Vappuna vaalittiin vanhojen moottoriajoneuvojen kulttuuria. Perinteisen museoautojen vappuajelun lähtöpaikkana oli Lehtimäki ja reitti kulki Rantakankaan, Levijoen ja Hoiskon kautta Luoma-aholle. Vappuajelua on ollut suunnittelemassa ja järjestämässä Hannes Lanamäki.
Vanhat autot kiinnostivat ja tien varsille oli tullut väkeä katsomaan hienoja menopelejä. Lehtimäkeläiset Matti ja Annikki olivat seuraamassa Lehtimäellä tien varrella ohikulkevia autoja. Annikin suosikki on pitkäpyrstöinen Cadillac, kuten hän sanoi.
Vimpeliläinen Esa Pyhälahti tuli vappuajeluun Audi 100:lla, joka on vuosimallia 1983 ja ostettu silloin Sääksjärvelle. Kone on 5-sylinterinen diesel, 1,9-litrainen ja 100 hevosvoimaa. Esa kertoi harrastaneensa vanhoja autoja 1993 vuodesta lähtien.
Hannes Lanamäen musta Mersu, vuosimallia 1952 kiinnosti. Tällaiset autot olivat silloin harvinaisia; diesel, takavetoinen ja 40 hevosvoimaa. Auto on peräisin eteläsuomalaisesta kartanosta.
–Jarrut pitää huoltaa, mikä vaatii erikoistumista vanhoihin autoihin.
Jari Lakaniemen tyylikäs viininpunainen Mustang Ford edustaa autoistuvaa 60-luvun Suomea ja on luonnollisesti suosittu jenkkiauto. Autossa on mustat nahkaistuimet. Näitä ensimmäisiä Mustangeja kutsuttiin 64,5-malliksi. Se on 5,7-litrainen ja nelivaihteinen moottori, 350 hevosvoimaa, bensakone ja takavetoinen. Auto on tuotu Nurmoon 80-luvulla Hämeestä.
–Aikaa on mennyt autoa laittaessa, ja rahaa. Varaosia saa Suomestakin, mutta lähinnä Amerikasta. Autolla on hankalaa ajaa soratiellä, kertoi Lakaniemi.

Jesse Viirumäki oli tullut Soinista tyylikkäällä vuoden 1930 Fordilla. Se on nelivaihteinen, nelisylinterinen,2,8 litrainen bensakone. Edessä on paikka kolmelle ja myös takana. Hän huoltaa itse autonsa.
–Jos ei saa varaosia, pitää rakentaa itse.
MTV:n tutkimuksen mukaan veteraaniautoilijat ovat ahkeria autonsa huoltajia.
Viirumäen auto on hankittu Keski-Suomesta ja se on luonnollisesti museorekisteröity.
–Aina kun pysähtyy jossain, niin kysytään auton vuosimallia, hän kertoo.
Hänellä on ollut myös 1964 Cadillac.



Itäautojakin oli paikalla, esimerkiksi Moskvits eli Mosse ja nelisylinterinen Volga, joka on tuotu Parkanosta, kertoi Reijo Harju. Auto on vuodelta 1964 ja sitä on käytetty taksina sen lämpöisyyden vuoksi. Ratissa on kolme käsivaihdetta ja autossa on paikka kuudelle.
–Tällainen oli ensimmäinen autoni nuorena.

Vimpeliläislähtöinen Arto Järviaho omistaa Mersun 190 D63, joka on diesel, nelisylinterinen ja nelivaihteinen.
–Se oli ensin velipojalla ja ostin sen, kun hän oli armeijassa. Tähänkin autoon mahtuu kuusi matkustajaa ja auto on ollut taksina.
Lasse Pippola



Kommentti
Ajan ilmiö: autonostalgiaa
Vanhat autot ovat matka läpi historian; klassikot, maailman ympäri tunnetut vintage- eli vuosikerta-autot ja veteraaniautot. Autokaunottarella on monta nimeä: moottorivaunu, hyrysysy, kiesi, biili, menopeli, automobiili ja kaara.
Nämä kiehtovat, houkuttelevat, omaavat historiallista arvoa erityispiirteineen ja niillä on oma paikkansa autoista innostuneen sydämessä.
Auto oli jo 1950-luvulla elintason symboli, mutta myös vapauden, itsenäisyyden ja elämänvaiheen merkki. Autoissa kiinnostavat ja kiehtovat lapsuuden unelmat, fiilistely, vanhojen autojen rassaus ja mobilistien kokoontuminen yhteen eri puolelta Suomea. Nämä nousivat esille harrastajien kommenteissa. Ja onhan ne tyylikkäitä.
Museoautoharrastajia on 40 000 Suomessa, ja määrä on kasvava.















