Pidetään valot päällä

OLEN reilun puolentoista vuoden ajan luotsannut JPYP:n hallinnoimaa ja Aisaparin rahoittamaa Työ etsii tekijäänsä -hanketta. Hankkeen ensimmäiset hahmotelmat on luotu paperille jo vuonna 2017, kun alueen kärkiyrityksissä oli pitkään kytenyt huoli osaavan työvoiman riittävyydestä. Tuo huoli ei ole väistynyt. Tällä hetkellä keskustelu työvoimapulasta täyttää niin uutisotsikot kuin kahvipöytäkeskustelutkin.

Olen päässyt vierailemaan alueemme yrityksissä ja kuunnellut yrittäjien ajatuksia aiheesta. Työvoimapula korostuu aloilla, joissa käsin tehtävää työtä on paljon, mutta työvoimapula on todellista lähes joka alalla. Pelko työvoiman riittävyydestä on muutamille koitumassa jopa kasvusuunnitelmien esteeksi. Kauhukseni jotkut yritykset ovat pohtineet tuotannon siirtämistä lähemmäs kasvukeskuksia, jotta työvoimaa olisi paremmin saatavilla. Ajatuskin yritysten luisumisesta pois alueeltamme vetää hiljaiseksi. Sitä ei toivo kukaan. Vähiten ne yritykset itse, joiden historia ja juuret ovat vahvasti Järviseudun mullassa. On lähes huojentavaa tietää, että tällä hetkellä työvoiman saanti ei ole helppoa kasvukeskuksissakaan. Päinvastoin. Ja se antaa pientä pelivaraa miettiä alueellamme jatkon askelmerkit uudelleen.

Liike-elämässä on totuttu kilpailuun. On kiinnitetty huomiota laatuun, toimitusvarmuuteen, palveluun, hintaan jne. Nyt ollaan tilanteessa, jossa tulevaisuudessakin tullaan kilpailemaan työvoimasta. Parhaiten tässä tulevat pärjäämään yritykset, jotka onnistuvat näyttäytymään työnantajana edukseen.

On aika kääntää katse työntekijöihin. Puhutaan työnantajamaineesta. Millaisena yritys näkyy potentiaalisille työntekijöille? Mitä yrityksen nykyiset työntekijät viestittävät työnantajastaan? Kuinka se on onnistunut “brändäämään” itsensä työnantajana? Esimerkiksi nuoren mielikuva työnantajasta alkaa muodostua jo siitä, kuinka hänen kesätyöhakuunsa yrityksessä suhtaudutaan. Onnistunut työnantajakuva nostaa lojaalisuuden tasoa ja vähentää työntekijöiden vaihtuvuutta. Tuntuu, että harva alueemme yrityksistä kiinnittää tähän suunnitelmallisesti huomiota. Maine on syntynyt ikään kuin sattumien kautta. Toisille on käynyt hyvin ja toisille vähän huonommin. Ja molemmilla on vaikutuksia rekrytointiin. Kohdistetaan tulevaisuuden askelmerkit työnantajaimagoon. Sen aika on nyt!

JPYP on mukana käynnistämässä seutukunnallista kansainvälisiin rekrytointeihin tähtäävää hanketta. Hanke on yksi niistä monista toimenpiteistä, joilla JPYP pyrkii tukemaan ja edistämään alueemme yritysten ja osakaskuntien elinvoimaa. Sanonnan mukaan “viimeinen sammuttaa valot”, mutta sovitaan me kaikki tässä ja nyt, että tällä alueella valot pysyvät päällä myös jatkossa.

Maria Yli-Sikkilä, projektipäällikkö

Järvi-Pohjanmaan Yrityspalvelu Oy

Työ etsii tekijäänsä -hanke

Jaa tämä juttu:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Aihealueeseen liittyviä juttuja

Artikkelit vuosittain

Anna palautetta

Olemme uudistaneet nettisivumme, ja haluaisimme kovasti tietää mielipiteesi. Voit antaa tähän myös muuta palautetta, voit olla mukana kehittämässä sivuja eteenpäin. Halutessasi voit jättää yhteystietosi, jos haluat yhteydenottomme asiaan. Lämmin kiitos! Voit myös vastata nimettömänä.