Joukkoliikenteen palvelutaso pyritään säilyttämään kuntarahoituksen turvin

ELY-keskuksen määräraha on putoamassa viime vuoden viidestä miljoonasta noin 4,3 miljoonaan euroon.
ELY-keskuksen joukkoliikenteen määräraha on putoamassa viime vuoden viidestä miljoonasta noin 4,3 miljoonaan euroon. Kuva: Pixabay.

ELY-KESKUS on keskustellut kuntien kanssa järjestetyissä joukkoliikenteen suunnittelupalavereissa nykyisen liikenteen matkustajamääristä ja tämän pohjalta tarpeista, joita yhteysväleillä on vuodesta 2025 eteenpäin. Suunnittelupalaverissa on esitetty ELY-keskuksen ehdotukset yhteysvälin vuorotarjonnasta sekä kuntien rahoitusosuuksista. Kunnille ehdotetut kustannustenjako-osuudet pohjautuvat vuorotarjontaan, kuntakohtaisiin nykyisiin matkustajamäärin sekä ELY-keskuksen määrärahatilanteeseen. ELY-keskuksen määräraha on putoamassa viime vuoden viidestä miljoonasta noin 4,3 miljoonaan euroon. Kuntarahoituksen turvin joukkoliikenteen palvelutaso pystytään säilyttämään nykytasolla tai lähellä sitä eikä tarpeettomia leikkauksia tarvita.

ELY linjaa kustannusjaon periaatteissa, että mikäli liikennetarjonta säilyy lähellä nykyistä, kunnan kustannusosuus pidetään lähellä nykytasoa; jos liikennetarjonta vähenee nykyisestä, kunnan kustannusosuutta lasketaan hieman. Kustannustenjako-osuuksissa huomioidaan erityisesti kuntaa palvelevan vuorotarjonnan laajuus ja se, kuinka ne palvelevat kuntaa. Yhteysvälien kustannuksiin vaikuttavat myös keskeisesti lipputulot. Yhteysväleillä, joilla on enemmän lipputuloja, lipputulot kattavat suuremman osan hankintakustannuksista ja tämä vähentää euromääräisesti kuntarahoituksen tarvetta.

Evijärven ja Soinin maksuosuudet nousevat hieman, muissa kunnissa laskua

Maksusitoumukset tulevat kuntien hyväksyttäviksi tammikuun 24. päivään mennessä. Kustannusarvioihin perustuen Evijärven maksuosuus nousisi 35 761 eurosta 37 000 euroon ja Soinin noin 41 000 eurosta 43 000 euroon, Alajärven laskisi 13 481 eurosta 13 000 euroon, Vimpelin 10 000 eurosta 4 000 euroon ja Lappajärven 24 429 eurosta noin 21 000 euroon ilman arvonlisäveroa.

Evijärvi–Lappajärvi-välin liikennöinti maksaa noin 80 000 euroa vuodessa (+/- 20 000 euroa). ELY maksaa summasta 75 prosenttia, Evijärvi 15 ja Lappajärvi 10. Matkustusmäärä on ollut 3 500 molemmissa kunnissa.

Evijärvi–Kauhava-välille tulevan uuden asiointiyhteyden kustannusarvio on noin 50 000 euroa vuodessa (+/- 20 000 euroa), kustannus menee puoliksi ELY:n ja Evijärven kesken. ELY-keskus kantaa bruttosopimuksen lipputuloriskin.

Alajärvi–Vimpeli–Lappajärvi-linjan kustannusarvio 80 000 euroa, ELY-keskus vastaa kustannuksista 85-prosenttisesti, kuntien maksuosuus on viisi prosenttia kunkin. Yhteysvälillä on ollut matkustajia aiemmin Alajärveltä 6 879 (55,75 prosenttia), Lappajärveltä 4 036 (34,90 prosenttia) ja Vimpelistä 1 153 (9,35 prosenttia).

Alajärvi–Karvala–Lappajärvi ja Alajärvi–Kortekylä–Sahala -linja on sisältynyt aiemmin Alajärvi–Vimpeli–Lappajärvi sopimukseen. Rahoitus on nyt uudessa hankinnassa. Kustannusarvio on 60 000 euroa. ELY-keskuksen maksuosuus on 75 prosenttia, Alajärven 10 ja Lappajärven 15. Matkustajista 3 933 eli 65 prosenttia on Lappajärveltä.

ELY:n kustantamia koulupäivisin ajettavia linjoja lakkautuu alueelta 12; osa niistä siirtyy kuntien vastuulle. Lakkautuvia ovat muun muassa aamuvuorot 181A Evijärvi–Kortesjärvi–Kauhava, 177B Kauhava–Lappajärvi, 182A, Evijärvi–Kortesjärvi, samoin iltapäivävuorot 180A Karvala–Kauhava, 181B Kauhava–Kortesjärvi– Evijärvi, 184B Lappajärvi–Lammi–Jokikylä–Evijärvi ja 174B Alajärvi–Isoniemi–Vimpeli.

Vimpeli hyväksyi maksusitoumuksen

VIMPELIN kunnanhallitus hyväksyi 13. tammikuuta maksusitoumuksen ELY:n joukkoliikenteen yhteysvälille Alajärvi–Vimpeli–Lappajärvi. Varsinainen sopimuskausi on 2.6.2025–6.6.2027 ja sopimukseen sisältyy kaksi optiovuotta. Optioiden käyttämisestä päätetään erikseen. Varsinainen kustannustenjakosopimus lähetetään kunnalle allekirjoitettavaksi hankintapäätöksen laatimisen jälkeen. Mikäli kustannukset nousevat merkittävästi ELY-keskuksen arvioimasta, voidaan kustannustenjako-osuuksia tarkastella uudestaan ennen kustannustenjakosopimuksen allekirjoittamista. Vimpelin osuus arvioiduista 80 000 euron kustannuksista on viisi prosenttia vuodesta.

Luitko jo nämä?

Vimpelin matkapuhelinhakemisto päivitetään – Viikon 3 Lyhyitä uutisia – Järviseudun sanomat

Kohti keveämpää kemikaalikuormaa  – Järviseudun sanomat

Vimpeliläisnuoret kurkistivat toiseen kulttuuriin: Gorbatsovin aikana luokkaretkellä Leningradissa – Järviseudun sanomat

Jaa Somessa

Facebook
X (Twitter)
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Jätä kommentti