HEINÄKUUN alussa LähiTapiola Etelä-Pohjanmaan toimitusjohtajana aloittanut Kari Niemelä on iloinen siitä, että keskiöön on nousemassa henkilöiden vakuuttaminen sen sijaan, että vakuutettaisiin vain peltiä ja kodinkoneita.
–Uskon, että asennemuutos on tapahtunut ja voimistuu jatkossa edelleen. Korona-aika oli pieni heräte oman itsensä vakuuttamiseen, moni hoksasi, että mitä tahansa voi sattua. Sairauskuluvakuutusten määrä on kasvanut meillä noin 1 500:lla neljässä vuodessa. Ehkä osa johtuu siitä, että ennakoidaan tulevaa sote-uudistuksen haasteiden valossa, mutta oma terveys ja tilanne yleisesti on nousemassa keskiöön.
Kantar Oy tutki hiljattain kansalaisten odotuksia terveyspalveluiden suhteen. Tutkimukseen osallistuneista eteläpohjalaisista 59 prosenttia on huolestunut siitä, että hoitoon pääsyä voi joutua odottamaan pitkään. 24 prosenttia oli hankkinut sairauskuluvakuutuksen tai harkitsi sen ostamista.
–Julkinen terveydenhuolto toimii meillä melko hyvin, mutta huoli siitä, saako palvelua ja pääseekö hoitoon ajoissa, on hieman kasvanut. On vaikea sanoa, mikä on tilanne vaikkapa viiden vuoden päästä, mutta vakuutukset ovat keino vaikuttaa omalta osalta, moninaistaa kenttää siitä, mihin pääsee hoitoon eikä tarvitse ajatella kustannuksia, voiko hoidattaa.
50 prosenttia pohjalaisvastaajista, enemmän kuin vastaajien keskiarvo koko maassa, kertoi pyrkivänsä pitämään itsestään mahdollisimman hyvää huolta, ettei hoitoa tarvitsisi hakea. Ennaltaehkäisy on myös LähiTapiolan velvollisuus turvallisuusasioissa ja se otetaan vakavasti. Yhtiö tiedottaa riskeistä ja lahjoittaa muun muassa pelastusrenkaita, heijastinliivejä ja ensiaputaitokoulutuksia.
–Tänä vuonna kaikissa toimipisteissämme järjestetyissä sammutintarkastuksissa tarkastettiin yli 7 000 sammutinta. Turvallisuuden edistämiseen on tulossa myös uusia avauksia, ja hyväksi todettuja jatketaan.
Asiakkaiden palaute on selvä: paikallisia palveluita arvostetaan
NIEMELÄ on alkusyksyn aikana kiertänyt toimistoilla tapaamassa asiakkaita, hallinnon jäseniä sekä toimistojen työntekijöitä. Tällä viikolla hän kävi Evijärvellä ja Lappajärvellä.
–17 toimipisteessämme vieraillessani asiakkaiden puolelta ylivoimaisesti eniten palautetta on tullut siitä, miten on hienoa, kun on paikallista palvelua ja toimisto kunnassa. Sitä arvostetaan. Mehän olemme asiakkaidemme omistama eteläpohjalainen yhtiö, joten palvelun tuottaminen asiakkaillemme on tärkeää, on se sitten paikan päällä, soittamalla tai verkossa.
Niemelä ehti toimia LähiTapiolassa kuusi ja puoli vuotta ennen toimitusjohtajaksi siirtymistä, myös johtoryhmässä, joten talo oli tuttu ja roolin vaihtaminen helppoa.
–Yhtiö on hyvässä kunnossa. Yksittäisiä muutosta vaativia kehitysalueita ei ole, mutta itselleni paikallisuuden korostaminen on sydämen asia. Vieläkään kaikki eivät tiedä, että LähiTapiola on eteläpohjalainen, Seinäjoelle rekisteröity yhtiö – maailman ainut eteläpohjalainen vakuutusyhtiö. Me tunnistamme alueen erityispiirteet. Esimerkiksi maatilayritysten maksutulo on meillä suurempi kuin muilla alueilla, mikä vaatii erityisosaamista ja resurssointia. Siinä aiotaan jatkossakin pärjätä.
Niemelä näkee merkittävänä LähiTapiolan roolin ja velvollisuuden maakunnan elinvoimaisuuden kehittämisessä.
–Meidän tulee olla varmistamassa, että täällä on hyvä jatkossakin elää ja asua, onhan lähes joka toinen eteläpohjalainen asiakkaamme. Täytämme velvollisuuttamme myös siinä, että toimimme kumppaniverkoston kanssa ja hyödynnämme eteläpohjalaista osaamista ja tekemistä. Työllistämme suoraan 120 henkilöä ja välillisesti korvauspalveluiden kautta monia muita. Kun miettii, että maksamme yli 100 000 euroa korvauksia joka päivä, alueelliset kumppanitkin hyötyvät.
Varautuminen on viisasta, mutta onneksi on vakuutukset
ALKUVUOSI oli hyvin poikkeuksellinen vahinkomääriltään. Vahinkoilmoitusten määrä nousi ensimmäisellä vuosineljänneksellä 36 prosentilla ja tammikuussa ajoneuvovahinkojen määrä kaksinkertaistui edelliseen tammikuuhun verrattuna. Syynä oli isolta osin kova pakkanen, joka aiheutti autojen välille jäämisten lisäksi myös vesiputkien jäätymisiä rakennuksissa.
–Sen jälkeen vuosi on normalisoitunut, vahinkotiheys ja korvauskustannukset tasaantuneet. Ennaltaehkäisevää työtä tällaisten riskien huomioimiseksi on tehty aiemminkin, ja siihen panostetaan myös jatkossa. Vakuutukset ovat kuitenkin juuri sitä varten, jos käy klassisesti eli talvi yllättää autoilijan.
Järviseudulla LähiTapiola on merkittävä toimija
Alajärvellä LähiTapiola Etelä-Pohjanmaalla on asiakkaita yhteensä 3 797, joista henkilöasiakkaita 2 746, maatiloja 575 ja yrityksiä 476.
–Markkinaosuus Alajärvellä on vahva, kun koko maakunnassa se on 48,3, ei Alajärven 44,7 prosenttia siitä paljon jää. Syyskuun loppuun mennessä maksoimme Alajärven asiakkaille korvauksia 1,24 miljoonaa euroa. Lappajärvellä asiakkaita on 1 680, joista henkilöitä 1 138, maatiloja 341 ja yrityksiä 201. Maatilavoittoisuus on täällä hyvin havaittavissa ja markkinaosuus vahva: Trafin tilasto kertoo että 65,34 prosenttia ajoneuvoista on vakuutettu meillä. Korvauksia on maksettu tänä vuonna 227 000 euroa. Evijärvellä vastaavat luvut ovat 1 083, 713, 199 ja 171; markkinaosuus 45,06. Korvauksia on maksettu 340 000 euroa.