä tasavertainen kuljetuspalveluiden saanti asuinpaikasta tai toimintakyvystä riippumatta. (Lähde: Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue, www.hyvaep.fi)
Uudistusten takia osa taksiyrittäjistä jätti osallistumatta hyvinvointialueen kilpailutukseen ja jäi näin ollen ulos sotekyydeistä. Sotekyydeillä tarkoitetaan vammaispalvelulain (VPL) ja sosiaalihuoltolain (SHL) mukaisia kuljetuspalveluita. Suurin kuljettajia koskeva uudistus oli luokseajon poistuminen. Erilaisten sopimusten mukaan kuljettaja laittoi mittarin päälle kotoa tai 2,5 kilometrin päästä asemapaikalta poistuttaessa, nykyään taksa alkaa juosta vasta kun asiakas tulee kyytiin.
–Kaikista suurin ongelma autoilijalle on kannattamattomat ajot, joita tuli kilpailutuksen myötä. Ennen meillä kunnassa oli järjestelmä, jossa Keskustaksi välitti kyydin ja sait laittaa mittarin päälle jo kotoa lähtiessä. Uudessa järjestelmässä asiakkaan luokseajo tehdään omasta pussista. Jos esimerkiksi minulle tulee tilaus, että asiakas haluaa käydä Itäkylästä Vimpelissä kaupassa, niin ajan Kärnästä ensin Itäkylään omalla kustannuksella ja maksu alkaa vasta siitä, kun asiakas tulee kyytiin. Ja jos Alajärveltä tai Vimpelistä loppuu autot ja minun on lähdettävä täältä Lappajärveltä ajamaan, niin ajan ensin omalla rahalla Alajärvelle, ja kun asiakas tulee kyytiin, niin laitan mittarin päälle. Ja voi olla, että asiakas tarvitsee kyydin, vaikka terveyskeskuksesta kotiin, joka on siinä kylällä. Tällöin matkaa voi tulla vain muutama kilometri, mikä ei kata meno-paluu ajoa Alajärvelle. Ei kenenkään kukkaro kestä tällaista ajoa. Eikä kukaan taksiyrittäjä voi ajattaa työntekijöitään euron palkalla. Nyt autoilijat joutuvat valitsemaan ajoja, jotka olisi edes jollain tavoin kannattavia. Ja silloin joku jää ilman kyytiä, vaikka lakiin perustuu, että on oikeus saada kyyti, kuvailee tilannetta yli 30 vuotta taksiyrittäjänä toiminut lappajärveläinen Jari Ollila.
Monet taksiyrittäjät pitävät nykyistä sotekyytiä vääryytenä yrittäjää ja asiakkaita kohtaan.
–Kyse on siitä, että lainmukaiset palvelut eivät toteudu, kertoo alajärveläinen taksiyrittäjä Timo Lehtiö.
–Osalle asiakkaista homma on toiminut hyvin, osalle taas ei. Kyllä palautetta on tullut. Mutta emme voi asialle mitään, olemme töissä järjestelmässä. Tiedän sellaisiakin, jotka olisivat oikeutettuja kyyteihin, mutta eivät niitä käytä, koska on se pelko epävarmuudesta, että saako autoja. Lehdistäkin olen lukenut tarinoita, että kyyti on jäänyt tulematta. Tai että on viety jonnekin, mutta paluukyyti ei ole järjestynyt. Ja jos ei ole saanut sotekyytiä, niin on joutunut ottamaan oman taksin, kun ei ole päässyt pois kohteesta. Siitä ei saa asiakas korvausta. Tässä on valtava epäluottamus järjestelmää kohtaan, Ollila jatkaa.
Lehtiö nostaa esiin ristiriidan hyvinvointialueen toiminnassa.
–Hyvinvointialue kilpailutti palvelujen tarjoajan ja valitsi Konnektio Oy:n entisen palvelutuottaja Keskustaksin sijaan. Kilpailutuksessa oli menettelyvirheitä, meiltä meni Etelä-Pohjanmaalta neljältä välittäjältä työpaikka ja hyvinvointialue tuhlasi rahaa kilpailutukseen ja konsulttifirmaan. Palaveriinkin sieltä tuli seitsemän henkilöä, kun taksiedustajia oli kolme. Hyvinvointialue pitää laittaa vastuuseen rahojen haaskaamisesta, Lehtiö penää.
Joukkokanne Aluehallintovirastoon
Hyvinvointialueen vammaispalvelukyydeistä on valitettu Aluehallintovirastoon (AVI). Alajärveläinen Juha Saariranta huolestui oman läheisensä kyydeistä ja tutuilta kuultujen tarinoiden vuoksi, ja päätti tehdä asialle jotain.
–Maaliskuussa tuli tietoa, että lakisääteiset VPL-kyydit (vammaispalvelulain mukaiset kuljetuspalvelut) oli Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella menossa huonompaan suuntaan. Olin kuullut monilta, että olivat joutuneet kärsimään palvelun huonontumisen tai puutteen vuoksi. Olemme huolissamme, koska on epävarmaa, saatko kyytiä. OIen vaimoni omaishoitaja, ja Omaishoitajayhdistys järjestää tilaisuuksia, joissa käydään. Saatetaan saada kyyti tilaisuuteen, muttei ole takuuta päästäänkö sieltä takaisin. Kyytiä saattaa joutua odottamaan monta tuntia. Soitin asiasta AVI:n ja sieltä kehotettiin tekemään muistutus suoraan palveluntarjoajalle. Tein muistutuksen ja kun mitään ruvennut tapahtumaan, niin rupesin keräämään porukkaa kasaan joukkokantelua varten.
AVI:n mukaan muistutus on sellainen, minkä yksittäinen asiakas voi tehdä omassa tai läheisen asiassa. Muistutuksen saajan täytyy kohtuullisessa ajassa vastata siihen, ja AVI:sta kerrotaan, että hyvinvointialue on siihen vastannut.
Muistutus ei kuitenkaan riittänyt palvelujen käyttäjille, ja Saariranta keräsi joukkokanteeseen mukaan kymmenkunta taksiyrittäjää ja taksiasiakasta.
–Sain vakuutettua muut lähtemään mukaan, tämä on porukalla tehty joukkokanne. Joukkokanteen kriteerit täyttyivät ja AVI otti sen käsiteltäväksi. Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue on nyt AVI:n valvonnan alla, koska se on rikkonut lakia. Pahimmassa tapauksessa Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue on tästä syystä oikeudessa. Vammaispalvelulain kyytien toteuttamatta jättämisen syynä ei saa olla raha. Ne on toteutettava, koska se on laki. Tällä hetkellä lakia ei noudateta tai se kierretään.
AVI:sta kerrotaan, että joukkokanne on usean ihmisen toimittama epäkohtailmoitus, joka etenee valvonta-asiana. Epäkohtailmoituksista pyydetään ensisijaisesti selvitystä, ja ilmoituksessa esille tuoduista asioista selvitystä hyvinvointialueen omavalvonta-asioista. Hyvinvointialue on pyytänyt lisäaikaa selvityksen tekoon elokuun loppuun saakka. Selvityksen saavuttua, AVI arvioi onko hyvinvointialue ryhtynyt riittäviin toimenpiteisiin selvitysten osalta.
Kilpailutus markkinaoikeuteen – ”Näyttää vahvasti siltä, että meistä paikallisista toimijoista halutaan eroon”
Keskustaksi Oy:n toimitusjohtaja Seppo Rauma kertoo monista epäkohdista, joita yritys on kohdannut hyvinvointialueen osalta. Taustalla on vanhojen sopimusten siirtyminen kunnilta ja kuntayhtymiltä hyvinvointialueelle.
–Kuntayhtymien ja kaupunkien sotekuljetukset siirtyivät hyvinvointialueelle sellaisine sopimuksineen, kuin ne olivat jo ennen vuotta 2018, kun taksilainsäädäntö muuttui. Siellä oli sellaista taksilainsäädäntöä, jota kumpikaan, hyvinvointialue eikä taksikeskukset pystyneet noudattamaan. Ongelmana oli sopimusehdoissa olleet erot eri kuntayhtymien välillä, ja asiasta tietämättömät alkoivat yhdenmukaistamaan sopimuksia.
Hyvinvointialue ei Rauman mielestä itsekään osannut tulkita sopimuksiaan, ja jätti epäselvissä tilanteissa laskut maksamatta.
–Keskustaksi on maksanut takseille tilitykset omasta pussistaan ja hyvinvointialueelta on myyntisaamisia 750 000 euroa. Autoilijat olisivat menneet konkurssiin, jos ei olisi heille maksettu. Mitä siitäkin olisi seurannut? Hyvinvointialue on käyttänyt Keskustaksia pankkina, hyvin härskiä toimintaa, toteaa Rauma.
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue kilpailutti hyvinvointialueen järjestämisvastuun piirissä olevat vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaiset henkilökuljetukset keväällä 2024. Keskustaksi jätti tarjouksen, mutta ei tullut valituksi palveluntuottajaksi syyskuussa 2024 annetussa päätöksessä.
–Jäimme kilpailussa toiseksi. Meillä oli halvin hinta, mutta jäimme laatuvertailupisteissä Konnektio Oy:lle. Saimme puolet vähemmän vertailupisteitä laadullisessa vertailussa, vaikka meillä on sama Intoit:n Movit kyydinvälitysjärjestelmä. Mikäli vertailu olisi suoritettu tasapuolisesti ja puolueettomasti, olisi kilpailutuksen lopputulos ollut hyväksyttävissä. Laadullisessa arvioinnissa päättämässä olivat samat ihmiset, joiden kanssa on väännetty 750 000 euron myyntisaamisista. Siellä taitaa olla tahtotila vaihtaa meidät toiseen toimijaan.
Keskustaksi vei kilpailutuksen markkinaoikeuteen, josta tuli yksimielinen päätös, että kilpailutus on hoidettu hankintalain vastaisesti. Keskustaksi voitti markkinaoikeudessa, mikä tarkoittaa sitä, että uusi kilpailutus on tulossa todennäköisesti tämän vuoden aikana. Rauma ihmettelee miksi hyvinvointialue toimi kuten on toiminut, miten sillä on varaa pitkiin prosesseihin ja kuka lopulta maksaa kaikki kulut.
