Laulajaksi monen mutkan kautta – Jarkko Yli-Sikkilä nauttii tanssimuusikon työstä

TANSSIMUUSIKON työstä aikoinaan haaveillut alajärveläinen Jarkko Yli-Sikkilä ei uskonut, että haave toteutuisi vielä hänen ollessaan viisikymppinen. Soiva Orkesterin kanssa keikkaileva Yli-Sikkilä on Suomen työllistetyimpien artistien joukossa ja julkaisi tänä kesänä myös ensimmäisen levynsä Olen saanut kaiken.  

–Aiemman työelämän aikana kävi monesti mielessä miltä keikkailevan muusikon arki

tuntuisi, ja haaveeseen liittyi myös oman levy. Kaikki tähdet ovat olleet kohdallaan, että nuo

ääneen lausumattomat haaveet ovat toteutuneet.

Nykyään työ keikkamuusikkona on tullut tutuksi, sillä Jarkko tekee bändinsä kanssa lähes

200 keikkaa vuodessa.

–Alussa ei suuria odotuksia ollut. Ajateltiin poikien kanssa, että katsotaan voisiko tästä

tulla jotain. Mietittiin, että noin 5–6 keikkaa kuukaudessa pitäisi tekemisessä hyvää rutiinia

yllä. Ne realiteetit olivat tiedossa, että samoista töistä kilpailee kovia tekijöitä ja työsarkaa

riittää, kun tunnettavuutta ei ollut. Ei tässä nuoruusvuosien keikkailuista ollut hyötyä. Harva

muistaa enää niiltä ajoilta.

Yli-Sikkilä keikkaili 90-luvulla eri kokoonpanoissa, mutta varsinaista läpimurtoa ei silloin

tullut. 2000-luvun alussa hän muutti pääkaupunkisedulta takaisin Alajärvelle. Silloinen työ-

ja elämäntilanne sai jättäytymään pois musiikin parista.

–Koin, että lapsiperheen sekä silloisen työn ja keikkailun yhdistäminen oli liian haastavaa.

Olin lopulta noin kymmenisen vuotta lähes kokonaan poissa musiikkikuvioista. Kipinä

musiikkiin eli ja pysyi yllä satunnaisia keikkoja tekemällä.

Yli-Sikkilälle musiikki on aina ollut tärkeää ja elämässä läsnä pienestä pitäen.

–Meillä on musikaalinen suku varsinkin isän puolelta. Lapsuudenkodissa laulettiin ja

kuunneltiin paljon musiikkia. Musiikki on aina ollut kiinnostuksen kohteena. Kiinnostuksen

takia olisin varmasti oppinut soittamaankin vaikka mitä, mutta olin laiska harjoittelemaan.

–Harjoittelu tai koulunkäynti ei oikein ollut mun juttu. Olin vilkas lapsi ja ehkä vähän

erilainen nuori. Teini-iässäni oli valoillaan hevibuumi, mutta minulle iskelmämusiikki kolahti

kovaa jo 13–15-vuotiaana.

Rumpujen soitto kiinnosti, mutta laulajan homma vei mennessään

ENSIMMÄISET julkiset esiintymiset Yli-Sikkilä teki jo 80-luvun lopulla ja laulajaksi hän

ajautui vahingossa.

–Tutustuin noihin aikoihin muusikkoon, jolla oli rytmikone ja hän soitti koskettimia. Hän itse

ei halunnut laulaa ja pyysi minua mukaan laulajaksi. Tehtiin yhdessä jokunen hääkeikka ja

esiinnyttiin muutamissa tansseissa.

Armeijan jälkeen Yli-Sikkilä meni bändikerhoon opettelemaan rumpujen soittoa ja päätyikin laulajaksi.

–Soittimena rummut kiinnostivat ja tarkoitus oli opetella niitä enemmänkin. Bändissä

kuitenkin oli jo rumpali. Koska kukaan muu ei halunnut laulaa, päädyin laulajaksi. Sitten kävi niin, että erään toisen soittoporukan laulaja ei päässytkään sovitulle keikalle ja he

keksivät pyytää minut mukaan. Siihen bändiin sitten jäinkin ja keikkailtiin yhdessä ympäri

maakuntaa.

Siihen aikaan 90-luvulla tanssikulttuuri oli voimissaan. Silloin keikkapaikkoja oli paljon,

kuten työväentaloja, nuorisoseurantaloja ja ravintoloita. Myös maakuntabändejä oli paljon

ja nuoret harrastajat pääsivät niiden mukaan oppimaan.

–90-luvulla tulivat myös isot viihdekeskukset hienoine ohjelmineen, joille pienempien

toimijoiden oli lähes mahdotonta kilpailla. Nykyäänkin tanssimusiikkigenreen mukaan

haluavia nuoria harrastajia on, mutta heille ei tarjoudu enää samanlaista mahdollisuutta

päästä esiintymään ja tutustumaan alaan. Tuntuu, että jonkinlainen ”kisälli-oppipoika” –

perinne on katkeamassa, kun mukaan tulevan pitäisi olla heti valmis paketti. Olen

kiitollinen, että itse pääsin aikoinani kokemaan ja näkemään myös tanssilavakulttuurin

vielä niin sanottuna vanhana hyvänä aikana.

“Tuntuu, että nyt olin tälle valmis”

PITKÄN tauon jälkeen takaisin tanssimusiikin pariin.

Elämän varrella Yli-Sikkilän mukana kulkenut haave työstä musiikin parissa eli ja voimistui, mitä enemmän ikää tuli. Hän toivoi, että vielä joskus pääsisi näyttämään kyntensä.

–Tuntuu, että nyt olin tälle valmis ja elämäntilanne oikea. Nautin työstäni suuresti ja olen

kiitollinen siitä, että elämä vielä tarjosi eteen tämän uuden mahdollisuuden.

Keikkakalenterin osalta ensi vuosi näyttää hyvältä. Orkesterin suosion salaisuuksina Yli-

Sikkilän mukaan lienee vahva side perinteiseen tanssimusiikkiin, vuorovaikutus yleisöön

sekä aitous niin lavalla kuin sen ulkopuolella.

Raskas keikkatyö vaatii paljon ja hyvinvointiin pitää panostaa.

–Fysiikan merkitys kasvaa. Lepohetket käytetään oikeasti lepoon eikä mennä keikan jälkeen yökerhoon niin kuin joskus ennen. Keikan jälkeen nukkumaan ja aamulla lenkille.

Unelmatyössäkin on huonoja päiviä.  

–Totta kai välillä väsyttää tai ketuttaa. Se kuuluu jokaisen elämään. Joskus tuntuu, ettei

ääni kulje kuten toivoisi, mutta ei sellaisten asioiden kuulu näkyä lavalla. Tanssijalle ja

kuuntelijalle ilta on ainutkertainen kokemus ja meidän tehtävämme on tehdä siitä sellainen.

Jarkko ja orkesteri jäävät joulutauolle 16. joulukuuta ja palaavat takaisin töihin tammikuun

alussa. Joululomalla Yli-Sikkilä viettää aikaa perheensä kanssa, nauttii kotona olosta,

laittaa ruokaa ja kuuntelee joulumusiikkia.

–Perheidemme ja taustajoukkojen tuki on minulle ja koko ryhmällemme tärkeää. Ei tämä

muuten onnistuisi. Täytyy kiittää työnantajaamme Gramofoni Oy:tä sekä erityisesti Juha

Saarelaa. Hän antoi meille mahdollisuuden, lähti myymään meitä ja uskoi meihin, vaikka

muut eivät mahdolliseen suosioomme uskoneet. Ilman Juhaa tuskin olisimme tässä

pisteessä.

Aiheesta aiemmin julkaistua:

Kolme Tanssin tähdet: vuoden miesartisti -kärkiviisikosta on järviseutulaisia – Järviseudun sanomat

Lähtisitkö-musiikkikomedia valloittaa Lappajärven kesäteatterin kesällä 2025 – Järviseudun sanomat

Arki tarvitsee aamorii ja huumorii – Järviseudun sanomat

Jaa Somessa

Facebook
X (Twitter)
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Jätä kommentti