Päivystysapu 116 117 -puhelinpalvelusta neuvoja ja ohjausta

9. JOULUKUUTA alkaen Etelä-Pohjanmaalla palvelee Päivystysapu 116 117 -puhelinpalvelunumero. Maksuttomaan numeroon voi soittaa ympäri vuorokauden, jos on kysyttävää sosiaali- ja terveyspalveluita koskevista asioista.

Se on tarkoitettu kiireellisiin tilanteisiin, jotka eivät kuitenkaan kuulu hätäkeskukselle. Tarvittaessa ammattilainen antaa neuvontaa, jonka avulla soittaja pärjää vaivansa kanssa avun saantiin asti.

–Palvelusta on hyviä kokemuksia niistä maakunnista, joissa se on jo otettu käyttöön, kertoo Järvi-Pohjanmaan terveyspalvelujohtaja Ioannis Stogiannidis.

Valtakunnallinen tavoite on, että 116 117 palvelisi kautta maan vielä tämän vuoden aikana.

Oma terveyskeskus on oikea osoite terveyttä koskeville puheluille sen ollessa auki. Muulloin kuin sen kiirevastaanoton aukioloaikana voi soittaa 116 117. –Palvelua tuottavat Seinäjoen päivystyksen työntekijät. Jos he eivät voi vastata heti, he soittavat takaisin. Yhtenäisestä Lifecare -tietojärjestelmästä he näkevät tarvittaessa soittajan tiedot ja tekevät hoitotarpeen arvion, joka lähetetään potilaan omaan terveyskeskukseen erikseen nimetylle hoitajalle. Tämä lukee tiedot tullessaan aamulla töihin ja ottaa kyseisen asian hoitaakseen.

116 117:ssa kuunnellaan potilasta ja ohjataan oikeaan osoitteeseen, tarvittaessa puhelu voidaan yhdistää suoraan 112:een. Neuvoja voi kysyä esimerkiksi flunssan, pitkittyneen rytmihäiriön, pienen tapaturman tai tulehduksen hoitoon, tai jos jokin asia mietityttää. Tarvittaessa puheluun vastaava konsultoi muuta ammattilaista. Ratkaisu pyritään löytämään yhdessä soittajan kanssa.

–Tästä numerosta ei voi kysyä labratuloksia, uusia reseptejä tai varata hoitoaikoja. Ne hoidetaan oman terveyskeskuksen kautta.

KOKEMUS palvelusta on, että ihmiset ovat tyytyväisiä, kun saavat kiinni ammattilaisen. Ei haluta lähteä yöllä päivystykseen jonottamaan useaksi tunniksi, jos sitten siellä todetaankin, että tule huomenna takaisin, Stogidiannis toteaa. –Palvelun toivotaan myös vähentävän hätänumeron kuormitusta. Sinne soitetaan pienistä ja kiireettömistäkin asioista, jos ei ole tietoa, missä asian saa hoidettua. Ymmärrämme, että potilaalla on aina hätä, mutta resurssien jaon vuoksi oikean osoitteen löytyminen kullekin asialle on tärkeää, ettei tule kaaosta.

JÄRVI-POHJANMAAN terveyskeskuksessa Alajärvellä kiirevastaanotto palvelee päivystävän ensiapuhoitajan voimin aamukahdeksasta iltakahdeksaan. –Muistuttaisin siitä, että kiirevastaanotossa hoitoon pääsee 1–3 päivän aikana hoitotarpeen arviosta riippuen. Se ei ole päivystys, vaan päivystystapaukset hoidetaan Seinäjoella.

Kiirevastaanotto on usein kuormittunut maanantaisin ja perjantaisin, vaikka sitä hoidettaisiin kahdenkin lääkärin voimin. Jos asia voi odottaa, Stogidiannis suosittelee tulemaan vastaanotolle tiistaista torstaihin.

Jaa juttu: