Lukijan mielipideartikkeli:

Kannanotto käteisen rahan tarpeellisuudesta

eija-liisa_keskinen.jpg

Käteisen rahan saatavuutta heikentää pankkikonttoriverkoston karsiminen ja henkilökohtaisen pankkipalvelun alasajo. Suuntaus on johtanut siihen, että monet iäkkäät kansalaiset kohtaavat yhä suurempia pankkiasioinnin esteitä.

Käteinen on hyväksytty maksutapa kaikkialla euroalueella, ihmisillä tulee olla mahdollisuus jatkossakin valita maksutapansa. Suomen Pankin mukaan ainakin kansalaisten päivittäisen hyvinvoinnin kannalta tärkeät palvelut, ennen muuta elintarvikkeiden, lääkkeiden ja polttoaineen hankinta, on voitava tehdä käteistä käyttäen. Nämä palvelut on myös huoltovarmuuden kannalta luokiteltu kriittisiksi palveluiksi.

Osa kansalaisista on joutunut käteisen rahan saatavuuden ongelmien vuoksi kohtuuttomiin tilanteisiin. Kehitys on osa digitalisaatiota, johon vuoropuhelun sijasta pakotetaan vastoin eurojärjestelmän ja Suomen Pankin linjauksia.Samalla kun digitaaliset palvelut ovat helpottaneet monien arkea, on tämä sähköisen asioinnin digiloikka syrjäyttänyt osan iäkkäistä kansalaisista. Sähköiseen asiointiin tottumattomien ihmisten pankkiasiointi on jäänyt aiempaa heikommin saavutettavaksi ja se on heille keskimääräistä kalliimpaa.Niin kauan kuin kuluttajat tarvitsevat ja haluavat käyttää käteistä, sen pitää olla mahdollista ilman kohtuuttomia kustannuksia.

Mainos

Eija-Liisa Keskinen

Eläkeliiton Etelä-Pohjanmaan piiripuheenjohtaja

Lue lisää

Aihealueeseen liittyviä juttuja

Jaa tämä juttu:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Uutiset

Kirjaudu

Anna palautetta

Olemme uudistaneet nettisivumme, ja haluaisimme kovasti tietää mielipiteesi. Voit antaa tähän myös muuta palautetta, voit olla mukana kehittämässä sivuja eteenpäin. Halutessasi voit jättää yhteystietosi, jos haluat yhteydenottomme asiaan. Lämmin kiitos! Voit myös vastata nimettömänä.