Korkeakouluopintojen alkuun Alajärvellä 

Kuvassa vasemmalta Essi Mäki-Mantila, Sanna Ahonen ja Jenni Kangastie opintojen parissa Hubi25:n tiloissa. Kuva: Marjo Vistiaho.
Kuvassa vasemmalta Essi Mäki-Mantila, Sanna Ahonen ja Jenni Kangastie opintojen parissa Hubi25:n tiloissa. Kuva: Marjo Vistiaho.
Kuvassa vasemmalta Essi Mäki-Mantila, Sanna Ahonen ja Jenni Kangastie opintojen parissa Hubi25:n tiloissa. Kuva: Marjo Vistiaho.
Kuvassa vasemmalta Essi Mäki-Mantila, Sanna Ahonen ja Jenni Kangastie opintojen parissa Hubi25:n tiloissa. Kuva: Marjo Vistiaho.

Kahdeksan opiskelijan ryhmä aloitti kokeilun, jossa korkeakouluopintojen pariin pääsee omalla kotipaikkakunnallaan. Lähipäiviin voi osallistua ryhmänä etäyhteydellä Alajärvellä, muu osa opinnoista tehdään verkossa. 

SEINÄJOEN ammattikorkeakoulu SEAMK lähti vuoden alussa toteuttamaan uutta kokeilua, jossa ammattikorkeakoulun tradenomiopintojen pk-yrittäjyyteen suuntautuvien opintojen ensimmäiset 60 opintopistettä voi tehdä niin kutsuttuina polkuopintoina Alajärvellä. 

Koska opinnot tehdään monimuotoisesti suurilta osin verkossa, voivat opiskelijat suorittaa opinnot työn ohessa kotipaikkakunnallaan tai sen lähellä. 

Ammattikorkeakoulun näkökulmasta polkuopinnot tuovat sekä Järviseudulle uusia osaajia että antavat paikallisille mahdollisuuden kehittää ammattitaitoaan lähellä kotia. Samalla työvoiman osaaminen kehittyy, mikä tukee alueen yritysten elinvoimaisuutta. 

Ryhmän opiskelijat ovat Alajärveltä, Vimpelistä, Soinista ja Ähtäristä. Kolme polkuopiskelijaa kertoi kokemuksistaan neljän kuukauden opintotaipaleen jälkeen. 

Tilitoimistossa työskentelevä kirjanpitäjä, taloushallinnon asiantuntija Sanna Ahonen Vimpelistä kävi aikoinaan lukion kotipaikkakunnallaan ja sitten kauppaoppilaitoksen Alajärvellä. Sen jälkeen hän meni suoraan töihin tilitoimistoon, jossa meneillään on yhdeksäs vuosi. 

Elämäntilanne mahdollistaa Ahosen täysipainoisen opiskelun työn ohella.  

–Lapset ovat jo teini-ikäisiä, joten he eivät vaadi samalla lailla aikaa kuin pienet lapset. Viime syksynä ajattelin, että nyt olisi senkin puolesta aikaa harrastukselle, opiskelulle tai muulle itsensä kehittämiselle. Sitten sattumalta kaverini lähetti minulle linkin tästä alkavasta koulutuksesta, ja tuntui, että sehän sopisi minulle mainiosti. 

Ahonen mietti asiaa yhden viikonlopun ajan, ja päätti haun alkaessa maanantaina kahdeksalta aamulla laittaa hakemuksen sisään. Paikat koulutukseen menivätkin uskomattoman nopeasti.  

–Ajattelin, että eihän hakemalla mitään häviä. Aloituspaikkoja oli kuitenkin vain kahdeksan, joten tiesin, että haku pitää tehdä heti kun se aukeaa. Kello 8.03 sain ilmoittautumisen tehtyä, ja siinä luki jo silloin, että koulutus on jo täynnä. Pääsin viidennelle varasijalle. Osa hakijoista oli hakenut sekä Seinäjoelle että Alajärvelle, ja paikkoja tänne vapautui niiltä, jotka menivät Seinäjoelle. 

