ALAJÄRVI AALLONHARJALLE -TIEDOTUSHANKE päättyy vuoden lopussa. Hankkeella on lisätty tietoisuutta Alvar Aallon rakennuksista Alajärvellä sekä nostettu esille Alajärven merkitystä Aallon elämässä, sitä kautta Alajärveä Aalto-kaupunkina, niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin. Toimenpiteinä ovat olleet muun muassa jalkautumiset kaupunkien toreille kertomaan Aallosta, somejulkaisut, esitelmä Geopark-toimijoiden seminaarissa sekä kansainvälisen Aalto-viikon markkinointi. Hankkeessa on koottu kuvapankki Aalto-kohteista ja siitä jää Aalto-markkinoinnin vuosikello hyödynnettäväksi.
–Idea hankkeeseen lähti siitä, että messuilla törmättiin ihmisten kanssa jutellessa jatkuvasti siihen, että Alajärven Aalto-kohteet olivat pimennossa, oli kyse sitten kyse tavallisista matkailijoista tai arkkitehtuuriharrastajista. Haluttiin rummuttaa enemmän maailmalle sitä, mitä meillä täällä on, Alajärven yhteisökoordinaattori Tuomas Lahdenperä kertoi.
–Alajärven ja Aallon suhde on mennyt ohi myös monilta asiantuntijoilta, esimerkiksi Aalto2-museon näyttelyn aikajanalta Alajärvi puuttuu kokonaan, totesi elinvoimajohtaja Jaakko Aninko.
–Tilausta tiedonvälityshankkeelle oli siinäkin mielessä. Aalto-viikolla paikalle saatiinkin monia asiantuntijoita, esimerkiksi Cambrigden arkkitehtuurin apulaisprofessori aikoi palata tutkimaan Alajärven kohteita vielä ajan kanssa.
Hanke onnistui hyvin ja kiittävää palautetta on saatu eri tahoilta.
–Kuvat ja videot näyttivät myös paikallisille uusia tapoja katsoa Aalto-kohteita, iloitsee Lahdenperä.
Sosiaalisessa mediassa on toukokuun alusta kerätty yli 320 000 kontaktia.
–Erityisesti Aallon arkkitehtuuria koskevat sekä yhteisöllisiä tapahtumia käsitelleet julkaisut ovat kiinnostaneet ihmisiä, kertoi viestintäkoordinaattori Tuure Äikäs.
ANINKO totesi Aalto-vuoden olleen antoisa.
–Aallon parissa on tehty ympäripyöreitä päiviä. Hienoa on, että vuoden aikana on saatu Aalto-Säätiön julkaisemana ”neliökirja” Aallon arkkitehtuurista Alajärvellä ja käynnistetty paikallinen kirjaprojekti.
Kaupungin verkkokauppaan on tulossa Aalto-viikon materiaalia myyntiin, muun muassa julistebokseja, korttisettejä ja valopylväissä olleita viirejä.
Nyt se on virallista: Alvar Aalto -viikon teema jatkuu uudella tapahtumalla – Järviseudun sanomat
HANKETTA oli rahoittamassa Aisapari ry. Aiemmin Aisapari on rahoittanut useita Aaltoon liittyviä kaupungin hankkeita: Aallokko kutsuu 2015 2018, Väinölä valmiiksi ja Elävä Aalto 2017–2018 sekä Matkailua Alajärven Aalloilla 2018–2019, joilla on koottu Aalto-aineistoa, suunniteltu ja toteutettu Villa Väinölään residenssi sekä koottu Väinölään liittyvää tietoa sekä tehty Aalto-reitit omatoimimatkailijoille.