Digiloikka hirvitti, mutta se onnistui

Eila Lakaniemi osallistui Jpyp:n digimarkkinointikurssille viime vuonna. Sen antia voi hyödyntää edelleen palauttelemalla asioita mieleen. Hän suunnittelee hyödyntävänsä myös tulossa olevia markkinointiin liittyviä kursseja. –Asiat kirkastuvat, kun niihin vähän perehtyy.
KUKKASALONKI Kastanjan yrittäjä Eila Lakaniemi on tyytyväinen ja helpottunut, ylpeäkin, kun yrityksen digitaaliset palvelut on saatu päivitettyä. Nettikauppa avautui 5. helmikuuta ja kotisivut ovat uunituoreet. Somessakin on aktivoiduttu. JPYP:n alueen yrityksiä on tsempattu digitalisaation hyödyntämisessä koronapandemian aiheuttamien toimintaympäristön muutosten vuoksi, ja huhtikuussa ilmestyy alueellisen digimarkkinoinnin työkirja.

–Nämä muutokset olivat olleet mielen päällä jo pitkään. Kieltämättä korona pisti ajattelemaan ja ryhtymään toimeen. Aikana, jolloin huvikseen ei kuljeskella kaupoissa ihastelemassa ja ihmettelemässä, nettimyynti ja some pelastavat paljon. Mainonnan merkitys korostuu.

Koska hän ei pidä itseään teknisesti taitavana ihmisenä, muutoksiin ryhtymiseen oli tietynlainen kynnys.

–Kukkatukku suositteli verkkokaupan perustamista, ja olihan valmiiseen eKukka-palveluun liittyminen helppoa, tarvittiin vain sähköpostiosoite. En vain ollut tullut selvittäneeksi asiaa aiemmin.

eKukka on valtakunnallinen ketju, johon kuuluu 510 kukkakauppaa. –Tilaukset tulevat minulle sähköpostilla, ja sitä kautta kulkee viestittely asiakkaiden kanssa. Maksujärjestelmä oli valmiina olemassa. Olen ollut erittäin tyytyväinen tähän systeemiin. Palvelua ovat löytäneet käyttämään monet niistä, jotka ovat ennenkin olleet asiakkainani, esimerkiksi muualle muuttaneet, jotka muistavat sukulaisia ja ystäviä kukkasin, mutta myös uudet asiakkaat.

Kastanja toimittaa kukkia paitsi Vimpelin alueelle, myös Luoma-aholle, Teerinevalle ja Itäkylään.

Nettikaupasta löytyy laaja valikoima erilaisia kukkakimppuja niin iloon kuin surunkin hetkeen, mutta myös viherkasveja. Lahjatavaraakin sinne on mahdollista laittaa myyntiin. –Nettikaupan kuvat ovat todella tärkeitä. Niiden perusteella voi myös toivoa muokkauksia värien ja kukkavalintojen sekä kimpun koon suhteen. Viestiosioon voi kirjata toiveita kukkien suhteen.

KOTISIVUT laati vimpeliläinen Viestintätoimisto Loistava. –Nettisivulta löytyvät yhteystiedot, yhteydenottolomake ja hyödylliset linkit esimerkiksi hautakiven suunnitteluun ja kattavasti asioita palveluihin liittyen.

Vaikka kaikki asiat voi teoriassa hoitaa tällä hetkellä etänä, useimmat haluavat henkilökohtaisempaa palvelua ja kontaktia etenkin suruasioissa. Edelleen asiat voi hoitaa kasvotusten kaupassa tai puhelimitse, mikä asiakkaalle parhaiten sopii.

–Maailma on muuttunut parin kymmenen yrittäjyysvuoteni aikana paljon. Loikkaus nykypäivään tuntui peikolta, miten osaan ja saan kaikki toimimaan, mutta ei se niin vaikeaa ollut. Jopa minä onnistuin, joten kyllä se käy kaikilta. Apua saa, kun osaa kysyä.

Mahdollisuuksiin tartuttu aktiivisesti

ON selvää, että yhä useampi yritys on alkanut panostamaan digimarkkinointiin ja perustanut, uusinut tai parantanut kotisivujaan hyödyntääkseen digitaalisen markkinoinnin mahdollisuudet mahdollisimman hyvin. Myös uusia verkkokauppoja on perustettu alueella useita, kertoo JPYP:n projektipäällikkö Anniina Heikkilä. Hän tarjoaa sparrausta yrityksille, jotka haluavat kehittää yrityksensä näkyvyyttä digitaalisissa kanavissa.

Heikkilä on kerännyt dataa yrityksistä, jotka ovat olleet mukana Digillä Huipulle- valmennuksissa tai olleet sparrattavana valmennuksen ulkopuolella, ja siitä, miten heidän some-näkyvyytensä on kasvanut.

–Mukana olleet yritykset, joita on noin50 yritystä, ovat selvästi aktivoituneet digimarkkinoinnin puolella ja kasvattaneet seuraajamääriään noin 10–30 prosentilla. Toki ei voida vetää selkeää johtopäätöstä, että se johtuisi valmennuksista ja sparrauksista – myös nopeasti muuttunut toimintaympäristö on pakottanut yrityksiä aktivoitumaan.

TIETYILLÄ aloilla verkkokauppa lähtee vetämään, jos asiakkaat tekivät jo ennen tilauksia verkon kautta, mutta toisilla liiketoiminnan liikkeelle saaminen verkossa vaatii enemmän ponnisteluja ja kokeiluja. On kuitenkin mukava huomata, että seudulla on tietynlaisia ”suunnannäyttäjiä”, joilta ne yrittäjät, jotka eivät ole niin edistyksellisiä digimarkkinoinnissa, katsovat esimerkkiä.

Yli 30 eri alan ja mikro- ja pk-yritykseltä saatiin vastauksia talvella toteutettuun kyselyyn digimarkkinoinnin käytöstä ja hyödyistä. Kyselyn tulosten ja yrityskohtaisten haastatteluiden pohjalta kootaan alueellisen digimarkkinoinnin työkirja, joka julkaistaan huhtikuussa. Siihen kerätään sekä vinkkejä että käytännön ohjeita digimarkkinointisuunnitelman tekemiseen, erilaisia ideoita alkuun pääsemiseen, sekä neuvoja myös edistyneemmille toimijoille.

SeAMK Maakuntakorkeakoulu ja JPYP järjestävät kevään aikana yhteistyössä kolme markkinointiin liittyvää maksutonta valmennusta. Markkinoinnin perusteet ja nykyaikaiset välineet toteutetaan Teamsissa 28. huhtikuuta, Kuvalla tehoa markkinointiin 5. toukokuuta ja Visuaaliset julkaisut Canvalla 11. toukokuuta

Jaa tämä juttu:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Aihealueeseen liittyviä juttuja

Anna palautetta

Olemme uudistaneet nettisivumme, ja haluaisimme kovasti tietää mielipiteesi. Voit antaa tähän myös muuta palautetta, voit olla mukana kehittämässä sivuja eteenpäin. Halutessasi voit jättää yhteystietosi, jos haluat yhteydenottomme asiaan. Lämmin kiitos! Voit myös vastata nimettömänä.