“Jos tämä ei olisi ollut mahdollista, olisin todennäköisesti etsinyt opiskelupaikkaa muualta kuin SEAMKista”

Yhden opintopisteen saavuttamisen on arvioitu vaativan noin 27 tunnin opiskelua. Se tarkoittaa, että tekemisestä ei tule pulaa.  

–Aloittaessani olin tosi innoissani, ja ajattelin omalla kokemuksellani alun olevan helppokin. Mutta kyllä tässä saa ihan tosissaan opiskella ja tehtäviä on paljon. 

Essi Mäki-Mantila valmistui syksyllä 2012 Jyväskylän ammattikorkeakoulusta toimintaterapeutiksi, ja Järviseudulla Mäki-Mantila tunnetaankin toimintaterapiaan keskittyvästä yrityksestään TerapiaMessi.  

–Syksyllä tulee kymmenen vuotta TerapiaMessin aloituksesta, aloitimme yrityksen kahdestaan Maiju Korkea-ahon kanssa. 

TerapiaMessi on kymmenessä vuodessa kasvanut kahden naisen firmasta seitsemän muutakin henkilöä työllistäväksi yritykseksi. Mäki-Mantila on yrityksessä hoitanut taloushallintopuolta, ja varsinainen terapiatyö on viime vuosina jäänyt vähemmälle.  

–Olin jo pitkään ajatellut, että haluaisin opiskella lisää juuri yrityselämän talous- ja HR-puolta. Kun tämän koulutuksen mainos tuli vastaan, ajattelin tämän olevan juuri sitä mitä olen hakemassa. 

Mäki-Mantila nostaa erittäin tärkeäksi seikaksi sen, että polkuopinnot voi tehdä kokonaan omalla paikkakunnalla.  

–Jos tämä ei olisi ollut mahdollista, olisin todennäköisesti etsinyt opiskelupaikkaa muualta kuin SEAMKista. Olisi se ihan kynnyskysymys, jos pitäisi vaikka yksi päivä viikossa lähteä toiseen kaupunkiin. 

Kirjanpitäjänä työskentelevällä Jenni Kangastiellä oli jo pidemmän aikaa ollut haaveena alaan liittyvä korkeampi tutkinto. Aiemmin hän on kouluttautunut ammattikorkeakoulussa restonomiksi.  

–Polkuopinnot tuntuivat minulle sopivalta tavalta. Päätökseen vaikutti merkittävästi se, että opinnot voi suorittaa omalla kotipaikkakunnalla Alajärvellä. Käytäntö on toiminut kuten odotinkin, eli kaikki opintoihin liittyvä on verkossa ja kerran kuussa saa osallistua lähiopetuspäivään. 

Kangastie on käynyt lähiopetuspäivissä mielellään, sillä silloin opetuksen lisäksi saa nauttia toisten polkuopiskelijoiden vertaistuesta. 

Parhaillaan Kangastie on hoitovapaalla lasten kanssa ja tekee opintoja siinä sivussa.  

–Opintoja tehdään vuoden aikana aika runsaasti. Ehkä opintojen vaatima työmäärä on vähän päässyt yllättämään, mutta ainakin tässä kokee oppivansa uutta. Haastavuudestaan huolimatta opintojen tekeminen on mahdollista. 

Kangastien aikeena on polkuopintojen jälkeen jatkaa SEAMKin tradenomiopintoja.  

–Kyllä jatkan opiskelua. Paljon on toki muuttunut siitä, kun viimeksi olin ammattikorkeakoulussa, silloinhan kaikki tehtiin kynällä ja paperilla. Joka tapauksessa tämä on tuntunut todella toimivalta tavalta aloittaa opinnot. Vaikka paljon on tehtävää, olen kokenut saavani tarpeeksi joustoakin. 

Jukka Vuorio 

Artikkeli on tuotettu osana SEAMKin, Jamin ja JPYP:n toteuttamaa ja Euroopan unionin osarahoittamaa Järvi-Pohjanmaa monipaikkaisen asumisen edelläkävijäksi –hanketta, joka on saanut Leader Aisapari ry:n myöntämää EU:n maaseuturahoitusta. 

Mainos
Kesäseutu 2025 600x600

Jaa Somessa

Facebook
X (Twitter)
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Jätä kommentti