Vapaaehtoiset avainasemassa kauppa- ja asiointipalvelujen onnistumisessa

Evijärvellä on toiminut kunnan organisoimana poikkeusolojen ajan kauppa- ja asiointipalvelu riskiryhmäläisille. Vahvasti vapaaehtoisvoimin toteutettu palvelumuoto on kerännyt hyvää palautetta asiakkailtaan.

EVIJÄRVELLÄ on toiminut koronapandemian aikaan kauppa- ja asiointipalvelu riskiryhmiin kuuluville. Projekti on ollut vahvasti vapaaehtoistoiminnan kautta toteutettava. Mukana on ollut myös useita arkipäivän toimiin keskeisesti liittyviä yrityksiä sekä organisaatioita.

Projekti sai alkunsa, kun yli 70-vuotiaat sekä muut riskiryhmät suositeltiin jäämään kotiin pandemian alkuvaiheessa. Palvelun organisoinnista vastaavan Evijärven kunnan kehittäjäkoordinaattorin Sanna Syrjälän mukaan tilanne tuli vastaan keväällä hyvin nopealla tahdilla, kun asetetut rajoitteet loivat merkittävästi haasteita riskiryhmäläisten arkipäivään.

–Kunnassa on tällä hetkellä yksi ruokakauppa ja ongelmaksi muodostui se, että kauppaan ei rajoitusten vuoksi päässyt lähtemään. Asia täytyi järjestää niin, että päivittäiset tarpeet on mahdollista saada kotiin, kuten esimerkiksi apteekin ja lääkkeiden kohdalla, Syrjälä tarkentaa.

KEHITTÄJÄKOORDINAATTORI kertoo, että projektissa pyrittiin alusta pitäen ottaa huomioon mahdollisimman paljon eri asioita ennen kauppa-avun käynnistämistä. Toimijoita projektiin tarvittiin useilta eri sektoreilta.

–Tämä tarjosi mahdollisuuden yhdistää voimat useamman eri organisaation kanssa. Olimme heti alussa yhteydessä Kaksineuvoiseen ja välitimme heille tietoa siitä, että kyseistä palvelua on mahdollista markkinoida sitä tarvitseville. Informoimme asiasta myös käytännön kotisairaanhoitoa. Tämän lisäksi otimme yhteyttä seurakunnan diakoniatyöhon, sillä diakonissa tuntee runsaasti seurakuntalaisia. Osuuspankin konttorin kanssa kävimme keskustelua maksupalvelukuorien saatavuudesta palvelun kautta, Syrjälä kommentoi.

Suurin osa evijärveläisistä asiakkaista ovat olleet ikäihmisiä. Monella heistä tilanne on ollut, että jälkikasvu ei ole enää asunut Evijärvellä. Pitkät etäisyydet voivat luoda huolta läheisten selvitytymisestä.

–Nuoremmat sukupolvet ovat olleet hirveän tyytyväisiä, kun ovat voineet tällä palvelulla turvata luottavaisin mielin isänsä ja äitinsä ruuan saannin, kun eivät ole itse välttämättä päässeet asiassa auttamaan, Syrjälä sanoo.

KORONARAJOITUKSET ovat kevenemässä kesäkuun alussa. Kunta on kuitenkin joka tapauksessa varautunut useampaan erilaiseen skenaarioon tulevan varalle. Valmius jatkaa palvelua on niin kauan kuin tarve vaatii.

–Olemme Evijärvellä päättäneet jatkaa kesäkuun loppuun asti tätä systeemiä. Sen jälkeen jatkamme tilanteen mukaan riippuen siitä, minkälaisia suosituksia ja rajoituksia on luvassa ja tuleeko uusi tartunta-aalto. Meillä on joka tapauksessa tässä tosi hyvä malli tulevaisuudelle, jos jossain kohtaa tarve tulee uudelleen vastaavanlaiselle palvelulle, Syrjälä ilmoittaa.

Palvelu on kerännyt hyvää palautetta ja asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä. Myös kauppatavaroiden kerääjinä ja kuljettajina toimineet vapaaehtoiset ovat pitäneet työstään.

–Palvelun toteutuksesta tulee hyvä mieli. Se on sellaista sydämestä lähtevää tekemistä. Vapaaehtoiset ovat olleet mahtava 14 hengen porukka joustavia ja yhteisöllisiä huipputyyppejä. Jos heitä ei olisi ollut, ei tämä olisi voinut millään toteutua näin sujuvasti ja onnistuneesti, Syrjälä toteaa.

Jaa juttu: