Paperilehti pitää pintansa

Paikallislehtiväki kokoontui viime viikolla vuotuisille seminaaripäivilleen Kalajoelle. Luentoja ja keskusteluja hallitsi jo pitkään jatkunut media-alan murroskausi.
Paikallislehtien kohdalla tilanne ei ole kaikkein synkin. Jo kymmenen vuotta sitten esitetty ennuste paperilehtien kuolemasta oli ennenaikainen. Paikallislehti koetaan edelleen tärkeäksi ja sitä halutaan tilata.

Lehtien suosittua aineistoa ovat myös mainokset ja ilmoitukset. Sanomalehtien liiton tutkimuksen mukaan suomalaisten mieluisin mainoskanava kaikissa ikäryhmissä on painettu lehti, sillä 43 prosenttia asettaa paperilehden ensimmäiseksi, mistä haluaa lukea mainontaa. Toiseksi mieluisin väline 12 välineen joukossa on televisio, josta mieluiten mainontaa seuraa 12 prosenttia kansalaisista.
Taloudellisesti suuria haasteita lehdille ovat Itellan jakeluhinnat ja jakelusysteemin muutokset. Monet lehdet ovatkin siirtyneet ostamaan jakelun edullisemmilta jakelufirmoilta ja parhaillaan muutamat suuret lehdet suunnittelevat yhteistä jakelutoimintaa.
Korkeat postinjakelumaksut nostavat kustannukset niin korkeaksi, ettei niitä kaikkia voi lisätä tilaushintaan. Järviseudun Sanomissakin tähän asiaan joudutaan miettimään ratkaisuja.

Jaa tämä juttu:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Aihealueeseen liittyviä juttuja

Artikkelit vuosittain

Anna palautetta

Olemme uudistaneet nettisivumme, ja haluaisimme kovasti tietää mielipiteesi. Voit antaa tähän myös muuta palautetta, voit olla mukana kehittämässä sivuja eteenpäin. Halutessasi voit jättää yhteystietosi, jos haluat yhteydenottomme asiaan. Lämmin kiitos! Voit myös vastata nimettömänä.