Digiaika mahdollistaa autourheilunkin harrastamisen kotoa käsin 

Kosti Aho pääsi kokeilemaan lähes F1 -simulaattorin tasoista ajoa Seinäjoella. Simulaattorin on rakentanut Cave Oy. Cave Oy:n Andy Symonds on työskennellyt muun muassa F1-talleille ja NASA:lle. Ajokokemus oli palkinto aluemestaruuskisoista.
Kosti Aho pääsi kokeilemaan lähes F1 -simulaattorin tasoista ajoa Seinäjoella. Simulaattorin on rakentanut Cave Oy. Cave Oy:n Andy Symonds on työskennellyt muun muassa F1-talleille ja NASA:lle. Ajokokemus oli palkinto aluemestaruuskisoista.
Kosti Aho pääsi kokeilemaan lähes F1 -simulaattorin tasoista ajoa Seinäjoella. Simulaattorin on rakentanut Cave Oy. Cave Oy:n Andy Symonds on työskennellyt muun muassa F1-talleille ja NASA:lle. Ajokokemus oli palkinto aluemestaruuskisoista.
Kosti Aho pääsi kokeilemaan lähes F1 -simulaattorin tasoista ajoa Seinäjoella. Simulaattorin on rakentanut Cave Oy. Cave Oy:n Andy Symonds on työskennellyt muun muassa F1-talleille ja NASA:lle. Ajokokemus oli palkinto aluemestaruuskisoista.
DIGITAALINEN autourheilu luetaan yhdeksi autourheilun virallisista lajeista. Perinteisestä autourheilusta poiketen digitaalista autourheilua voit harrastaa vaikkapa kotoa käsin, verkon välityksellä hyvinkin aidontuntuisessa ympäristössä.

DIGITAALINEN autourheilu luetaan yhdeksi autourheilun virallisista lajeista. Perinteisestä autourheilusta poiketen digitaalista autourheilua voit harrastaa vaikkapa kotoa käsin, verkon välityksellä hyvinkin aidontuntuisessa ympäristössä. Harrastajia löytyy ympäri Suomea, vaikka laji vielä lieneekin suurelle yleisölle tuntemattomampi.  

–Lajin suosio on noussut pikkuhiljaa, mutta korona-aikana harrastajien määrä räjähti, sanoo vimpeliläinen Kosti Aho.  

Aho kertoo tutustuneensa lajiin ystävän kautta vuonna 2016. Sen jälkeen hän on ajanut välillä omaksi ilokseen, välillä tavoitteellisesti kisoissa pärjätäkseen.  

–Iän ja ammatin puolesta harrastajia löytyy laidasta laitaan. Suurin osa on miehiä, mutta on joukossa muutama nainenkin. Etelä-Pohjanmaalta löytyy ammattitaitoisia ajajia. Esimerkiksi lapualainen maanviljelijä Matti Kaidesoja on kaksinkertainen suomenmestari. 

AHO itse on digitaalisen autourheilun Pohjanmaan aluemestari 2022. Niihin kisoihin hän kertoo harjoitelleensa tavoitteellisesti.  

–Harjoittelut ja kisat muistuttavat aitoja olosuhteita hyvin paljon, koska rattiin ja polkimiin on mahdollista saada oikean ajamisen tuntua. Kisat ovat intensiivisiä ja niiden jälkeen on aina hiestä märkänä. 

–Yleensä kisoissa on selostus, mikä sekin tuo aitouden tuntua. Sarjan tiedotus ja kisojen jälkilöylyt käydään AKK Pohjanmaan discord-kanavalla. Grafiikka myös on todella hyvä. Tämä on ihan parasta pään nollausta, ajaessa keskittyy vain ja ainoastaan siihen hetkeen. 

Aho sanoo, että harrastus vaatii ajoittain enemmän aikaa, joskus vähemmän, sen verran kun sille kulloinkin haluaa antaa. Alkuun pääsee pienelläkin summalla. 

–Laitteisiin saa uppoamaan rahaa isollakin hintahaitarilla, 200–5 000 euron edestä. Käytettynä kuitenkin löytyy vaikkapa ratteja tai polkimia edullisesti, joten alkuun pääsee pienemmilläkin summilla.  

–Olen nyt parin viikon ajan vetänyt joka tiistai kello kuudesta alkaen kisatapahtumia, joihin on vapaa pääsy ilman erillistä ilmoittautumista. AKK Pohjanmaan sarjat ja kisat ajetaan Assetto Corsa -nimisellä simulaattoriohjelmalla/pelillä.  

Aho kertoo, että vuonna 2015 on perustettu yhdistys Finnish Sim Racing Association ry (FiSRA), jonka tarkoituksena on muun muassa ylläpitää kansallista ja kansainvälistä ajosimulaattoriharrastusta. 

–Heidän sivuiltaan löytyy yleistä tietoa lajista, sekä muita sarjajärjestäjiä. Myös AKK Pohjanmaan Facebook sivuilta löytyy tietoa digitaalisen autourheilun toiminnasta. 

AUTOLIITTO JÄRVISEUDUN puheenjohtaja Timo Mattila haluaisi tarjota nuorille mahdollisuuden harrastaa digitaalista autourheilua. Ajatuksena olisi tehdä Autoliitto Järviseudun osastolle tarvittavat hankinnat sen mahdollistamiseksi, etsiä tilat ja mahdolliset yhteistyökumppanit. 

–Harrastajia kyllä löytyisi. Vimpelin kunnan puoleen olen asian kanssa kääntynyt ja rahoituksia kysellyt. Katsotaan, kuinka homma etenee. Näkisin sen tärkeänä, että tätäkin lajia olisi nuorilla mahdollisuus harrastaa, eikä kaikilla ole mahdollisuutta tehdä tarvittavia hankintoja kotiin.  

Mattila itse on harrastanut autourheilua jo vuodesta 1993. 

–Haettiin kaatopaikalta autonraato, siitä sitten kasasin itselleni jokkisauton. Siitä asti olen autoja harrastellut, nyt viimeisimpänä tätä digitaalista autourheilua. 

Lue lisää

Muuta luettavaa

Jaa tämä juttu:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Uutiset

Kirjaudu

Anna palautetta

Olemme uudistaneet nettisivumme, ja haluaisimme kovasti tietää mielipiteesi. Voit antaa tähän myös muuta palautetta, voit olla mukana kehittämässä sivuja eteenpäin. Halutessasi voit jättää yhteystietosi, jos haluat yhteydenottomme asiaan. Lämmin kiitos! Voit myös vastata nimettömänä.