Sosiaalihuollon LifeCare -järjestelmään siirtyvät kaikki sosiaalipalvelujen asiakastiedot, muun muassa palveluihin liittyvät päätökset.
Uuteen tietojärjestelmään siirtyminen ei edellytä asiakkaalta mitään toimenpiteitä eikä vaikuta hänen saamiinsa palveluihin.
Järjestelmänvaihdos saattaa aiheuttaa vuodenvaihteessa ja alkuvuodesta viivettä asiakasasioiden käsittelyyn, mutta kaikki tulleet hakemukset ja ilmoitukset pyritään käsittelemään mahdollisimman nopeasti.
Sosiaalihuollon LifeCare -asiakastietojärjestelmä on tietosuojan kannalta yhtä turvallinen kuin aiempikin järjestelmä.
Uusi tietojärjestelmä otetaan käyttöön koko maakunnassa Seinäjokea lukuun ottamatta. Järjestelmän sisältämät asiakastiedot ovat organisaatiokohtaisia, eli Evijärven ja Kauhavan alueella asiakastiedot ovat Kuntayhtymä Kaksineuvoisen sosiaalipalvelujen käytettävissä.
Sillä, että maakunnan eri toimijoilla on käytössään sama asiakastietojärjestelmä, pyritään edelleen yhtenäistämään sosiaalihuollon asiakasprosesseja sekä työ- ja kirjauskäytäntöjä, ja näin ollen takaamaan asiakkaalle tasalaatuista palvelua.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on määritellyt vuonna 2017 valtakunnalliset sosiaalihuollon palvelutehtävät, palvelut ja käyttöoikeudet, jotka on otettava käyttöön lain mukaan vuoden 2021 alkuun mennessä. Siirtyminen uuteen tietojärjestelmään tukee omalta osaltaan tätä prosessia.
Uuteen tietojärjestelmään siirryttäessä maakunnan sosiaalipalvelut liittyvät myös Kelan Kanta-arkistoon. Tämä tarkoittaa sitä, että lainmukaiset asiakastiedot tallennetaan ensi vuodesta alkaen sähköisesti Kanta-arkistoon, jossa ne ovat ensi vaiheessa oman organisaation ammattilaisten käytössä. Myöhemmin palvelun on tavoitteena laajentua niin, että asiakas voi tarkastella sosiaalihuollon arkistosta omia tietojaan suojatussa yhteydessä samoin kuin terveydenhuollon puolella OmaKanta-palvelussa.