Sininen tie tekee paluun

Beautiful shot of a narrow cement road alongside a forest with amazing clear sky
Pohjoisen Euroopan halki kulkeva Sininen tie on palaamassa eläväksi yhteistyön, matkailun ja huoltovarmuuden väyläksi. Kuva: Freepik.
Beautiful shot of a narrow cement road alongside a forest with amazing clear sky
Pohjoisen Euroopan halki kulkeva Sininen tie on palaamassa eläväksi yhteistyön, matkailun ja huoltovarmuuden väyläksi. Kuva: Freepik.
Julkaistu:
Kategoria:
,

Pohjoisen Euroopan halki kulkeva Sininen tie on palaamassa eläväksi yhteistyön, matkailun ja huoltovarmuuden väyläksi. Uusi Rediscover Blue Way -hanke elvyttää Suomen ja Ruotsin välisen klassikkoreitin ja tuo sen merkityksen jälleen näkyväksi. Hankkeen projektipäällikkö Annie Laitila ja Suomen Sininen tie ry:n puheenjohtaja Jorma Keijonen kertovat, miksi tämä perinteinen tie on ajankohtaisempi kuin koskaan – ja miten se voi tulevaisuudessa tukea niin matkailua, elinvoimaa kuin varautumistakin.

Klassikkoreitti palaa eläväksi – ja saa uuden merkityksen

Sininen tie on ollut osa pohjoista identiteettiä jo 1960-luvulta saakka. Se kulkee Norjan Mo i Ranasta Ruotsin ja Suomen halki aina Petäjävedelle asti. Reitti on yhdistänyt niin matkailijoita, yrittäjiä kuin kulttuuritoimijoitakin – mutta viime vuosina yhteistyö on hiljentynyt. Nyt Rediscover Blue Way -hankkeessa tämä klassikkoreitti herätetään uudelleen eloon. Tavoitteena on rakentaa pysyvä ja avoin yhteistyöverkosto, joka kokoaa kuntia, yrityksiä ja yhteisöjä saman pöydän ääreen.

Yhteistyöllä elinvoimaa ja näkyvyyttä

Hankkeessa vahvistetaan rajat ylittävää yhteistyötä ja edistetään kestävää kehitystä. Samalla kartoitetaan reitin varrella toimivia yrityksiä, matkailukohteita ja palveluja, jotta Sininen tie voi tulevaisuudessa toimia myös yhteisenä markkinointikanavana. Kunnille ja alueille hanke tarjoaa mahdollisuuden olla mukana kehittämässä pohjoisen Euroopan näkyvintä länsi–itä-suuntaista matkailu- ja yhteistyöreittiä.

Faktoja hankkeesta

· Nimi: Rediscover Blue Way

· Kesto: 2025–2026

· Rahoitus: Interreg Aurora -ohjelma (EU ja Lapin liitto)

· Hallinnoija: Lappajärvi Invest Oy

· Kumppanit: Suomen Sininen tie ry ja Ruotsin Blå Vägen -verkosto

· Kokonaisbudjetti: 40 000 €, josta Suomen osuus 20 000 €

Lue myös:

Jaa Somessa

Jätä kommentti