KPO:n myynti ylitti 1,1 miljardia euroa, ennätykselliset investoinnit palveluverkostoon

KPO:n maskotti Onni Orava luisteli jäällä muiden kanssa Evijärven KPO Ice Skating -tapahtumassa. Arkistokuva: Noora Tupeli.
KPO:n maskotti Onni Orava luisteli viime vuoden Evijärven KPO Ice Skating -tapahtumassa. Arkistokuva: Noora Tupeli.
KPO:n maskotti Onni Orava luisteli jäällä muiden kanssa Evijärven KPO Ice Skating -tapahtumassa. Arkistokuva: Noora Tupeli.
KPO:n maskotti Onni Orava luisteli viime vuoden Evijärven KPO Ice Skating -tapahtumassa. Arkistokuva: Noora Tupeli.

Osuuskauppa KPO:n myynti kasvoi vuonna 2023 selvästi ollen 1 102,6 miljoonaa euroa. Toiminnan tulos parani hieman uusien ja uusittujen market -yksiköiden sekä mara-toimialan vetämänä. Liikevaihto oli 899,4 miljoonaa euroa ja tulos ennen veroja oli 30,2 miljoonaa euroa, kun se edellisenä vuonna oli 28,2 miljoonaa euroa. KPO investoi ennätykselliset 66,2 miljoonaa euroa palveluverkostonsa kehittämiseen. Bonusta, ylijäämänpalautusta, osuusmaksun korkoa ja maksutapaetua maksettiin niin ikään ennätysmäärä eli 37,8 miljoonaa euroa, kun summa edellisenä vuonna oli 34,2 miljoonaa euroa.

Myynti kasvoi edellisestä vuodesta 67,9 miljoonaa euroa eli 6,6 prosenttia. Päivittäistavarakaupan arvo oli 58,9 prosenttia, polttonestekaupan 16,9, autokaupan 10,9, käyttötavarakaupan 7,6, matkailu- ja ravitsemiskaupan 4,8 ja kiinteistöliiketoiminnan 0,9 prosenttia kokonaisuudesta.

KPO:n market -toimialan myynti kasvoi edellisvuodesta 6,0 prosenttia ja oli 934,9 miljoonaa euroa. Kasvun suurimpana veturina toimi edullinen hintataso, jonka merkitys korostuu yleisen talouden tilanteen ollessa haastava. Matkailu- ja ravitsemistoimialan myynti kasvoi niin ikään selvästi. Suurin syy kasvuun oli Original Sokos Hotel Royalin liiketoiminnan siirtyminen KPO:lle vuoden alussa, mutta kasvu oli merkittävää myös vertailukelpoisessa verkostossa. Toimialan myynti kasvoi 43,2 prosenttia ja oli 38,4 miljoonaa euroa. Yleisen taloustilanteen haastaman autokaupan myynti kasvoi 5,7 prosenttia ollen 119,5 miljoonaa euroa.

Alueen merkittävimpiä työllistäjiä

KPO:lla työskenteli vuoden lopussa 2 110 henkilöä. Lisäksi KPO työllisti kesällä jopa 1 200 nuorta. KPO on Eezy Flown työtyytyväisyyttä mittaavan tutkimuksen mukaan yksi Suomen innostavimmista työpaikoista ja ylsi työyhteisötutkimuksessa jälleen parhaaseen AAA-luokitukseen. Tämän erinomaisen tuloksen ovat mahdollistaneet panostukset työolosuhteisiin ja -välineisiin sekä henkilökunnan työhyvinvointiin ja jaksamiseen.

Asiakasomistajia palkittiin ennätyksellisesti 37,8 miljoonalla eurolla

Vuonna 2023 KPO:hon liittyi 6 812 uutta jäsentä eli asiakasomistajaa. Jäsenmäärä oli joulukuun lopussa 132 676. KPO:n toiminta-alueen kotitalouksista noin kolme neljäsosaa on KPO:n asiakasomistajia. Asiakasomistajien saama Bonus oli 28,5 miljoonaa euroa. Bonusta, osuuspääoman korkoa, maksutapaetua ja ylijäämänpalautusta maksettiin yhteensä 37,8 miljoonaa euroa eli keskimäärin 285 euroa jäsentä kohden.

Tuntuvaa palkitsemista myös alkavana vuonna

–Talouden haasteet ovat näkyneet myös KPO:n arjessa, mutta toimialamme selvisivät kuitenkin haasteista kunnialla ennen kaikkea palveluitamme aktiivisesti käyttäneiden asiakasomistajien sekä sitoutuneiden työntekijöidemme ansiosta, toteaa Osuuskauppa KPO:n toimitusjohtaja Kim Biskop.

