Kuntastrategia, mikä ja miksi

Urpo Purola.
Urpo Purola.
Julkaistu:
Kategoria:

SUOMESSA on suuri joukko kuntia, joita aika kurittaa kohtuuttomasti. Niissä muutos tulee vastaan rajuna ja syyt pääosin samanlaisia: elinkeinorakenteen suhteellisen nopea muutos, muuttotappio ja samalla väestön ikärakenteen vinoutuminen. Kehitystä on nykyisissä oloissa vaikea kääntää ja sen korjaaminen ei ole hokkuspokkustemppu. Lappajärven kunta on valitettavasti yksi uhreista, mutta tulevaisuus on avoin eikä paikalleen ole syytä jäädä makaamaan. Meillä on olemassa myös tähän ohjeistus: kuntastrategia.

Kunnallislakitekstissä sanotaan, että ”kuntastrategia on kunnanvaltuuston hyväksymä strategia, josta kunnan kaikki keskeisin päätöksenteko, suunnittelu ja kehittäminen johdetaan. Kuntalain 37§ mukaisesti kunnassa on oltava kuntastrategia, jossa valtuusto päättää kunnan toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteista. Kuntastrategia tulee tarkistaa vähintään kerran valtuuston toimikaudessa.”

Kuntastrategia on siis kuntakokonaisuuden pitkän tähtäyksen päätöksentekoa ja toimintaa ohjaava, tulevaisuuden suuntaa ja uskoa kantava ideoiva asiakirja. Näin ollen kunnallisten strategisten päätösten tai toimenpiteiden pitäisi viedä melko vahvasti kuntaa strategiassa määriteltyyn suuntaan ja suuntaa antavana kunnan asukkaitten ja toimijoiden olisi luotettava ainakin jonkinlaiseen toiminnalliseen vastaavuuteen. Ei se saisi olla pelkästään pelkkää sananhelinää. Kysymys kuuluukin: millainen realismi Lappajärvellä on?

Tukevatko kunnan toimenpiteet tavoitteita?

LAPPAJÄRVEN kuntastrategian vuoden 2025 teksti on perinteisesti melko syleilevä, eli visio: ”Hyvän elämän ja elämysten paikka Euroopan suurimman kraatterijärven rannalla ja missio: ”Panostetaan ihmiseen ja palveluihin sekä nostetaan Lappajärvi eturivin asuinpaikaksi ja matkailukohteeksi.” Koko strategiateksti löytyy Lappajärven kunnan sivuilta.

Siksi taas, ja edellisestä johtuen joutuu valveutunut kuntalainen, lomalainen, paikallinen yrittäjä, paluumuuttaja ja moni muuallakin asuva kysymään: miten on millään lailla sovitettavissa edellä mainittuun strategiaan Lappajärven kunnanhallituksen tekemä oikaisuvaatimus valmistumisvaiheessa olevaan maakuntakaavaan? Oikaisuvaatimuksessaan kunnanhallitus muun muassa esittää, että kaavaluonnosvaiheessa ollut Iso-Saapasnevan tuulivoima-alue tulee palauttaa maakuntakaavaan, koska alueen poistamiselle ei ole riittäviä perusteita. Ja muutkin aluekohtaiset suunnittelumääräykset tuulivoima-alueiden osalta tulee poistaa. Lisäksi myös maakunnallisesti arvokkaat (järvi)maisema-alueet tulee poistaa Lappajärven kunnan alueelta!?

Ensinnäkin Iso-Saapasnevan tuulivoima-alueen poistamiselle kaavasta on hyvät ja pitävät perusteet ja yleisesti totean, että edellä mainitun oikaisuvaatimusten logiikka ei taaskaan  aukene missään katsannossa. Ystävät, miten voidaan realistisesti myydä UNESCON kansainvälistä ja kansainvälisesti muodostettua GeoPark- tai tulevaa Maailman kuutio -hanketta? Tämä järvimaisema-aluehan on meillä kaiken matkailun äiti! Siksi Lappajärvi ympäristöineen on nimenomaan ja varsinkin tulevaisuudessa erittäin tärkeää säilyttää tuulivoimavapaana. Yksiselitteisesti sen tulee olla maailmanlaajuisesti, valtakunnallisesti ja maakunnallisesti merkittävin järvimaisema-alue Suomessa. Eikös tähän epäsuorasti viitata myös kuntastrategiassa. Tästä syystä ja koko yhteisen matkailutulevaisuuden vuoksi olisi kaikkien tahojen syytä olla maisemien kannalta odottavan toiveikkaita.

Urpo Purola

Aiheesta aiemmin julkaistua

Jaa Somessa

Facebook
X (Twitter)
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Jätä kommentti