Asiakkaiden säästäväisyys kirkasti hankalaa pankkivuotta; myös uusia lainoja myönnettiin paljon

Markku Pelkonen, Jari Leivo ja Mervi Hautamäki esittelivät Alajärven Osuuspankin uudistettuja tiloja ja toimintoja.

Julkaistu:

Aihe:

–Isossa kuvassa meni yllättävän hyvin, korona ei päässyt tekemään hirveää hallaa, vaikka tietyillä aloilla, kuten ruoka- ja kuljetuspalveluissa tapahtui rajuja muutoksia, luonnehti pankinjohtaja Jari Leivo.

Suurin osa tuloksen pienentymisestä selittyy luottotappiovarauksilla ja arvon alentumisilla, joita merkittiin viranomaisten, kuten EKP:n kiristyneistä säännöistä johtuen 988 000 euroa. Leivon mukaan aitoja riskejä toteutui vain muutamia kymmeniä tuhansia.

–Sama tilanne on ollut muilla pankeilla. Uskon, että asiakkaat hoitavat luotot pois ja nämä nollautuvat. Luottokanta ei ole vuoden aikana muuttunut, mutta lainanhoitojoustoilla on pieni vaikutus.

Lähes 1 000 luotolle tehtiin maksumuutoksia maalis-toukokuun aikana, mutta lyhennysvapaiden tarve tasaantui talvea kohti.

Uusia luottoja myönnettiin 60 miljoonalla eurolla, mikä on Leivon mukaan iso määrä. Se jakaantui tasaisesti asunto-, yritys- ja maatalousrahoituksen kesken.

Asiakasliiketoiminta kasvoi 6,5 prosenttia ollen 621 miljoonaa euroa. Asiakasvarat kasvoivat 11,3 prosenttia 342 miljoonaan euroon ja talletuskanta 14,2 prosenttia, 248 miljoonaan euroon.

–Asiakkaat olivat säästäväisiä.

Bonuksia asiakasomistajille maksettiin 900 000 euroa ja tuotto-osuuksien korkoja noin 510 000 euroa. Pankki jakoi lisäksi 50 000 euroa yhteistyösopimusten muodossa paikallisille toimijoille kuten urheiluseuroille, tapahtumille sekä yksilöurheilijoille.

Mobiiliasiakkaiden määrä kasvoi kaikissa ikäryhmissä, yhteensä 19,2 prosenttia.

Käynnistyneeseen vuoteen Osuuspankissa lähdetään rauhallisin mielin. Uhkakuvia ei ole näkyvissä ja pankkiin luotetaan.

–Keskitymme palvelemaan mahdollisimman kattavasti Järviseudulla ja tuomaan yhteisölle mahdollisimman paljon lisäarvoa. Merkittäviä muutoksia kassapalveluihin ei ole suunnitteilla. Soinissa palvelemme kolmen päivänä viikossa.

ALAJÄRVEN Osuuspankki investoi viime syksynä laajaan kiinteistönsä saneeraukseen. Noin 14 viikkoa kestäneessä remontissa uusittiin julkisivulasitus, eteinen, talotekniikka ja lattiat, rakennettiin uudet äänieristetyt huonekkeet, joissa asiakkaiden palvelu onnistuu nyt kasvokkain, puhelimitse tai etäyhteydellä, uusien kalusteiden lisätessä työn ergonomiaa.

–Tämä on ollut valtavan hyvä muutos. Jokaisella on nyt oma huoneke, joita tarvittaessa vaihdetaan, mutta äänieristyksen nostaisin esille erityisen tärkeänä asiana, kertoi rahoituksen puolella asiakkuusasiantuntijana työskentelevä Mervi Hautamäki.

Remontin jälkeen kulku sisäkautta samaan konserniin kuuluvan OP Kodin tiloihin on mahdollinen myös asiakkaille, ja tilojen esteettömyyteen on panostettu. Saneeraus maksoi noin 500 000 euroa. Suuren osan siitä vei turvatekniikan päivitys, kuten kulun- ja kameravalvonta, sekä talotekniikka: lämmitys, ilmastointi, ilmastoinnin automatiikka ja energiatehokkuuden parantaminen.

–Edellinen remontti tehtiin alakerrassa vuonna 2005, ja yläkerta on uusittu 2011, kertoi pankinjohtaja Markku Pelkonen. –Pyrimme asiakas- ja työntekijäkokemuksen parantamiseen. Nyt turvallisuus vastaa tämän päivän vaatimuksia, ja tilat tukevat laajoja aukioloaikojamme; maanantaisin ja tiistaisin asiakaspalvelua saa kello 19 saakka.

Pankissa otettiin käyttöön vuoronumerojärjestelmä, jonka avulla toimihenkilöt näkevät jonossa olevat asiakkaat ja palvelevat heitä mahdollisimman pian. Tilat ja vuoronumerojärjestelmä ovat saaneet hyvää palautetta niin pankin väeltä kuin asiakkailtakin.

Jätä kommentti

Uutiset

Kirjaudu

Anna palautetta

Olemme uudistaneet nettisivumme, ja haluaisimme kovasti tietää mielipiteesi. Voit antaa tähän myös muuta palautetta, voit olla mukana kehittämässä sivuja eteenpäin. Halutessasi voit jättää yhteystietosi, jos haluat yhteydenottomme asiaan. Lämmin kiitos! Voit myös vastata nimettömänä.