–Vuoden aikana KPO:lle kertynyt tulos palautuu takaisin toiminta-alueellemme ennen kaikkea käynnissä olevan ennätyksellisen investointiohjelmamme kautta, mutta haluamme sen lisäksi palkita asiakkaitamme maksamalla ylijäämästä takaisin omistajillemme noin 4,5 miljoonaa euroa. KPO:n hallitus esittääkin kevään edustajiston kokoukselle, että KPO jakaa jäsenilleen 3 prosentin osuuspääoman koron lisäksi 0,7 prosenttia ylijäämänpalautusta Osuuskauppa KPO:lta tehdyistä bonusostoista, Biskop jatkaa.

Ennätysinvestoinnit palveluiden kehittämiseen

KPO:n investoinnit vuonna 2023 olivat yhteensä 66,2 miljoonaa euroa. Vuoden merkittävin investointi oli Original Sokos Hotel Royalin uudistuksen ensimmäinen osa, jossa hotellin torniosa on remontoitu ja uudistettu täysin. Viime viikolla avattiin myös täysin uusi S-market Vaasan Sundomiin, ja Vaasan uuden Sokos -myymälän avajaisia päästään niin ikään juhlimaan kevään aikana. Kotirannan Prismaan tehtiin mittava myymälän ja kylmätekniikan uudistus ja aloitettiin myös ulkojulkisivujen uudistus. Kaustisella aloitettiin uuden S-marketin rakennustyöt ja myös Kokkolassa aloitettiin Prisman mittava myymäläuudistus. Sale -konseptiuudistus saatiin päätökseen koko ketjun osalta, minkä lisäksi tehtiin lukuisia muita investointeja, kuten liiketilamuutoksia, perusparannuksia sekä energiainvestointeja.

Hurja investointitahti jatkuu myös lähivuosina

–Vuoden 2024 talouskehityksen ennustetaan olevan nihkeää. Suomen talous on ajautunut taantumaan, mutta haurasta kasvua odotetaan jo loppuvuodelle hellittävän inflaation, laskevien korkotasojen ja ostovoiman kehityksen vauhdittamana. KPO katsoo varovaisista ennusteista huolimatta luottavaisena tulevaisuuteen ja jatkaa panostuksiaan edullisiin hintoihin ja palveluverkostonsa kehittämiseen. Vuoden suurin yksittäinen investointi on Original Sokos Hotel Royalin uudistushankkeen toinen osa, joka työllistää rakennusaikana satoja henkilöitä ja on luonut jo nyt yli puolensataa uutta työpaikkaa. Investointina se on vuosikymmeniin suurin matkailualan panostus Vaasan seudulle vaikuttaen myös kaupungin keskustan ilmeeseen positiivisesti, kertoo Biskop.

–Tämän lisäksi rakennamme uuden S-marketin Kaustiselle ja valmistelemme myös muita markethankkeita toiminta-alueellamme. Autotoimialalla aloitamme Vaasan Kivihaassa Autoliike Nystedtin uuden Toyota -liikkeen rakennustyöt. Myös mara -toimialan investoinnit saavat jatkoa, kun aloitamme Kokkolaan rakennettavan uuden hotellin tarkemman suunnittelutyön. Hotellin rakennustyöt alkavat näillä näkymin vuoden 2025 puolella.

–Oman toiminta-alueen hyvinvointi on KPO:lle elinehto. Pyrimmekin kohdistamaan hankintoja alueellemme mahdollisimman paljon. Viime vuonna ostimme tuotteita ja palveluita pohjalaismaakunnista yhteensä yli 110 miljoonan euron arvosta 2 400:lta eri yritys- ja yhteistyökumppanilta. Toiminta-alueemme liikuntaa, urheilua ja kulttuuria puolestaan tuimme lähes 0,5 miljoonalla eurolla esimerkiksi Kannustajat- ja Nuori Lupaus – ohjelmiemme kautta, kertoo Biskop.

KPO:n kesärieha ja KPO Ice Skating luistelutapahtumat liikuttivat vuoden aikana lähes 8 500 lasta ja suuren suosionsa ansiosta tapahtumia on tarkoitus järjestää entistä enemmän vuonna 2025.

Aiheesta meillä aiemmin julkaistua

Lue lisää

Muuta luettavaa

Jaa tämä juttu:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Uutiset

Kirjaudu

Anna palautetta

Olemme uudistaneet nettisivumme, ja haluaisimme kovasti tietää mielipiteesi. Voit antaa tähän myös muuta palautetta, voit olla mukana kehittämässä sivuja eteenpäin. Halutessasi voit jättää yhteystietosi, jos haluat yhteydenottomme asiaan. Lämmin kiitos! Voit myös vastata nimettömänä.