–Tässä on viisi mielenkiintoista maksuelementtiä. Paljonko maksoi ensimmäinen kilpailutus, jota hyvinvointialue ja heidän palkkaamansa ulkopuolinen konsulttifirma ei osannut hoitaa. Seuraava tekijä on markkinaoikeuskysymys. Se vie meiltä kaikilta osapuolilta paljon aikaa ja resursseja, sillä paperityötä on paljon. Jos meitä kohtaan olisi toimittu reilusti, markkinaoikeuteen ei olisi tarvinnut mennä. Kolmantena tulee uusi kilpailutus. Maksetaanko jälleen ulkopuolisille asiantuntijoille, ties kuinka paljon. Neljäntenä maksueränä on käyttöönottoprojektit, joita on kaksi kappaletta. Ensin nykyinen käyttöönotto Konnektio Oy:llä ja uuden kilpailutuksen jälkeen mahdollisesti joku uusi toimittaja aloittaa palveluntuottajana. Viisi täysin turhaa elementtiä. Sopii miettiä, paljonko tämä on maksanut yhteiskunnalle.
–Jos kilpailutusprosessi olisi hoidettu ammattitaidolla ja kaikki asiaan liittyvät elementit huomioiden, ihmiset olisivat saaneet kyytinsä ja luokseajokorvaukset eivät olisi ongelma. Kaikista pahinta tässä on se, että asiakkaat kärsivät eniten. Tämä on periaatekysymyksiä. Tässä on vanhoja kaunoja ja väärät ihmiset väärissä paikoissa töissä. Lisäksi prosessin lopputuloksena Etelä-Pohjanmaalta valuu neljän ihmisen työpaikat pääkaupunkiseudulle.
Rauman mielestä on erikoista, että hyvinvointialue valitsi toisen palvelutuottajan ja käynnisti toiminnan, vaikka tiesi Keskustaksin valittavan markkinaoikeuteen.
–Näyttää vahvasti siltä, että meistä paikallisista toimijoista halutaan eroon.
Keskustaksi ajaa sotekyytejä myös Keski-Suomen alueella, joka on kuljetusmäärältään kolminkertainen E-P:n alueeseen verrattuna ja Satakunnassa.
–Jos Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue olisi ainoa, jossa ajamme sote-kyytejä, olisi voinut luulla, että emme osaa hommaa. Keski-Suomessa ei kuitenkaan ole ollut mitään ongelmia, päinvastoin on tullut kiitosta ja kehuja toiminnasta. Heidän kanssaan ja myös Satakunnassa, pystyy asioista neuvottelemaan. E-P:llä on aina neuvottelupöydässä lakimiehet paikalla. Totesin ensimmäisissä neuvotteluissa, että tämä on mahdoton tehtävä. He olivat kaikessa oikeassa ja esittivät meille vaatimuksia, jota ei ollut palvelukuvauksissa. Olen seurannut Pihlajalinnan toteuttamia palveluita Kuusiokunnissa, ja heihin verrattuna meillä täällä on asetettu erilaiset, tiukemmat ehdot ja vaatimukset. Kuusiokuntien alueella taksamittari on sotekuljetuksissa koko ajan päällä, kun muualla Etelä-Pohjanmaalla ei makseta edes luokseajoa.
”Toimialajohtajien valvontavastuussa on pahoja puutteita”
Rauma pohtii, onko kyseessä suoranainen tahto ajaa Keskustaksi pois Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen toiminnasta.
–Hyvinvointialueen edustajat hankintajohtajan johdolla pyörittävät palettia täysin oman mielensä mukaisesti. Matkan varrella saamamme kohtelu on verrattavissa koulukiusaamiseen. Hyvinvointialue on ilmeisesti jonkinlainen uusi ja moderni keisarikunta, jolla on alamaisia, joita voi kohdella omien intressien mukaan. Hyvinvointialue palkkasi vielä erillisen työntekijän hoitamaan taksiasiaa, meiltä potkut saaneen entisen toimitusjohtajan, joka myy palveluita Kuusiokuntien alueella Simo Rautio Oy:n alla. Millä tavalla taataan puolueettomuus, koska kyseinen henkilö on taksivälitysyhtiön operatiivisessa toiminnassa mukana, jossa on suuri ristiriita. Henkilöhän on hyvinvointialueen sopimuskumppani toimialalla, johon liittyvissä kysymyksissä hän antaa asiantuntijapalveluita. Keskustaksin toimiessa välitysoperaattorina, ei Raution palveluksille ollut tarvetta. Tämäkin on täysin ylimääräinen kulu yhteiskunnalle. Toimialajohtajien valvontavastuussa on pahoja puutteita ja aiempia aluevaltuutettuja tai aluehallituksen jäseniä ei asia tunnu kiinnostavan, vaikka olemme heillekin huolemme ilmaisseet. Viranhaltioiden toimintaa ei ilmeisesti valvota kenenkään toimesta ja lopputulos on tämä, toteaa Rauma.
Lue myös:














