”Parasta on, kun saa opiskelijan mielenkiinnon heräämään”

Kortesjärvellä asuva Mika Puntola kertoo miettineensä jo nuorena ammattikoulussa opettamista. Hänen mielestään opettajan on hyvä olla rauhallinen ja kärsivällinen. Myös tietynlainen jämäkkyys on tärkeää.
Kortesjärvellä asuva Mika Puntola kertoo miettineensä jo nuorena ammattikoulussa opettamista. Hänen mielestään opettajan on hyvä olla rauhallinen ja kärsivällinen. Myös tietynlainen jämäkkyys on tärkeää.

MAALISKUUSTA 2020 Järviseudun ammattiopiston Jamin Lappajärven toimipisteessä on opettanut autoalan perustutkintoa tutkintovastaavana Mika Puntola.

Työhön kuuluu muun muassa autopuolen teoriatuntien pitäminen ja käytännön harjoitustuntien vetäminen hallissa sekä paljon muuta opetukseen liittyvää.

Puntola opettaa kakkos- ja kolmosvuosikurssin opiskelijoita. Keskimäärin valmistutaan kahdessa ja puolessa tai kolmessa vuodessa. Kouluopetuksen lisäksi on työssäoppimisjaksoja kolme tai neljä, kukin kuuden viikon mittainen. Työpaikalla tehtyjen näyttöjen avulla osoitetaan opintojen eteneminen. 

Opinnot voi tehdä myös oppisopimuksella. Teoriaosuudet suoritetaan koululla tai verkossa ja muu tehdään työpaikalla, joka pitää löytää itse. Autopuolta opiskelee tällä hetkellä oppisopimuksella kolme opiskelijaa.

–Pitää olla oma-aloitteinen ja hoitaa teoriaosuudet ja yhteiset tutkinnon osat. Itse pitää olla asialla, että opiskelu etenee.

Puntolalla on kakkosvuoden opiskelijoita kymmenen ja kolmosia viisi.

–Valmistuin auto- ja kuljetustekniikan AMK-insinööriksi vuonna 2008. Työskentelin melkein 11 vuotta Kauhavalla. Kuulin, että täältä on opettaja lähdössä tai lähtenyt ja päätin soittaa ja kysäistä työtä.

Joidenkin kanssa joudutaan tekemään enemmän töitä

PARASTA työssä on, kun saa opiskelijan mielenkiinnon heräämään ja yhteistyön sujumaan. Oppija kuuntelee, miettii ja yrittää ratkaista asioita, oppii ja ottaa vastuuta.

Monelle teorian opiskelu luokassa on pakkopullaa, vaikka ammatin kannalta tärkeitä asioita käydäänkin läpi. Ei välttämättä jakseta kiinnostua asioista tai keskittyä. Haluttaisiin vain olla hallin puolella töissä. Puhelin on täälläkin keskittymiskykyä häiritsevä tekijä.

Osalla on oppimisongelmia. Peruskoulupohja on jäänyt heikoksi ja tarvitaan mahdollisesti tukea ja mukautuksia. Osa ongelmista aiheutuu luvattomista poissaoloista. Porukka viedään pääsääntöisesti läpi opintojen, mutta joidenkin opiskelijoiden kanssa joudutaan tekemään enemmän töitä.

Opettajalla on apujoukkoja takamatkalta ponnistavien tueksi. Erityisopettaja, kuraattori, opo ja joskus terveydenhoitajat auttavat. Jos on aineita, joita opiskelija ei pysty perustasolla selvittämään, erityisopettaja voi tehdä mukautuksia.

Nuotti-valmennus tukee opiskelujen ollessa vaarassa

JOS OPINNOT ovat vaarassa keskeytyä, opiskelija voi päästä Kelan tukemaan Nuotti-valmennukseen. Sen tavoitteena on tukea elämänhallintaa ja työelämävalmiuksiin liittyviä taitoja. Nuorta voidaan auttaa harjoittelupaikan haussa ja huolehtia, että koulutehtävät tulevat tehdyiksi.

Opettajan pitää olla kartalla ja mukana Nuotti-valmentajan palavereissa. Tukea tarvitsevat opiskelijat huomioidaan opinnoissa ja heidät pyritään pitämään normaalirytmin mukaisessa opetuksessa.

Muualta maailmalta tulleita Puntolalla on tällä erää ryhmissään vain yksi. Pääosin opiskelu sujuu hyvin. Joskus voi suomen kielen taidossa olla parannettavaa. Motivaatio ja oma-aloitteisuus ratkaisevat opettajan mielestä niin kielen kuin ammattiaineiden oppimisessa.

Vuosittain autopuolella aloittaa 10–15 opiskelijaa, joista muutama vaihtaa alaa tai siirtyy muualle. Viime vuonna kaksi siirtyi kone- ja tuotantotekniikan ja yksi logistiikan puolelle. Kokonaan opinnot jäävät joiltakin. Opinnot kuitenkin pyritään viemään valmistumiseen asti ja siinä onnistutaankin kohtuullisen hyvin, sanoo Puntola.

–Jos autopuoli ei ole oma juttu, voi siirtyä koulun sisällä. On kaikkien voitto, että opiskelija saa paperit.

Moottorit kiehtovat myös vapaa-ajalla

PUNTOLA sanoo touhunneensa vapaa-ajalla autojen ja koneiden kanssa koko ikänsä ja pitää tätä myös harrastuksenaan. Hän sanoo välillä haalivansa viallisia autoja ja korjailevansa niitä omalla ajallaan – autoja ja muita moottorilla toimivia koneita.

Aino Alppinen

Lisää Arjen sankareita täällä

Jaa Somessa

Facebook
X (Twitter)
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Jätä kommentti

Ilmainen

isojako

digilehti

julkaistu