• Yrittäjä Jussi Keijonen vastaanotti Kraatterijärven toimijoiden vuoden yritys -tunnustuksen. Kuva: Kraatterijärven toimijat

Punaisen Tuvan Viinitilalla vuosittain 15 000 kävijää

Kraatterijärven toimijat ry palkitsi ensimmäisen kerran vuoden yrityksen. Tunnustuksen sai Punaisen Tuvan Viinitila Alajärveltä.

PUNAISEN Tuvan Viinitilalla eletään vuoden kiireisimpiä aikoja: pikkujoulukausi tuo päivittäin ryhmiä Koskenvarrelle. Toinen iso sesonki Jussi Keijosen luotsaamalla yrityksellä on kesäteatteriaika. Vuosittain Punaisen Tuvan Viinitilalla vierailee noin 15 000 kävijää ruokailemassa, kahvilla tai viininmaistajaisissa sekä ostoksilla, sillä tiloja ja pitopalvelua hyödynnetään erilaisten juhlien, kokousten ja koulutusten järjestämisessä.

Matkailuyhdistys Kraatterijärven toimijat ry valitsi ensimmäistä kertaa vuoden yrityksen ja Keijonen palkittiin ansiokkaasta matkailutyöstä yhdistyksen syyskokouksessa. Keijonen on kehittänyt alueen matkailua ja tehnyt sitä tunnetuksi aktiivisesti yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Myös yrityksen kansainvälistymissuunnitelmat osoittavat rohkeutta ja yritystoiminnan suunnitelmallisuutta, todetaan palkinnon perusteissa. Punaisen tuvan viinitilan toiminnasta hyötyvät myös alueen muut matkailu- ja palvelualan yritykset.

Jussi Keijonen otti vetovastuun isänsä Jorman 25 vuotta sitten perustamasta yrityksestä vuoden 2011 alussa. Oman väen lisäksi yritys työllistää yhden työntekijän vakituisesti, kaksi osa-aikaista ja sesonkiaikoina useampia. Sopimusviljely ja mehun puristaminen, jotka tehdään ostopalveluna, tuovat myös työtä ja tuloa lähialueelle. Marjoista valmistetaan yrityksen päätuotteita, viinejä, joissa vesi on korvattu koivunmahlalla. Sekä Kohina että Kupliva on palkittu laatutuotteina.

Yksi kolmasosa tuotannosta menee vientiin ja myydään Alkon kautta, loput tilan omasta myymälästä. Kapasiteettia olisi kolminkertaistaa tuotanto, joten kasvua haetaan ulkomailta. –Saksaan on ollut vientiä jo jonkin aikaa. Kiinan ja Venäjän markkinoille pääsyn eteen tehdään nyt töitä. Apua on saatu Jpyp:ltä ja INTO Seinäjoelta.

KEIJONEN näkee verkostoitumisen matkailualalla tärkeänä. –Yksittäisen yrityksen palvelut eivät riitä, vaan matkailijan valintaan vaikuttaa alueen kokonaispalvelutarjonta. Erityisesti tämä korostuu ryhmämatkailijoiden kohdalla.

Järviseudulla on paljon kohteita, joilla on oma asiakaskuntansa: Nelimarkka-museo, Lappajärven kesäteatteri, golf ja pesäpallo sekä majoitusmahdollisuus Kivitipussa ja Alvariinissa tuovat väkeä. –Lisäksi on paljon aktiivisia pienempiä toimijoita, esimerkiksi Koskenvarren Highlander: samalla kun ryhmä ruokailee täällä, he voivat piipahtaa siellä katsomassa eläimiä ja tekemässä ostoksia.

Keijonen kannustaakin muita alueen matkailu- ja palvelualan yrityksiä tulemaan mukaan Kraatterijärven toimijoihin. –Kraatterijärven Ihmeet -brändin alla on ollut hyvä tehdä yhteistyötä, saavuttaa näkyvyyttä ja herättää asiakkaiden mielenkiintoa.

KRAATTERIJÄRVEN toimijoihin kuuluu 44 yritystä, seuraa ja kuntaa. Ensi vuonna yhdistys julkaisee uuden verkkosivuston ja tuotemanuaalin sekä osallistuu lukuisiin myynti- ja markkinointitilaisuuksiin.

Jaa juttu: